Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scăderi semnificative în vânzări, dar semne de progres în electrificarea flotei comerciale

Debutul anului 2025 a fost unul dificil pentru industria vehiculelor comerciale din Uniunea Europeană, care continuă să resimtă presiunile economice și instabilitatea cererii. Conform datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), înmatriculările de camioane și vehicule utilitare au scăzut considerabil în primul trimestru, cu pierderi notabile pe piețele-cheie.

Segmentul vehiculelor comerciale ușoare, cu o greutate de până la 3,5 tone – esențial pentru transportul urban și serviciile de curierat – a înregistrat o scădere de 12,2% față de aceeași perioadă a anului trecut. Italia a fost printre cele mai afectate, cu un declin de peste 15%, urmată de Franța și Germania, unde vânzările au scăzut cu aproximativ 11%. Excepția a fost Spania, care a înregistrat o creștere de peste 12%, un semnal pozitiv într-un tablou general negativ.

În ceea ce privește vehiculele comerciale medii și grele, scăderile au fost și mai severe. Înmatriculările de camioane mari au scăzut cu 16,6%, în timp ce cele pentru vehiculele medii au fost mai mici cu 12,5%. Germania și Franța, două dintre cele mai importante piețe de transport din Europa, au raportat prăbușiri semnificative de 25,4%, respectiv 17,6%. Italia și Spania au resimțit și ele reculul, dar într-o măsură mai moderată, cu scăderi între 9% și 13%.

Cu toate acestea, în contextul general negativ, un semn de schimbare începe să prindă contur. Înmatriculările de vehicule comerciale electrice sunt în creștere. În cazul furgonetelor electrice, s-a înregistrat o creștere de peste 32%, cota de piață ajungând la 8,7%, față de 5,7% în primul trimestru din 2024. În segmentul camioanelor electrice, deși volumul total rămâne redus, evoluția este remarcabilă: o creștere de peste 50%, ducând cota de piață la 3,5%.

Chiar dacă vânzările totale au scăzut, interesul pentru soluții de mobilitate sustenabilă pare să crească. Factorii economici, dar și presiunile legislative pentru reducerea emisiilor, încep să influențeze deciziile operatorilor din transporturi. Tot mai multe companii investesc în flote verzi, iar producătorii accelerează lansarea de modele electrice și hibride.

Cu o cerere încă fragilă, dar cu tendințe clare către electrificare, industria transporturilor se pregătește pentru o tranziție profundă. Următoarele trimestre vor fi esențiale pentru a înțelege dacă această schimbare de direcție se poate transforma într-o redresare sustenabilă.

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat că în perioada 01 iulie 2024 – 30 aprilie 2026 tronsonul feroviar Cluj-Napoca – Aghireș va fi închis complet pentru modernizare. Tronsonul face parte din proiectul de Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor și are o lungime de 30,41 km. Serviciul de transport va fi asigurat de operatorii de transport feroviar cu autocare în loc de trenuri. Acest lucru se va întâmpla conform programului stabilit de cei trei operatori: SNTFC CFR Călători SA, SC Interregional SRL și SC Transferoviar Călători SRL.

Cele 53 de autocare vor opera în locul trenurilor conform programului stabilit de fiecare operator. SNTFC CFR Călători va avea 19 autocare pe traseul Cluj Napoca – Aghireș – Huedin – Aleșd – Oradea. Informații despre orele de sosire și plecare ale autocarelor pot fi găsite pe site-urile operatorilor de transport feroviar pentru actualizări. Lucrările de modernizare sunt finanțate din fonduri nerambursabile PNRR și vor aduce îmbunătățiri semnificative.