Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Rețeaua de drumuri cu taxă din Polonia de la 1 noiembrie 2024

Guvernul polonez a luat decizia de a extinde rețeaua de drumuri cu taxă ca o continuare a politicii stabilite în 2011, de taxare a șoselelor nou construire, în condițiile în care din 2017 nu se mai făcuse nicio actualizare. Secțiunile nou adăugate sunt în mare parte extensii ale drumurilor care erau deja supuse taxării, iar șoferii vor afla despre noile secțiuni de drum cu taxă din indicatoarele rutiere amplasate de-a lungul rețelei extinse. În special, utilizatorii drumurilor locale (de exemplu, în vecinătatea Szczecinek, Wałcz, Jarocin, Ostrów Wielkopolski sau Kępno), până în prezent gratuite, ar trebui să acorde atenție noilor semne rutiere. Dar o listă detaliată a noilor tronsoane cu plată de la 1 noiembrie 2024 poate fi găsită aici: List of new toll road sections.

Se estimează că această creștere a numărului de drumuri cu taxă va aduce venituri mai mari cu aproximativ 1,2 miliarde de zloți (cam 278 de milioane de euro) numai în primul an, în timp ce costul colectării taxelor de drum pentru noile rute și costul anual de întreținere a rețelei se vor ridica la aproximativ 3,1 milioane, respectiv 3 milioane de euro.

Reamintim că în Polonia plata taxei de drum electronice este obligatorie pentru utilizatorii de vehicule grele de marfă – autovehicule și ansambluri cu o greutate maximă admisă mai mare de 3,5 t – și pentru autobuze.

Companiile de transport din Polonia sunt îngrijorate de această decizie, din cauza impactului pe care ea îl va avea asupra costurilor lor de operare. În plus, multe dintre ele au fost destul de surprinse când au aflat de ea. Hanna Mojsiuk, președintele Camerei de Comerț de Nord din Szczecin, citată de portalul infor.pl, a declarat, de exemplu, că s-ar fi așteptat ca politicienii să înțeleagă că nu este momentul potrivit pentru taxe și obligații suplimentare din moment ce această industrie se zbate să supraviețuiască.

Sursă foto: e-TOLL

Asociația Angajaților din Transport și Logistică din Polonia a semnat un apel, alături de alte organizații de transport, pentru a suspenda noul sistem electronic de taxare a folosirii drumurilor din această țară până la rezolvarea oricăror nereguli din operare. Deoarece, spun acestea, în prezent sistemul nu garantează o colectare eficientă și corectă a taxei de drum: nu există pe piață suficiente dispozitive care să facă asta (OBU ș.a.), iar aplicația gratuită pentru telefoane inteligente este imposibil de utilizat. De aceea transportatorii au mari probleme să se înregistreze în sistem, să transfere bani în conturile create special pentru asta și să adauge noi vehicule.

În ciuda acestui apel pe care îl semnează, asociațiile îi sfătuiesc totuși pe transportatori să încerce să se înregistreze în sistem, dacă nu au făcut asta deja, și să semnaleze toate problemele legate de folosirea lui, deoarece declarațiile lor pot fi de folosi în disputele cu autoritățile de control, pe tema legitimității de a veni cu sancțiuni pentru neplata taxei care nu a survenit din vina transportatorului. În plus, într-o situație în care transportatorul ar avea de suferit din cauza funcționării incorecte a sistemului, orice plângere împotriva sistemului ar trebui documentată foarte bine.

Oficialii polonezi au avut o primă reacție la apelul asociațiilor, arătând că verificarea corectitudinii achitării taxelor în perioada de început a funcționării sistemului e-Toll, care se face de la 1 octombrie de către inspectorii GITD și de către serviciul vamal și fiscal, va fi o activitate preventivă, ce va avea drept scop principal informarea, nu pedepsirea transportatorilor care folosesc infrastructura cu taxă din această țară.

Este o veste bună pentru utilizatorii drumurilor care nu au putut plăti taxa din cauza deficiențelor sistemului, consideră asociația de transport și logistică TLP. Mai ales că s-a constatat că nu toate dispozitivele de taxare deținute de transportatori au fost activate încă din primele zile și că multe încercări de a conecta vehicule în care au fost instalate aceste dispozitive s-au soldat cu erori, probabil din cauză că sistemul a fost suprasolicitat. Dar cea mai mare problemă este faptul că nu sunt disponibile atât de multe dispozitive de taxare câte ar trebui.