Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Regatul Unit și-a modificat reglementările naționale privind transportul rutier internațional în ceea ce privește unele aspecte la care nu face referire Acordul comercial și de cooperare semnat cu UE la final de 2020 și aflat încă în vigoare.

Noile modificări încep să fie aplicate imediat, din 24 decembrie 2022, și vizează trei aspecte principale. În primul rând, vehiculele din UE care intră în Marea Britanie descărcate nu pot face cabotaj. La prima vedere, este o schimbare de natură formală, deoarece la semnarea Acordului cu UE dispozițiile privind cabotajul în Regatul Unit au fost clare: se pot face două operațiuni în această țară doar după livrarea prealabilă a mărfurilor în cadrul unei curse de transport internațional. Cu toate acestea, până acum se putea face o operațiune de cabotaj în Marea Britanie și după ce vehiculele intrau aici fără marfă – începând cu 24 decembrie 2022 încă nu se mai poate. Potrivit Acordului din 2020, transportatorii din UE au în continuare opțiunea de a efectua două curse de cabotaj în Marea Britanie în termen de șapte zile după livrarea mărfurilor în traficul internațional.

În al doilea rând, noua reglementare interzice operațiunile de transport intermodal în Regatul Unit de către transportatori din UE în cazul în care mărfurile nu sunt transportate în același vehicul sau container, semiremorcă, remorcă etc. Deci transportatorii din UE pot efectua transporturi către/dinspre Regatul Unit cu același vehicul sau aceeași combinație de vehicule, dar nu va fi permisă primirea/livrarea semiremorcilor/remorcilor către/de la porturile sau terminalele de cale ferată de către vehicule grele care se deplasează numai în Marea Britanie.

În al treilea rând, este vizat transportul între Regatul Unit și țări terțe pe baza permisului EKMT. Atunci când transportul se face între Regatul Unit și țări terțe din în afara UE, autoritățile britanice vor solicita un astfel de permis, deci nu va mai fi suficientă licența comunitară, aspect valabil și pentru transportul din Regatul Unit către Elveția, Norvegia, Islanda și Liechtenstein și invers. Una dintre condițiile pentru transportul rutier în baza autorizației EKMT este obligația utilizării aceleiași combinații de vehicule de-a lungul întregii rute.

Noile reglementări au fost transmise de Departamentul Britanic al Transporturilor, printr-o scrisoare, tuturor membrilor Comitetului European de Miniștri ai Transporturilor (EKMT), responsabil cu distribuirea permiselor EKMT în fiecare țară.

Autoritățile britanice explică aceste modificări, așa cum aflăm de la asociația poloneză de transport și logistică TLP, prin lipsa unor reglementări și aranjamente care să le permită transportatorilor britanici să efectueze operațiuni similare în UE.

Asociația Poloneză de Transport și Logistică TLP accentuează faptul că, în condițiile agresiunii Federației Ruse împotriva Ucrainei, nu mai putem funcționa pe modelul economic normal și crede că este legitimă limitarea fluxurilor de transport spre Belarus și Rusia – din moment ce transportul este sângele economiei. Și a transmis Ministerului Infrastructurii din Polonia solicitarea să suspende aplicarea Convenției Vamale din Transportul Internațional de Mărfuri cu carnete TIR (la care sunt parte aproape 70 de țări și care permite simplificarea procedurilor vamale, reducând deci timpii de transport și costurile) în comerțul cu Federația Rusă și Belarus.

Orice dificultăți în lanțul de aprovizionare cu bunuri poate avea un impact negativ asupra funcționării firmelor rusești și a întregii economii, iar în opinia polonezilor și Belarus trebuie sancționat. Sigur că asta va afecta și firmele și țările care au schimburi comerciale cu Rusia, admite TLP, dar că este nevoie de un astfel de sacrificiu pentru a opri războiul, altfel oricum se va plăti un preț și mai mare.

În plus, asociația propune suspendarea participării reprezentanților Federației Ruse și Belarusului la lucrările Comitetului European de Transport și nerecunoaștere temporară de către autoritățile din Polonia a permiselor EKMT din transportul rutier în cazul transportatorilor stabiliți pe teritoriul celor două țări – asta le-ar limita posibilitățile de a face transport spre și prin Polonia. În plus, ar fi de dorit ca și alte țări să ia măsuri similare.

O altă inițiativă cu impact ar fi să se facă presiune pe lângă IRU pentru a suspenda calitatea de membru a organizațiilor și uniunilor din statele agresoare. Mai ales că IRU a fost fondat în 1948, la inițiativa Comisiei Europene a Națiunilor Unite pentru Europa, tocmai pentru a accelera reconstrucția în urma războiului prin facilitarea schimburilor comerciale prin transport rutier, deci nu ar trebui ca în IRU să fie loc pentru state care nu respectă exact valorile sale fundamentale.

TLP își exprimă speranța că luptele și agresiunea vor înceta cât mai curând și consideră că acest lucru se va întâmpla numai dacă acțiunile Rusiei sunt întâmpinate cu solidaritate unanimă și cu un răspuns puternic din partea tuturor statelor, prin sancțiuni economice și politice.