Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Euro NCAP anunță în mod oficial o etapă importantă în dezvoltarea către un sistem de evaluare a siguranței camioanelor. Acest lucru este un răspuns direct la datele care arată că, deși camioanele reprezintă doar 3% din vehiculele de pe drumurile europene, ele sunt implicate în aproape 15% din totalul accidentelor rutiere din UE. În cadrul NCAP24, în fața unui public format din experți internaționali în domeniul siguranței rutiere și din industrie, Euro NCAP va prezenta elementele pe care organizația le are în vedere în prezent ca parte a unui viitor sistem de rating Truck Safe și modul în care intenționează să evalueze și să compare performanța camioanelor.

Camioanele joacă un rol vital într-o economie dinamică și productivă. Cu toate acestea, datele arată că există un număr disproporționat de accidente mortale legate de camioane în Europa. Viitorul sistem de rating al Euro NCAP este conceput pentru a merge mai departe și mai repede decât actualele reglementări UE privind siguranța camioanelor, stimulând în același timp inovația și echilibrând nevoile diferitelor sectoare de vehicule comerciale din Europa.

„Ziua de astăzi marchează un moment important în dezvoltarea sistemului de rating Euro NCAP pentru camioane sigure. Din păcate, atunci când camioanele sunt implicate în accidente, dimensiunile și greutatea lor înseamnă că există un risc mai mare de accidente mortale – în special pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (VRU). Euro NCAP subliniază astăzi necesitatea ca autocamioanele să fie mai bine echipate cu tehnologii care să salveze vieți, în special în ceea ce privește evitarea accidentelor, vizibilitatea și aspectele legate de salvarea după accident. Protocoalele anunțate astăzi, care vor fi publicate oficial luna viitoare, demonstrează că metodele de testare a celor mai bune practici dezvoltate în ultimul deceniu pentru autoturisme pot fi transformate în orientări utile pentru proiectarea viitoarelor camioane grele, mai sigure. Prin prezentarea publică a procedurilor și a cerințelor înainte de rating, sperăm că industria va lua notă și va reacționa în consecință. La NCAP24 suntem încântați să fim însoțiți de principalele părți interesate din industrie și de producătorii de vehicule, inclusiv DAF, Scania, Volvo și ZF, care își prezintă tehnologiile de ultimă generație”, a declarat Dr. Michiel van Ratingen, secretar general Euro NCAP.

„În ultimele 12 luni, am lucrat îndeaproape cu producătorii de vehicule pentru a dezvolta testele și ne-am consultat cu diferite părți interesate din întreaga Europă, inclusiv distribuitori, transportatori, asigurători, autorități municipale, legiuitori și organizații rutiere strategice, pentru a înțelege pe deplin complexitatea procesului de a face camioanele și drumurile mai sigure. Viitorul rating “Truck Safe” va stimula bunele performanțe în materie de siguranță atât în orașe, cât și pe autostrăzi și va permite optimizarea siguranței și a costurilor operaționale. Noile cerințe de reglementare i-au obligat pe producători să crească performanța în materie de siguranță. Cu toate acestea, scopul nostru este de a progresa către cele mai bune practici în toate tipurile de siguranță a vehiculelor, mai degrabă decât de a respecta doar standardele minime. Un obiectiv pe care l-am atins cu succes în cazul autoturismelor.”

Accidentele dintre camioane și utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (VRU) reprezintă în prezent 25% din totalul deceselor din UE, pietonii și bicicliștii reprezentând peste un sfert dintre acestea. Accidentele provocate de camioane variază semnificativ în funcție de tipul de mediu rutier (oraș sau autostradă), precum și de partenerul de coliziune (autoturism sau VRU). Noile teste vor emula coliziunile din lumea reală și vor încuraja producătorii să monteze tehnologii de evitare a coliziunilor și să îmbunătățească vederea șoferului. În viitor, Euro NCAP va extinde programul pentru a include și protecția la coliziune. Abordarea adoptată de Euro NCAP este concepută pentru a evidenția tehnologiile care sunt atât rentabile, cât și eficiente din punct de vedere al siguranței și pentru a permite operatorilor să selecteze cel mai sigur vehicul pentru un anumit rol.

Transportul rutier joacă un rol integral și vital în economiile noastre. Drumurile mai sigure sunt esențiale în acest sens, dar este un lucru complex. Nu există o singură soluție. Este vorba despre adoptarea unei abordări holistice pentru a face mai sigure atât camioanele, cât și drumurile: de la comportamentul șoferilor și monitorizarea acestora, la infrastructura rutieră, la adoptarea tehnologiilor de conducere asistată disponibile în prezent pentru autoturisme și analizarea structurii camioanelor și a modului în care acestea se comportă în caz de accident.

„Cu cât recunoaștem mai repede că tehnologiile de siguranță pentru camioane sunt în urma celor pentru autoturisme, cu atât mai repede vom putea reduce numărul de accidente mortale în care sunt implicate camioane”

Pe măsură ce producătorii răspund la teste, cerințelevor evolua. În 2027, vor fi necesare cerințe sporite de siguranță activă în ceea ce privește manevrele; apoi, în 2030, Euro NCAP va începe testarea în caz de accident a camioanelor pentru a încuraja o mai bună protecție pasivă. Vehiculele vor fi testate în funcție de sector și se vor axa pe livrarea în oraș, distribuția pe autostradă, transportul pe distanțe lungi și camioanele cu basculantă și de gunoi. Prima versiune a ratingurilor va fi anunțată în noiembrie 2024.

Noua schemă de rating Euro NCAP “Truck Safe” va fi o premieră pentru acest sector și va permite tuturor părților interesate din industria de transport de marfă să identifice și să evalueze nivelul de siguranță al camioanelor. Acest lucru nu numai că va spori siguranța șoferilor, dar va crea, de asemenea, oportunități pentru acei operatori care investesc în cel mai sigur vehicul, ceea ce face ca acest sistem să fie atractiv atât pentru asigurători, cât și pentru expeditorii de mărfuri. Prin crearea unei piețe pentru siguranță, Euro NCAP va permite producătorilor și furnizorilor să încurajeze inovarea, sporind și mai mult beneficiile sistemului în materie de siguranță, pe măsură ce evaluările evoluează.

„Orașele și autoritățile regionale vor putea să identifice în mod clar cele mai bune vehicule pentru drumurile lor și să stimuleze adoptarea acestora, iar companiile vor putea determina cu ușurință care este cel mai sigur vehicul potrivit pentru rolul lor. Noua clasificare se bazează pe sistemul de siguranță pentru camionete comerciale ușoare al Euro NCAP – îmbunătățind mesajele Euro NCAP pentru flote și întreprinderi: Vehicule mai sigure = profituri mai sigure”, a declarat Matthew Avery, director de dezvoltare a strategiei Euro NCAP. Toate protocoalele și cerințele sunt elaborate în colaborare cu membrii Euro NCAP, cu instalațiile de testare și sunt revizuite împreună cu producătorii.

În cadrul celei mai recente sesiuni de evaluare a siguranței vehiculelor, Euro NCAP a publicat punctajele pentru cele mai noi modele introduse în gama de vehicule electrificate Nissan. Este vorba despre modelul 100% electric Ariya și noul X-Trail, echipat cu e-POWER, fiecare dintre acestea obținând scorul maxim de 5 stele.

Rezultatele existente de 5 stele pentru modelele Juke și Qashqai au fost extinse și pentru versiunile Juke Hybrid și, respectiv, Qashqai cu e-POWER, completând astfel întreaga gamă de vehicule electrice si crossovere electrificate Nissan cu scoruri de 5 stele în cadrul testelor Euro NCAP.

La categoria privind protecția ocupanților adulți, ambele vehicule au obținut un punctaj ridicat, Ariya obținând un scor de 86%, iar X-Trail de 88%. Deși sunt construite pe platforme diferite, cele două autovehicule împărtășesc o filosofie comună, deoarece sunt construite cu oțel de foarte mare rezistență în zone cheie pentru a îmbunătăți rigiditatea, permițând în același timp ca forța unui impact să fie absorbită și redusă înainte de a ajunge la celula de siguranță a pasagerilor.

Adăugarea unui airbag central pe ambele vehicule pentru a preveni impactul dintre capul șoferului și cel al pasagerului din față în cazul unei coliziuni laterale contribuie la scorurile excelente obținute de acestea în ceea ce privește protecția la impact lateral, și anume 14,9 pentru Ariya și 16 pentru noul X-Trail. 

În ceea ce privește protecția pentru ocupanții copii, ambele vehicule au obținut evaluări aproape identice, Ariya obținând 89%, iar noul X-Trail 90%. În cadrul testului de impact pentru ocupanții copii cu vârste între 6 și 10 ani, X-Trail a obținut 23,3 puncte din 24 posibile, reflectând protecția excepțională pe care o oferă acestei categorii de ocupanți. Ariya a obținut, de asemenea, un scor remarcabil, cu 22,9 puncte din 24.  Ambele vehicule au obținut, de asemenea, un maxim de 12 puncte pentru instalarea sistemelor de siguranță pentru copii (CRS).

În cadrul testului care evaluează capacitatea autovehiculului de a identifica și avertiza șoferul cu privire la prezența pietonilor sau a altor participanți vulnerabili la trafic, noul     X-Trail a obținut un scor general de 70%. În cadrul aceluiași test, Ariya a obținut un scor general de 74%. Ambele vehicule sunt echipate cu mai multe sisteme de siguranță activă, inclusiv sistemul inteligent de frânare de urgență, care avertizează șoferul și acționează frânele dacă anticipează un impact cu un alt autovehicul, cu un pieton sau un biciclist. De asemenea, funcția de detectare a obiectelor în mișcare avertizează șoferul cu privire la un obiect aflat în apropierea autovehiculului, pe care este posibil să nu îl fi văzut.

Asistență pentru siguranță

Euro NCAP recunoaște totuși că este întotdeauna de preferat să se prevină accidentele și acordă puncte pentru tehnologiile care ajută șoferii să evite coliziunile.

Atât noul X-Trail, cât și Ariya au obținut un punctaj excepțional și din acest punct de vedere, și anume 95%, respectiv 93%, datorită tehnologiilor Nissan Intelligent Mobility, inclusiv Frânare autonomă de urgență (AEB), care inițiază frânarea autovehiculului atunci când detectează o frânare a autovehiculului din față. Ambele modele sunt prevăzute, de asemenea, cu Sistemul de Intervenție Inteligentă în Unghiul Mort, care detectează prezența unui alt autovehicul pe o bandă alăturată pe care șoferul nu-l vede și readuce în mod activ autovehiculul pe banda de rulare, eliminând pericolul.

Faptul că noul X-Trail și Ariya au obținut punctaje identice la categoria Asistență pentru siguranță reflectă strategia Nissan de a face ca tehnologiile de siguranță de ultimă generație să fie disponibile pe cât mai multe dintre modelele sale. Iar rezultatele asemănătoare obținute de cele două modele în cadrul celorlalte teste subliniază acest lucru.

Performanțele extraordinare ale noului X-Trail și ale modelului Ariya amintesc de punctajele similare obținute de Qashqai în cadrul testelor din 2021. Atât Qashqai, cât și X-Trail sunt construite pe arhitectura Alliance CMF-C. După introducerea versiunii Juke Hybrid și adăugarea grupului motopropulsor e-POWER pe Qashqai, Euro NCAP a confirmat că ratingul acestor vehicule nu este afectat și că acestea oferă același nivel de asistență și protecție pentru șofer ca și versiunile cu propulsie tradițională.

Euro NCAP testează în mod independent autovehicule din 1997, evaluând majoritatea modelelor noi lansate pe piață pe baza unor criterii în continuă evoluție. Pe lângă testarea rezistenței fizice efective a autovehiculelor în diferite coliziuni simulate, organizația testează și acordă puncte pentru tehnologiile de prevenire a accidentelor.