La începutul lui septembrie, un grup format din companii germane și spaniole și condus de Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a lansat un proiect pilot de un an ce presupune folosirea combinației de vehicule EcoDuo pentru a optimiza componenta rutieră din transportul intermodal. Astfel, după o experiență pozitivă în Spania și Scandinavia, conceptul de camion lung urmează să fie testat și în Germania, pentru a atinge mai multe obiective, inclusiv reducerea amprentei de carbon în lanțul logistic.
EcoDuo va face transport pe o rută fixă, între fabrica Volkswagen din Wolfsburg și MegaHub, situat la 70 km, în Lehrte, lângă Hanovra, rută care până acum era deservită exclusiv de camioane ce transportau containere între Wolfsburg și Spania. Acum, furnizorul global de logistică Sesé va apela la EcoDuo din fabrica VW până la terminalul din Lehrte, operat de două companii germane, Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße și Kombiverkehr, și de acolo semiremorcile vor fi transportate feroviar 1.700 km până în Spania, folosind rețeaua Kombiverkehr KG, pentru transport ecologic. Iar la stația din Barcelona semiremorcile vor fi conectate din nou la o combinație EcoDuo și transportate pe șosea de compania de logistică Sesé până la destinație. TÜV-Rheinland supraveghează proiectul pilot astfel încât să se garanteze respectarea reglementărilor privind circulația rutieră și aspectele academice.
Proiectul pilot desfășurat în condiții reale își propune să evalueze oportunitățile și riscurile combinației de vehicule EcoDuo și să calculeze economiile potențiale pe șosea și la terminale, iar rezultatele vor fi prezentate într-un raport.
Reamintim că EcoDuo este o combinație de vehicule de 31,70 m lungime totală, în care două semiremorci standard sunt tractate de un singur camion și conectate printr-un dolly și pot fi încărcate ușor în trenuri. Andreas Schmitz, CEO Schmitz Cargobull, explică faptul că, spre deosebire de conceptele anterioare de camioane lungi, semiremorcile existente pot fi utilizate în continuare fără investiții costisitoare și că, atunci când sunt folosite semiremorci moderne echipate cu cea mai recentă tehnologie de axe și frâne, EcoDuo respectă toate standardele de siguranță.
Față de o combinație tradițională de camion+semiremorcă având o greutate totală de 40 t, EcoDuo are ca avantaje consumul redus de combustibil, deci emisiile mai mici de carbon pe tona transportată, greutățile mai mici pe o singură axă, deci reducerea presiunii asupra drumurilor și podurilor, creșterea capacității de transport rutier și reducerea aglomerației în trafic datorită utilizării unui număr mai mic de vehicule cu o capacitate mai mare și reducerea numărului de șoferi de care este nevoie.
Vehiculul EcoDuo din proiectul pilot va fi expus la IAA Transportation la standul T81, în aer liber.
Cererea pentru aceste echipamente produse în Altenberge și folosite de obicei la conectarea ansamblurilor de 25,25 m este în creștere, mai ales cea pentru combinația EcoDuo de 31,5 m.
Aceasta presupune două semiremorci standard legate prin dolly și cuplate la un autotractor, rezultând un concept flexibil – tocmai pentru că se bazează pe modele standard – care aduce numeroase avantaje comparativ cu ansamblurile lungi convenționale, care nu sunt standardizate în Europa, deci nu se pot folosi în operațiuni cross-border. Pe când EcoDuo se poate transforma în două semiremorci standard, cuplate fiecare la alt autotractor, atunci când se intră într-o țară unde această combinație nu este acceptată. Conceptul a fost deja aprobat în Scandinavia și este în teste în Spania și Olanda. Tot datorită folosirii lui, consumul de carburant pe tona transportată este mai mic, ca și emisiile de CO2, nu mai este la fel de multă aglomerație pe șosele din cauză că se folosesc mai puține autotractoare – aspect binevenit și în contextul crizei de șoferi – iar podurile și drumurile sunt protejate mai bine, deoarece greutatea pe axă este mai mică.
Ca și semiremorcile, trailerul dolly cu axă dublă se bazează pe sistemul modular Schmitz Cargobull și, atunci când se combină cu suspensia pneumatică variabilă, trenul de rulare ROTOS, sistemul Multi Ride Height și cu diverse anvelope, se poate folosi pentru șei de cuplare standard sau mega.
Datorită unei game mari de opțiuni de bară de tracțiune, dolly poate fi utilizat și pentru cuplare joasă și cu toate pozițiile și versiunile de cuplare, iar pentru a asigura o manevrare optimă este echipat cu șa de cuplate pivotantă.
02.10.2020
Ultimul număr: Aprilie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit