Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

De la 1 octombrie 2025, patru regiuni nordice din Italia vor avea o nouă reglementare care va interzice intrarea vehiculelor diesel Euro 5. Restricțiile vor fi valabile pentru orașele cu o populație mai mare de 30.000 de locuitori din cele patru regiuni nordice (Piemont, Lombardia, Emilia-Romagna și Veneto). Totodată, interdicția va fi aplicată atât vehiculelor italiene, cât și transportatorilor internaționali, potrivit presei locale.

Piemont va avea o interdicție sezonieră, dar extinsă

În Piemont, interzicerea vehiculelor diesel Euro 5 va începe de la 1 octombrie 2025 până la 15 aprilie 2026. În următorii ani, perioada de interdicție va fi de la 15 septembrie până la 15 aprilie. Acestea se vor aplica în zilele lucrătoare, de luni până vineri, între orele 8.30 și 18.30. Printre comunele cu interdicție se numără Torino, Novara, Alessandria, Asti, Cuneo, Moncalieri, Collegnio, Rivoli, Niccellino, Settimo Torrenese, Vicelli, Biera, Grusasco, Chieri, Pineirolo, Monferrato Casale, Vinaglioarele, Alba și Verbania.

Regiunea Lombardia va fi interzisă în zilele lucrătoare pe tot parcursul anului între 7:30 și 19:30

În Lombardia, restricțiile vor fi în vigoare pe tot parcursul anului. Începând cu 1 octombrie 2025, vehiculele diesel Euro 5 nu vor avea voie să intre în principalele orașe în zilele lucrătoare între orele 7:30 și 19:30, cu excepția sărbătorilor legale. Interdicția va fi în Milano, Varese, Lecco, Vigevano, San Giuliano Milano și zeci de alte orașe cu peste 30.000 de locuitori.

Emilia-Romagna: restricții de iarnă

În regiunea Emilia-Romagna, va intra în vigoare de la 1 octombrie 2025 până la 31 martie în fiecare an. Restricția va fi în vigoare de luni până vineri, de la 8.30 la 18.30. Interdicția va afecta toate municipalitățile cu peste 30.000 de locuitori din Câmpia Padana, precum și Zona Metropolitană Bologna. Regulamentul permite, de asemenea, altor municipalități să pună în aplicare în mod voluntar interdicții similare.

Veneto: cele mai stricte reglementări din Italia

Veneto a anunțat cele mai stricte restricții pentru vehiculele diesel Euro 5 de 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână. Zonele exact afectate nu au fost încă clarificate, însă nu există derogări sezoniere sau orare.

Amenzi și excepții

Punctul de plecare al amenzilor pentru încălcarea interdicției este de 168 de euro. În caz de recidivă, autoritățile pot impune o penalizare de conducere de o lună. Deși Italia nu dispune de un sistem național de etichetare ecologică, se vor efectua în continuare controale, iar vehiculele internaționale nu vor fi scutite de obligația de conformare, chiar dacă sunt înmatriculate în alte țări ale UE.

Pot exista excepții în unele cazuri – cum ar fi vehiculele istorice – în funcție de reglementările locale. O altă opțiune poate fi sistemul “move-in”, care permite utilizarea limitată a vehiculului atât timp cât este instalat un dispozitiv GPS și sunt respectate limitele anuale de kilometraj.

Aceste restricțiile vin ca răspuns la problemele grave de calitate a aerului, în special în Câmpia Padana, unde PM10 și NO₂ depășesc în mod regulat valorile limită maxime ale UE. Noile restricții sunt menite să ajute Italia să respecte reglementările CJUE și să îmbunătățească sănătatea publică.

În hotărârea sa actuală, Curtea Europeană de Justiție (CEJ) a decis că Deutsche Umwelthilfe (DUH) are dreptul de a ataca în justiție omologările de tip. Acest lucru înseamnă că DUH poate folosi astfel de acțiuni pentru a contesta omologările de tip acordate de Autoritatea Federală pentru Transporturi Auto (KBA) pentru un număr mare de automobile diesel (EURO 5 și EURO 6) și – dacă acțiunea are succes – poate impune în instanță scoaterea lor din uz.

Ce spune noua hotărâre în scandalul emisiilor diesel?

Prin hotărârea de astăzi, CEJ a consolidat din nou masiv drepturile consumatorilor împotriva producătorilor de automobile care au trișat în procesul de înmatriculare și a declarat încă o dată în mod explicit că așa-numitele „geamuri termice” sunt ilegale.

Pe de altă parte, hotărârea de astăzi a CEJ reprezintă, de asemenea, o amenințare serioasă pentru șoferii de vehicule diesel: Procesul intentat de DUH la Tribunalul Administrativ din Schleswig-Holstein continuă și este de așteptat ca mașinile diesel cu standarde EURO 5 sau EURO 6 să fie retrase din circulație și, astfel, practic lipsite de valoare de la o zi la alta, deoarece producătorul a instalat dispozitive de invalidare ilegale în aceste vehicule.

Ce înseamnă noua hotărâre a Curții Europene de Justiție

Pentru mulți șoferi de vehicule diesel, acest lucru va însemna probabil că vehiculele lor vor fi scoase din uz (în ciuda actualizărilor de software) dacă DUH va avea succes. Curtea Europeană de Justiție a fost clară (din nou):

În prezent, Curtea Federală Supremă (BGH) a stabilit termene în două proceduri împotriva producătorilor, în care părțile în proces se bazează fiecare pe ilegalitatea geamului termopan instalat în fiecare caz.