Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Combaterea incalzirii globale este un subiect care preocupa din ce in ce mai mult industria auto. Exista insa o inconsecventa surprinzatoare in ceea ce priveste acest subiect, autobuzul, unul din cele mai eficiente vehicule din punct de vedere al conservarii mediului, fiind adesea ignorat sau trecut cu vederea in stabilirea politicilor ecologice. Mai mult, autobuzele sunt uneori chiar blamate si prezentate intr-o lumina negativa, pe motiv ca au inca un nivel al consumului de combustibili de aproximativ 40 l/100 km. Insa tocmai acest tip de vehicul a contribuit semnificativ in ultimii ani la reducerea efectului de sera si fiecare pasager de autobuz ajuta astazi la protectia mediului.

In comparatie cu trenurile, masinile personale si avioanele, autobuzele produc cea mai redusa cantitate de CO2/pasager.

Analizele efectuate de Agentia Federala pentru Mediu din Germania pentru 2008 arata ca, in ceea ce priveste consumul, un autocar pentru distante lungi incarcat in proportie de 60% castiga detasat in topul consumului de combustibili, cu 1,4 l/pasager la o calatorie de 100 km, ceea ce inseamna 31 g CO2/persoana. Comparativ, pe distante lungi, trenul foloseste echivalentul a 2,5 l de motorina, cu o emisie de 46 g/pasager, in timp ce transportul aerian consuma 5,6 l de motorina si produce emisii de 365 g/persoana. Autocarul este urmat de autobuz, care consuma 3,1 l/pasager/100 km, cu un grad de ocupare de 21%. Pe de alta parte, transportul subteran pe cale ferata are un consum de 4 l/pasager/100 km, cu o sarcina de 26%.
De asemenea, acest top arata ca, si din perspectiva emisiilor de CO2, autobuzele si autocarele sunt mai avantajoase, chiar si luand in calcul emisiile provenite din procesele de procurare si procesare a combustibililor, benzina si motorina.
In cadrul testelor efectuate in conditii de aplicare efectiva, autobuzele au obtinut rezultate chiar mai bune. Un autobuz modern pentru servicii de transport local cu incarcatura maxima poate sa obtina un consum de doar 0,5 l motorina/100 km/pasager, avand astfel efecte minime asupra mediului. In ultimii 10 ani, consumul de carburant la autobuze a scazut cu aproape 15%, in ciuda standardelor privind gazele de esapament, care au devenit din ce in ce mai stricte.
Cele mai recente tehnologii ale vehiculelor si motoarelor sunt capabile sa atinga asemenea standarde inalte. Unitatile realizate cu tehnologie de varf abia daca mai au ceva in comun cu motoarele vehiculelor comerciale conventionale. Datorita utilizarii noii tehnologii BlueTec, consumul de combustibil a fost iarasi redus cu 2-5%. In plus,  tot mai multe autobuze pentru serviciile de transport public respecta acum standardele EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), care depasesc nivelul Euro 5 de control al emisiilor.
Totusi, nu doar tehnologia vehiculelor influenteaza categoric nivelul consumului de carburanti, ci si soferul are un rol foarte important. 10-12% din combustibil se poate economisi prin utilizarea tehnicii de anticipare de catre soferi. Aceasta performanta se poate atinge prin apelarea la programele de training, unde soferii sunt invatati de catre instructori cum sa isi modifice stilul de condus astfel incat sa obtina un consum mai mic. Programele de acest tip sunt foarte importante, mai ales daca luam in calcul contributia de pana la 15% a cheltuielilor cu carburantii la costul total de operare a unei flote de autobuze. In plus, factorii suplimentari, care fac parte din conditiile normale de trafic, ca infrastructura rutiera necorespunzatoare, lipsa de masuri adecvate pentru dirijarea traficului, configuratia incorecta a vehiculului sau neefectuarea mentenantei pot contribui, de asemenea, la cresterea consumului de carburanti.
Pozitia nefavorabila pe care inca se gaseste transportul public local in orase, din cauza lipsei benzilor pentru autobuze si a drepturilor de trecere la semafor, de exemplu, are drept consecinta opririle inutile si, prin urmare, reprezinta un factor important al cresterii consumului de combustibil.

Proiectul EBSF in sapte orase europene
Schimbarile climatice, cresterea populatiei globale si urbanizarea sunt factorii care obliga la gasirea si adoptarea de mijloace de transport sustenabile in urmatorii ani. Capacitatea marilor orase ale lumii de a sustine transportul privat si-a atins deja limitele, iar blocajele sunt deja evenimente obisnuite in centre urbane ca Tokyo, Mumbai, Beijing, Mexico s.a., ceea ce conduce la mobilitate redusa si un nivel al calitatii vietii mai scazut. 2008 a fost primul an in care populatia urbana a lumii a depasit-o pe cea rurala, iar tendinta este in continua crestere. Potrivit previziunilor Asociatiei Internationale pentru Transport Public (UITP), in urmatorii 15 ani, capacitatea de transport public globala se va dubla, acesta find solutia pentru problemele financiare, sociale si de mediu in ceea ce priveste transportul. Pentru indeplinirea acestui obiectiv, UITP a lansat programul European Bus System of the Future (EBSF), cel mai mare proiect de trafic rutier sustinut de Comisia Europeana, ce urmareste conceperea si dezvoltarea unui sistem de transport european cu autobuze inovativ si de calitate.
Scopul EBSF este acela de a arata potentialul unei noi generatii de rute de transport urban pentru autobuz, cu focus pe abordarea integrata a partilor implicate (vehicule, infrastructura, tehnologie, operare) si pe cerintele pentru pasageri din toate categoriile de varsta. Rezultatele si solutiile tehnice ale proiectului sunt implementate si testate in operatiuni de zi cu zi. Sapte astfel de proiecte demonstrative sunt planificate pentru tot atatea orase din Europa. Unul din primele vehicule implicate este bazat pe autobuzul Mercedes Benz Citaro articulat. Liniile sale exterioare difera foarte mult fata de modelul conventional, datorita unui nou fi-nisaj al vopselei si unor elemente de design aditionale. Usile sunt iluminate, pentru a fi mai usor de observat, iar la apropierea de statii elementele de iluminat pe LED indica prin culoarea verde usile pentru coborare si cu rosu pe cele pe care se face accesul in autobuz. Prin aceasta noua caracteristica se incearca directionarea mai rapida si specifica a fluxului de calatori, pentru a evita blocajele din dreptul usilor in orele de varf sau in statiile cu flux mare de calatori.
Pictogramele de pe ferestrele laterale indica ce caracteristici tehnice se gasesc in interiorul vehiculului: W-LAN, GPS si prize de 230 V. Autobuzul este dotat cu sase monitoare LCD de 58,42 cm pentru informarea calatorilor asupra rutelor si statiilor, din care patru orientate spre interior, iar doua catre exterior. Astfel, pasagerii pot beneficia de aceste informatii inca inainte de a se urca in autobuz. Monitoarele afiseaza si informatii despre timpii de asteptare, conexiunile cu alte linii si devieri de traseu in timp real, precum si informatii culturale, politice si economice, atunci cand autobuzul stationeaza.
De asemenea, un sistem de ocupare a locurilor cu lumini colorate pozitionate deasupra scaunelor gestioneaza fluxul de pasageri pe culoare. Datorita acestora, pasagerii aflati oriunde in autobuz pot vedea imediat unde sunt locuri disponibile in segmentul din spatele vehiculului, rosu insemnand ocupat, iar verde semnalizand locurile libere. Prin acest sistem se reduce timpul petrecut de calatori in cautarea scaunelor disponibile, iar pasagerii ramasi in picioare pot calatori confortabil, datorita suporturilor capitonate pentru sprijinire/asezat din dreptul usilor 2 si 3.
Citaro a fost livrat autoritatilor din Bremerhaven (singurul din Germania care participa in proiectul EBSF) la sfarsitul lui decembrie, pentru a fi testat in utilizarea de zi cu zi timp de patru ani. Alte vehicule demonstrative vor fi testate in Madrid, Paris, Rouen, Roma, Göteborg si Budapesta. La acest proiect, lansat in 2008, participa 48 de parteneri, de la producatori de vehicule la furnizori, operatori, autoritati, cercetatori si consultanti. Scopul acestora in cadrul proiectului EBSF este gasirea unor concepte de vehicule, infrastructura si operare armonizate si standardizate din punct de vedere tehnic.
Autobuzul va avea un rol principal in viitorul transportului public. Numai in Germania, mai mult de 10 miliarde de pasageri calatoresc 93,5 miliarde de km pe an cu autobuzul sau autocarul, iar frecventa accidentelor in care au fost implicate autobuze s-a injumatatit fata de 1970, vehiculele fiind implicate in 1,2% din totalul accidentelor soldate cu raniri.
Tehnologiile inovative de asistenta pentru soferi contribuie, de asemenea, la optimizarea sigurantei active si pasive a vehiculelor. In prezent, autobuzele produc mai putin de 2% din poluarea cu particule in suspensie, iar nivelul se va reduce si mai mult in viitor ca rezultat al politicilor de mediu. Mai mult de 8.000 de autobuze hibrid sunt utilizate la momentul de fata in lume si peste 3.000 de vehicule Orion sunt in utilizare in SUA, cea mai mare flota de vehicule hibrid din lume.