Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Organizatorii de targuri dedicate componentelor auto – in special Equip Auto, pe care am avut ocazia sa-l vizitam si despre care am scris in numerele trecute ale revistei – s-au aratat optimisti in legatura cu revenirea pietei de profil, dupa scaderea substantiala din 2008-2009 si cresterea din 2010. Iar expozantii, chiar daca nu sunt inca dispusi sa investeasca in standurile extravagante din trecut, nu au pierdut ocazia de a-si pune in lumina noutatile. Acestea vizeaza, ca si in trecut, cresterea sigurantei si confortului, scaderea costurilor si a emisiilor poluante si, din ce in ce mai mult, adaptarea la tehnologiile de propulsie ale viitorului.

 
Grupul german Continental a lansat anul trecut noua sa gama de placute de frana ATE Céramique pentru echipare ulterioara, cu emisii scazute de praf si cu un nou material de frictiune cu uzura redusa, ce permite pastrarea curata a rotilor. Confortul si economia sunt alte avantaje aduse de aceasta, ca si securitatea, silentiozitatea si faptul ca durata de viata a discurilor de frana creste. Produsele sunt disponibile deocamdata pentru autoturisme medii si de lux, dar gama se va extinde.
Portofoliul de instrumente de diagnosticare ContiSys de la VDO s-a extins anul trecut cu ContiSys Check, succesorul OBD, un aparat compact, usor de folosit datorita serviciului optional de updatare, cu memorie mai mare, care include si modul de gestiune TPMS, pe care VDO il va adauga in curand la gama sa ContiSys.
ContiTech si-a completat gama de componente pentru alternator cu o roata libera, a carei calitate este la nivelul produselor similare pentru prima echipare, si care este adaptata la toate curelele de transmisie ContiTech. Aceste produse atenueaza vibratiile si protejeaza cureaua striata, dar si alte componente.
ContiTech si-a extins si gama de amortizoare pentru after-market. Acestea atenueaza vibratiile transmisiei prin curea si sunt adaptate perfect oricaror curele de transmisie de la ContiTech. Amortizoarele de vibratie de torsiune (AVT) si amortizoarele de vibratie de torsiune decuplate (AVTd) atenueaza vibratiile arborelui cotit si menajeaza curelele de transmisie si accesoriile.
ContiTech mai propune noi kituri de curele de transmisie cu pompa de apa, pentru after-market, care contin toate piesele necesare in service pentru o inlocuire profesionala a transmisiei.
ContiTech a extins si gama de arcuri pneumatice pentru after-market, cu modele pentru noul Actros MP2 (in acest caz s-a facut o restilizare a variantelor deja existente) si pentru camioanele Iveco (sistem complet cu amortizor pentru suspensia cabinelor), si propune si numeroase kituri pentru arcuri pneumatice.
In cazul Actros, in locul unei placi conice conventionale din metal se foloseste una din plastic (cu avantajul ca nu corodeaza), vulcanizata in timpul fabricarii arcului. Iar sub marca Phoenix, ContiTech produce de curand sisteme complete de amortizare integrate pentru suspensiile cabinelor, pentru echipare ulterioara. In afara de aplicatiile clasice – autobuze, camioane si remorci – suspensiile pe arcuri ContiTech si Phoenix se regasesc si pe vehiculele feroviare, dar si pe cabinele camioanelor si pe scaune. Portofoliul in crestere acopera aproape orice aplicatie pe care o are suspensia pe perne de aer in autobuze, camioane si remorci.
Delphi a fost nominalizat cu doua produse pentru Premiile Inovatiei din cadrul Equip Auto: sistemul de analiza a combustibilului si generatorul de sunet (VSG). Primul ofera diagnosticari privind calitatea carburantului, punand la dispozitie rezultate imediate si exacte prin intermediul unui afisaj digital, iar unitatea manuala precizeaza nivelul de biodiesel prezent in mostra de combustibil (care nu trebuie sa fie mai    mare de 46 ml).
Cand acesta este contaminat cu biodiesel nerafinat sau cu uleiuri vegetale, un cod de eroare identifica potentiala cauza a contaminarii si, folosind informatiile, atelierul auto poate stabili imediat daca exista o cantitate inacceptabila de biodiesel sau o contaminare care va avea repercusiuni asupra sistemului de injectie.
Iar generatorul de sunet high-fidelity (VSG) permite pietonilor sa detecteze autovehiculele hibride si electrice aflate in apropierea lor, aceste modele fiind, fara generator, total silentioase.
Delphi si-a mai extins gama de sisteme de franare pentru echipare ulterioara punand accentul pe noile tehnologii, inclusiv pe aplicatii pentru vehicule hibrid, electrice, diesel si pe benzina. La sase luni dupa lansarea unui nou vehicul, compania lansa deja discuri si placute de frana cu o calitate la nivelul celor de prima echipare, iar pana in toamna lui 2011 s-a ajuns la 260 de repere noi, deocamdata doar pentru unele modele de autoturisme, nu si pentru utilitare, alte 150 fiind prevazute pentru ultimul trimestru al anului.
Noile sisteme de diagnoza de la Delphi, Linked Diagnostics, permit conectarea mini-PC-ului Delphi cu conectorul universal J1962 de la bordul vehiculului, pentru ca mecanicii sa determine rapid codurile de eroare si sa fie ghidati spre zonele suspecte. Iar pentru a-si completa diagnosticul ei dispun de date despre istoric sau pot cauta informatii complementare pe internet.
Delphi a mai lansat 36 de noi repere de piese de climatizare pentru after-market (compresoare, radiatoare, condensatoare s.a.), ceea ce-i permite sa acopere aproape 100% parcul de autoturisme din prezent. Producatorul a mai realizat teste comparative de calitate cu piesele sale de directie si de suspensie, in compania principalilor competitori europeni, teste care au pus in evidenta calitatea acestora, similara cu a pieselor de prima echipare. De asemenea, compania a lansat circa 300 de noi repere de directie si suspensie.
Noul program de filtre pentru particulele diesel (DPF) dispune de tehnologie similara celei de la filtrele de prim montaj, pentru a respecta normele europene de emisii si pe segmentul after-market. Filtrul din carbura de siliciu (pentru a permite numeroase cicluri de regenerare – o caracteristica esentiala pentru longevitatea motoarelor diesel) este durabil si reduce emisiile de CO2 fara a afecta performantele vehiculului. Unele au si invelis din metal pretios, pentru a ajuta procesul de regenerare. Filtrul este conceput cu canale ferme la cele doua extremitati, iar peretii sunt porosi si permit gazului sa intre, pastrand funinginea solida in interior. Daca senzorii inregistreaza o scadere de presiune, ECU activeaza un ciclu de regenerare ce arde funinginea de pe pereti.
Specialistul in climatizare Dometic Waeco vine cu o solutie menita sa compenseze cresterea de pret pentru fluidul frigorigen R134a: noua statie de incarcare ASC 2500 cu emisii reduse permite atelierelor sa recupereze cat mai mult din acest fluid, fapt ce protejeaza si mediul inconjurator. Asta se realizeaza datorita integrarii in circuitul de reciclare a tuturor componentelor care pot produce emisii. Studiile realizate de Waeco arata ca statiile de incarcare a aparatelor de climatizare emit 60-120 g de fluid frigorigen. ASC 2500 dispune si de un instrument de diagnosticare precis, care afiseaza cantitatea de fluid frigorigen recuperat, inregistreaza cantitatea totala de fluid frigorigen din aparat si faciliteaza diagnosticarea problemelor sistemului de climatizare.
Dar aparitia unui nou fluid frigorigen aduce, pentru atelierele atasate de o anumita marca, necesitatea de a lucra cu doua sisteme diferite de intretinere a aparatelor de climatizare. De aceea Waeco propune ASC 5000 pentru tratarea fluidului R 1234yf.
Aparatul auxiliar de climatizare CoolAir CA 850S are un design nou fata de CA 800 si imbunatatiri care il fac adaptabil la orice cabina de camion, asigurand temperatura optima si dezumidificand aerul: compresor mai puternic si circuit de racire care nu necesita intretinere. In premiera mondiala, Waeco a prezentat anul trecut CoolAir SP950, perfect plat, cu evaporator pe plafon, tot pentru cabine de camion – in special MAN TGS/TGX XLX – care-i permite soferului sa foloseasca mai bine inaltimea interioara si combina toate avantajele sistemelor de climatizare split traditionale cu cele ale sistemelor de climatizare pe acoperis.
Parasolarul pentru camioane PerfectShade FS 10 este rezistent la desirare, compus 100% din poliester imbracat cu teflon, si are o rezistenta foarte buna la ultraviolete si un indice de protectie solara nemaiintalnit pe piata, asa cum declara reprezentantii firmei: 80. Tesatura este impermeabila, respinge apa si sarea si nu se decoloreaza la soare. Este, practic, un produs complementar climatizarii stationare si astfel scade presiunea asupra sistemului de aer conditionat. Parasolarul este usor de montat si de intretinut si este deocamdata disponibil pentru MAN TGX, MB Actros, Volvo FH, DAF XF, Scania Seria R, Iveco Stralis si Renault Magnum, dar poate fi oferit si pentru alte tipuri de camioane, la cerere.
Pentru camionete, vehicule de curierat si service-uri mobile, unde montajul in partea din spate nu este posibil, Waeco propune de curand sistemul de video recul PerfectView RVS 530, de mici dimensiuni, cu o camera color sferica si monitor LCD de 5" integrat intr-un mic spatiu pe acoperis. Obiectivul are unghi mare, de 120o, pentru o imagine de calitate in orice conditii, permitand soferului sa evalueze precis situatia din spatele masinii.
Noua gama de proiectoare Hella pentru camioane inglobeaza o tehnologie sofisticata, pentru longevitate mare, robustete si putere si, implicit, pentru a creste siguranta in timpul mersului. Unul dintre acestea este Luminator LED, cu reglaj precis, asistat de calculator, pentru o iluminare clara si omogena a soselei, care sporeste siguranta si scade oboseala soferului. Luminatorul dispune de sase LED-uri patrate dispuse orizontal, din care patru pentru inainte si doua pentru lateral, si produce o lumina foarte alba in partea inferioara a reflectorului. Luminatorul cu lumini de pozitie cu halogen include o tehnologie de iluminare foarte precisa si este disponibil in trei variante: Chromium, Chromium Bleu si Metal.
Proiectorul Rallye 3003 cu lumini de pozitie pe LED se caracterizeaza prin putere, fiabilitate si greutate scazuta (1.350 g). Luminarea soselei atinge 500 m datorita unui reflector de precizie si controlului din calculator. In partea inferioara a reflectorului exista sase LED-uri ce produc o lumina foarte alba. Si Rallye 3003 este disponibil cu lumini de pozitie, pentru iluminare mai intensa.
Pentru conditii grele de utilizare (masini agricole, motoare de santier si forestiere, utilitare si vehicule comunale), Hella recomanda LED Power Beam 3000, cu lumina de proximitate foarte puternica, care consuma doar 43 W.
Toate produsele Hella sunt testate indelung atat la temperaturi extreme, cat si pentru a li se demonstra rezistenta la vibratii si etanseitatea la apa si nisip. Avantajele LED-urilor sunt ca pot atinge o durata de folosire de 60.000 de ore (fata de circa 500 in cazul lampilor cu halogen sau 3.000 la cele cu xenon) si au un consum mic, ceea ce produce si emisii de CO2 scazute.
Hella a extins si gama de radiatoare de ulei pentru retarderele pe apa din dotarea utilitarelor. Aceste componente din aluminiu trebuie sa reziste la compresii si sarcini termice extreme. Gama va fi completata in timp, pentru a ajunge la circa 20 de modele diferite.
Divizia Honeywell de materiale de frictiune a lansat o noua gama de placute de frana after-market pentru autovehicule usoare, precum si un nou ambalaj ranforsat, sub numele „Take-off 2012“. Noile produse respecta si ele cerintele referitoare la zgomot, vibratii, duritate si stabilitate, iar pentru conceperea lor inginerii au dezvoltat noi materiale de frictiune, datorita carora placutele au o stabilitate mai mare la frecare indiferent de conditiile de utilizare, avand ca rezultat cresterea confortului si sigurantei la franare. Iar canelurile evita aparitia fisurilor la suprafata, pentru conformitate cu reglementarile in vigoare si pentru modificarea frecventei naturale a vibratiilor.
Toate placutele de frana sunt prevazute cu sistem antizgomot de calitate, care formeaza o perna elastica de amortizare intre suprafetele de frecare (placute si discuri) si pentru restul componentei, izoland suprafetele unde se genereaza vibratii.
Asa cum declara presedintele diviziei Honeywell Materiale de Frictiune, noile placute garanteaza clientilor un nivel optim de frecare indiferent de conditii, cele mai bune distante de franare din categoria lor si un zgomot redus.
Noile produse vor fi introduse pe piata treptat, pana la finalul lui 2012, fiind vorba in total de peste 150 de repere care sa acopere mai mult de 600 de aplicatii noi. In acest fel, Honeywell isi propune sa aiba o acoperire a parcului de vehicule de 0-2 ani cu 5% mai mare decat in prezent si sa ajunga, pentru prima data in istoria sa, la 99,6% acoperire in Europa, la anumiti producatori auto. Iar asta va permite service-urilor independente sa intervina pe un numar si mai mare de vehicule noi. Tot pentru a veni in sprijinul service-urilor, Honeywell a adaugat in baza sa de date TecDoc, in toamna lui 2011, peste 90.000 de referinte.
Conform statisticilor, numarul furturilor din camioane in parcari este in crestere, in conditiile in care soferii nu sunt avertizati in vreun fel despre eventualii „pasageri” ilegali. Chiar si in cazul in care acestia sunt descoperiti in vehicul, exista pierderi mari, marfa fiind deja contaminata. Sistemul b.Alert, produs de compania belgiana Kassandra, ajuta la evitarea intrarii in masina a unui pasager ilegal sau a hotului. Fiind un sistem inteligent, wireless, sensibil si usor de utilizat, b.Alert detecteaza orice intruziune, prin masurarea vibratiilor de pe remorca, ce sunt apoi analizate cu algoritmi sofisticati. Noul sistem cuprinde, in afara de detectorii de pe remorca, si o unitate centrala de comunicare, plus un detector, in cabina camionului.
Modulul de pe remorca are magneti atasati, astfel incat poate fi mutat usor pe o alta remorca, daca este necesar. In caz de intruziune, sistemul alerteaza fie printr-o alarma puternica, fie printr-una silentioasa catre un call center, ca si prin trimiterea automata a unui mesaj catre telefonul mobil al soferului sau al responsabilului cu monitorizarea parcarii. De asemenea, in momentul in care soferul este atentionat, catre companie se trimite un e-mail care arata ca ceva este in neregula cu vehiculul.
In plus, daca sistemul pierde contactul cu senzorii, in 30 de secunde se va emite o alarma, iar daca intreaga remorca este furata, sistemul GPS incorporat transmite in timp real informatii despre locatie. b.Alert filtreaza zgomotele normale, ca vantul sau vibratiile din traficul de pe sosea, in vreme ce senzorul din cabina filtreaza activitatea soferului, eliminand miscarile foarte largi ce se simt pe remorca si pot da alarme false. Apoi, cand vehiculul merge, sistemul intra in stand-by, iar cand soferul opreste se activeaza automat, primul pas fiind studierea situatiei de jur-imprejur si a mediului inconjurator (trafic, ploaie, orice este normal in acel loc la acea ora), urmand ca la fiecare cinci minute sa compare masuratorile. Noul sistem costa 1.499 de euro, cu totul inclus, si nu necesita cheltuieli de intretinere, singurul dezavantaj constand insa in faptul ca nu acopera si furtul de anvelope, compania lucrand in prezent la integrarea acestui serviciu in actualul sistem.
Noua solutie MH6, de descarcare a marfurilor solide vrac, ce consta in combinatia dintre un compresor cu surub si o priza de putere pentru camioane (PTO), este primul model, destinat transportului de ciment, din linia completa de compresoare cu surub MH.
MH6 e rezultatul parteneriatului dintre producatorul francez Mouvex si italianul Hydrocar, o asociere „impusa” de normele europene Euro 6, introduse in iunie 2007, care impun limite stricte emisiilor vehiculelor de pasageri si comerciale, precum si celorlate tipuri de vehicule cu uzuri specifice. Ca atare, cand li s-a impus producatorilor de camioane sa fabrice vehicule mai usoare si cu un consum redus de combustibil, Mouvex si Hydrocar, identificand oportunitatea, au asociat compresorul de la Mouvex cu priza de putere de la Hydrocar, oferind MH6 cu elemente ce pot fi atasate direct la cutia de viteze a camionului. Noul model a fost proiectat sa ofere o serie de beneficii utilizatorului final in cazul aplicatiilor de transport al materialelor solide in         vrac (ciment, cenusa, material de contructii, var, faina etc.), intre care reducerea greutatii cu pana la 70%, comparativ cu actualul echipament, lipsa necesitatii unui spatiu suplimentar de instalare, sau a impunerii unor unghiuri sau lungimi ale cuplajului cardanic.
De asemenea, nu necesita schimb separat de ulei, pentru ca sistemul este integrat in cutia de viteze a camionului. In plus, de cand MH6 este un sistem mai usor, se poate ajunge la o reducere totala a greutatii cuprinsa intre 150 si 200 kg, fata de sistemele standard existente. Compatibilitatea cu o varietate larga de configuratii de camioane, de la designuri 4×2 cu ampatament scurt la modele 6×2 si 6×4, este un alt avantaj, ce se alatura garantiei de trei ani oferite de catre Mouvex.
SAF propune, de la inceputul lui 2011, noul disc de frana pentru semiremorci de 9 t SBS 2220, dezvoltat in colaborare cu Haldex, care permite reducerea greutatii proprii a vehiculului, deoarece cantareste doar 31 kg cu tot cu placute de frana, fiind cel mai usor disc pentru trailere de 22,5" disponibil pe piata, asa cum afirma reprezentantii companiei. Noul disc se caracterizeaza si prin intretinere usoara.
Schaeffler propune noul Travel Adjusted Clutch (TAC) de la LuK, pentru camioane, ce necesita un efort minim de debreiere si se caracterizeaza prin rezistenta la uzura de doua ori mai mare decat ambreiajele clasice. TAC are o rezerva de uzura de maximum 6 mm, disc de ambreiaj cu sase arcuri si pre-amortizor, pentru a absorbi optim vibratiile de torsiune.
Tot pentru vehicule grele, grupul ofera solutii de reparatii cum sunt materialele de frictiune LuK de ultima generatie. Noua garnitura de ambreiaj B-8090S a fost conceputa pentru discuri de ambreiaj cu latimi de 430, 400 si 360 mm. Iar RepSet, care grupeaza disc de ambreiaj si platou de presiune, este un sistem de ambreiaj pentru camioane, performant si durabil chiar daca este supus la constrangeri termice importante.
Caracteristica materialelor de frictiune folosite de LuK este faptul ca garniturile de ambreiaj sunt ranforsate cu doua straturi de fibre. In plus, nu se foloseste niciun solvant si nici plumb, cadmiu, mercur sau crom VI, deci este o garnitura de ambreiaj ecologica si care consuma economic resursele. In plus, aceste materiale se comporta bine la centrifugare, au o mare rigiditate termica si un coeficient bun de frecare, ceea ce sporeste si confortul in timpul mersului. Imobilizarile in service sunt mai rare, deci productivitatea e mai buna, iar durabilitatea sistemului de ambreiaj creste cu pana la 30%, in functie de utilizare si stilul de condus.
Schaeffler mai propune o comanda electrohidraulica a supapelor, UniAir, de la Ina (parte a grupului), care deschide o noua era in tehnologia motoarelor ecologice, asa cum declara reprezentantii companiei.
Comanda supapelor, care poate fi folosita si la motoarele pe benzina, si pe motorina, este alimentata de la circuitul de ulei al motorului. La motoarele diesel, reglajul precis al recircularii gazelor de esapament permite comanda temperaturii din camera de combustie. Iar variatia raporturilor de compresie din cilindru garanteaza o combustie omogena.
Alaturi de downsizing, acest sistem permite o economie de carburant si o reducere a emisiilor de CO2 de pana la 25%, imbunatatire ce se simte mai ales in comportamentul vehiculelor la pornire, cu sarcina partiala sau la acceleratie. In acelasi timp, creste puterea motorului si cuplul.
Pentru a se adapta la cele mai recente tendinte din industria auto, in special aparitia vehiculelor hibrid si electrice, Texa a dezvoltat noi dispozitive de diagnosticare, ce faciliteaza folosirea instrumentelor moderne de reparatie.
Pentru diagnosticare multimarca, Texa propune Interfata Navigator TX, ce integreaza tehnologii inovatoare, cum sunt cele de comunicare Bluetooth, care nu mai fac necesara prezenta cablurilor in ateliere, si comutatorul intern automat, care autorizeaza comunicarea cu computerele de bord de pe diferite vehicule fara adaptor auxiliar. Aceste solutii au fost dezvoltate pentru siguranta operatorului, deoarece pe vehiculele electrice sau hibrid tensiunile de curent sunt mult mai mari, iar cablurile si adaptorii reprezinta punctele de contact dintre mecanic si vehicul.
Interfetele Texa efectueaza testele specifice sistemelor electrice: citirea si anularea codurilor de eroare, vizualizarea parametrilor si starilor, activarea diferitor elemente de pe vehicul, reglaje si configurari.                            
 Texa a mai dezvoltat o solutie pentru masuratori fizice, UNIProbe, care are sase functii diferite: un osciloscop cu patru canale analogice independente, un sistem de teste, analize si control ale circuitelor bateriei si demarajului, un instrument de masura pentru analiza electrica a retelelor de comunicare ale automobilului (CAN, VAN, LIN), un generator de semnale pentru a simula impulsurile produse de senzori si a controla electrovalvele, un multimetru pentru a masura tensiunea, rezistenta si curentul si un tester pentru presiunea carburantului si a instalatiei turbo de pe toate vehiculele.
Texa mai propune OBD Matrix, ce diagnosticheaza toate sistemele electronice, cu exceptia elementelor de securitate, si detecteaza anomaliile sporadice, care nu pot fi identificate decat in conditii particulare, cand vehiculul merge, nu cand se afla in atelier. Acesta nu inlocuieste instrumentele de diagnosticare, ci le completeaza.
Si Axone 4 este un produs nou, disponibil, in functie de piata, de la final de 2011 sau inceput de 2012, care aduce, in plus fata de Axone 3, faptul ca poate comunica in acelasi timp cu doua instrumente (cu o interfata de autodiagnoza si cu una pentru proba cu osciloscopul, de exemplu), pentru a face simultan diagnoza si masurare traditionala. Produsul este rezistent la ploaie, aspect util pentru reparatorii de motoare navale – deoarece Axone 4 se preteaza si la asta – poate suporta o telecomanda, comunicarea se face wireless, iar update-ul este continuu, nu mai trebuie asteptat 3-4 luni pana la actualizarea informatiilor.
Texa mai ofera un instrument cu interfata noua, Nano Service, pentru service-urile de anvelope.
Pentru imbunatatirea eficientei si cresterea productivitatii prin monitorizarea stilului de  condus si a consumului, furnizorul de solutii profesionale de gestiune a transportului, Trimble Transport&Logistic (fosta Punch Telematics), propune sistemul CarCube, realizat in-house, cu o arhitectura deschisa, modulara si scalabila, ce faciliteaza integrarea in sistemele existente sau extinderea, in functiile de nevoile proprii ale companiei.
Fiecare sofer e inregistrat cu o parola, cu rol si de dispozitiv de imobilizare, eliminand astfel accesul neautorizat la computerul de bord al camionului. De asemenea, inregistrarea se poate face si direct, via tahograf, folosind cardul soferului. In functie de destinatie, conducatorul auto primeste datele de contact, iar sistemul de navigatie incorporat stabileste cea mai buna ruta, ce va fi incarcata automat si pe foaia de parcurs. Pe de alta parte, exista si posibilitatea introducerii adresei, direct de catre conducatorul auto, pe ecranul touch screen, usor de utilizat. Informatiile despre trailer sau marfa ce trebuie livrata pot fi, de asemenea, transmise, pentru ca soferul sa aiba o viziune de ansamblu, pe ecran, asupra planificarii rutei. In acelasi timp, de la sediu, planificatorii de rute pot cunoaste aceste date in orice moment, ca si fisa de pontaj a soferului si activitatile desfasurate pe traseu. CarCube poate fi cuplat si la un scaner de coduri de bare, un terminal pentru semnatura digitala sau o imprimanta.
In cazul in care o anumita remorca a fost indicata in instructiunile de transport pentru o anumita incarcatura, CarCube va verifica daca s-a cuplat remorca potrivita, fiecare neregula fiind raportata, pentru a fi evitate astfel greseli costisitoare.
In plus, CarCube a fost proiectat astfel incat sa se supuna normelor UE de conducere si de odihna, semnale audio-video avertizand soferul atunci cand timpul de condus se apropie de expirare, in vreme ce departamentului de planificare i se ofera in permanenta o imagine de ansamblu asupra timpilor disponibili. De asemenea, informatiile stocate pe cardul soferului si in memoria tahografului digital pot fi trimise prin intermediul computerului de bord catre sediul companiei. In cadrul CarCube, prin intermediul conexiunii de tip CANbus pot fi analizati o serie de  parametri, de la consumul de combustibil, viteza, rotatiile motorului, franarea, pana la temperatura motorului. Iar principalul avantaj al sistemului CarCube este faptul ca se poate urmari de la sediu modul de conducere al soferului, daca obiceiurile si modul de accelerare sunt conforme valorilor stabilite anterior drept cele mai bune, iar inregistrarea cu acuratete a consumului se poate regasi in calcule de cost si facturare mai precise.
Valeo si-a completat oferta de sisteme de filtrare cu o noua gama de filtre de motor si propune si o noua gama de senzori pentru managementul motorului la viteze mari: viteza, temperatura aerului, presiunea uleiului, arborele cu came si senzorii ATG colecteaza informatii importante despre motor.
Valeo, care echipeaza cu stergatoare de parbriz unul din trei vehicule europene, a mai lansat un stergator pentru parbrize mari, care este actionat de doua motoare electronice sincronizate, ce ajusteaza unghiul in functie de conditiile exterioare (viteza, zapada sau starea parbrizului), in loc de un singur motor, cum au stergatoarele traditionale. Noul produs este mai prietenos cu mediul, este mai usor cu circa 2 kg si reduce astfel consumul de carburant si emisiile de CO2.
Cu peste 80 de ani de experienta in realizarea de sisteme de iluminare si semnalizare pentru prima echipare sau after-market, Valeo a lansat o noua gama de becuri de iluminat (pentru farurile din fata) si de semnalizat (pentru cele din spate si alte dispozitive de semnalizare).
Compania mai propune noi sisteme de asistenta la parcare si condus, beep& park™, pentru toate categoriile de autovehicule, care sporesc siguranta si confortul si aduc economii prin evitarea anumitor costuri de reparatii, determinate de impact.
In functie de tipul de kit, sistemul include patru sau opt senzori cu ultrasunete (fata si/sau spate), iar detectarea unui obstacol este semnalata auditiv, gradual, dar si pe bord, unde se precizeaza distanta pana la acesta si pozitia lui exacta.

Equip Auto ne-a oferit posibilitatea de a sta de vorba cu reprezentantii unora dintre cei mai mari producatori de piese auto din lume, chiar lideri de piata pe segmentul lor, si astfel am remarcat ca nu toti au fost afectati in aceeasi masura de criza economica: multe din aceste companii au o prezenta puternica in America de Nord si si-au  diminuat vanzarile inca din 2008, pentru ca in 2009 si 2010 sa simta deja o crestere, iar altele au simtit contractarea pietei abia in 2009. Oricum, intre timp, situatia a revenit la normal.


Grupul Delphi este originar din America, dar Europa este o piata foarte importanta, unde s-a realizat anul trecut 43% din cifra de afaceri. Pe intregul continent, compania are aproape 40 de centre de productie in Franta, Germania, Spania, Portugalia, Anglia, Polonia, Rusia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Maroc (care e asimilat zonei europene) si Romania. Cele mai mari piete europene sunt Germania, Italia, Spania, Franta si Anglia, cu 60% din totalul activitatii companiei, urmate de Rusia. Iar una dintre tarile cu mare potential este Polonia, drept pentru care vor continua investitiile acolo, ca si pe pietele emergente, asa cum declara Gaël Escribe, vicepresedintele companiei, responsabil pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa.
De altfel, oferta Delphi este foarte extinsa, ceea ce presupune numeroase linii de productie, pentru arhitectura electronica, sisteme de propulsie pentru motoare pe benzina si motorina, sisteme termice si mai ales sisteme diesel de injectie etc., dar si, pentru after-market, componente pentru sasiu, directie, suspensie, aer conditionat, electronica sau diagnoza.
In Europa, Honeywell are fabrici in Germania, Franta si Spania, fiecare pentru anumite modele Jurid sau Bendix, dar compania este interesata si de alte zone din lume, iar in perioada targului era pe punctul de a deschide o a doua unitate de productie in China. In prezent nu se lucreaza la capacitate, nu se atinge nici macar nivelul de dinainte de 2008, dar, pe de alta parte, „acum avem o capacitate mai mare in Asia, unde producem si pentru piata locala, dar si pentru export“, declara Miquel Tintoré, vicepresedintele companiei, responsabil cu vanzarile de pe segmentul after-market. Honeywell are o pozitie foarte puternica, in sensul ca este chiar lider de piata, in Germania, Austria si Elvetia, dar este prezenta si in est, mai ales in Ungaria, Cehia si Polonia.
Texa are o singura fabrica, in Italia, complet automatizata, pentru toate tipurile de instrumente din oferta sa, iar in 2012 langa ea se va inaugura un nou sediu, care va tripla suprafata actuala de 12.000 m2. In prezent se lucreaza intr-un regim foarte bun, asa cum declara Gabriel Popescu, responsabil training in cadrul companiei: in 2010 au fost depasite 50.000 de unitati fabricate, iar pentru gama Konfort de aparate de aer conditionat a fost deschisa a treia linie de productie.
Texa este prezenta cu filiale proprii in Franta, Spania, Marea Britanie, Germania, Polonia si Rusia. Pietele cele mai afectate sunt cele aflate si acum in dificultate – Grecia, Spania, si intr-o oarecare masura, Italia – in timp ce Franta, Germania si Marea Britanie nu au incetinit ritmul vanzarilor, iar in Polonia si Rusia s-au inregistrat chiar cresteri.
ZF are vanzari anuale de 1,1 miliarde de euro, circa 2.600 de angajati si este prezent in 77 de locatii din 39 de tari, cu 650 de service-uri partenere in intreaga lume. Clientii sai principali sunt producatorii de autovehicule, revanzatorii de piese, companiile de logistica si autoritatile de transport public.
In Europa, compania are fabrici in aproape toate tarile vestice, dar si in Ungaria si Turcia, in vreme ce in est e prezenta doar cu reteaua de service. „Dar avem planuri mari pentru extindere in zona si detinem deja in Rusia o platforma unde importam componente pentru producatorii auto locali si vrem sa deschidem cat de curand o subsidiara acolo, de unde sa distribuim componentele in intreaga tara“, explica Marina Lakomczyk, area sales manager ZF pentru Rusia.
Cea mai buna piata europeana pentru ZF este Germania, urmata de Franta, Spania si Italia.

Vanzari mai slabe mai ales pe segmentul de prima echipare
La nivel mondial, 90% din productia Delphi este pentru prima echipare si restul pentru after-market, iar criza s-a simtit diferit pe cele doua segmente, cu scaderi importante in 2008 si 2009, respectiv ramanand aproape constant. Volumele au inceput insa sa creasca la finalul lui 2009, iar de atunci, in 18 luni, Delphi a inregistrat o cifra de afaceri de 500 de miliarde de dolari.
Honeywell a simtit criza economica in 2008, cand a avut o scadere importanta a vanzarilor pe segmentul de prima echipare (care reprezinta 40% din totalul productiei companiei) si, la fel, o scadere insesizabila la after-market, pentru ca in 2009 si 2010 sa inregistreze cresteri, mai ales in Germania, Austria, Rusia si Ucraina. Iar pietele cele mai vulnerabile sunt Grecia, Portugalia, Spania si Italia.
Anul trecut, Texa a facturat aproape 50 de milioane de euro si a avut un Ebitda de peste 12 milioane de euro, dupa ce, in 2009, ca majoritatea firmelor auto, a simtit conjunctura economica internationala defavorabila si si-a diminuat vanzarile cu 4-5%.
Pentru ZF, scaderea vanzarilor a inceput tot in 2009 si a fost de 25%, mai ales pe segmentul de prima echipare (care reprezinta circa 80% din totalul activitatii), dar la inceputul lui 2010, adica mai devreme decat era estimat, asa cum declara reprezentantii ZF, a inceput o noua crestere, care la nivelul anului trecut a atins 25%, fiind astfel depasit volumul din 2008. Estimarile pentru 2011 indica o noua crestere de 15% si, in ciuda problemelor financiare din unele state vestice, reprezentantii companiei nu prevad o noua criza mai devreme de 3-5 ani.

Delphi continua sa creada in Romania
Reprezentatii acestor companii si-au reafirmat increderea in piata romaneasca, in ciuda situatiei dificile din prezent, fiecare fiind prezenta aici macar cu un furnizor important si o retea de service.
Delphi are chiar patru fabrici in Romania: la Sannicolau Mare, Ineu si Moldova Noua, pentru sisteme de cablaje electrice si electronice, si la Iasi, pentru sisteme diesel. O mare parte a productiei se exporta, dar unele componente sunt livrate la Dacia. Pentru vanzari, compania e reprezentata mai ales de Autonet, Autototal si Rohe, aceasta din urma pentru injectoare si pompe diesel de camioane, iar in ceea ce priveste reteaua de service a pornit deja un concept pentru motoare diesel si sisteme de climatizare.
Reprezentantul Texa declara ca, datorita noilor statii de aer conditionat Konfort Serie 7 si capacitatii principalului dealer din Romania, compania nu a avut de suferit din cauza crizei, iar pentru 2011 se asteapta o crestere cu 19% a volumului activitatii.

Crestere modica a preturilor
Asa cum afirma reprezentantul Honeywell, „noi suntem presati sa scumpim produsele, deoarece materia prima e tot mai scumpa, dar, pe de alta parte, puterea de cumparare e mica, astfel ca am crescut preturile, dar nu cu mult.“
Preturile produselor Texa se actualizeaza de obicei cu evolutia inflatiei, dar in ultimii ani nu au inregistrat cresteri excesive, asa cum declara Gabriel Popescu, in ciuda faptului ca se folosesc materiale si tehnologie de prim nivel si sunt oferite instrumente inovative.
Nici ZF nu are in plan scumpirea produselor, decat cu o valoare moderata, deoarece clientii nu prea isi mai permit asta. Iar scumpirea materiei prime si a energiei poate fi compensata prin eficientizarea productiei si distributiei.