Firma Wido, din Nijmegen a început recent un nou proiect, transportul de căsuțe, pentru care folosește un trailer jos Nooteboom EURO-PX cu două axe și cu axe pendulare, configurat în funcție de cerințele specifice ale acestui client, cerințe care au vizat mai ales ca platforma de încărcare să fie cât mai coborâtă, iar manevrabilitatea, cât mai mare.
Wido este specializat într-o serie mai largă de aplicații de transport – de vagoane de tren, instalații de extracție a nisipului, mașini ș.a. – atât la intern, cât și la internațional. Iar de peste un an, prin compania sa Perfect Wood din Ressen, construiește aceste căsuțe pentru care comenzile primite deja acoperă un an și jumătate de acum înainte. În fiecare săptămână se livrează încă una, de obicei în parcuri naturale sau camping-uri, iar pentru transportul lor trebuie folosite cele mai joase trailere disponibile, deoarece o căsuță nu este neapărat grea (are doar 4 t, 8 m lungime și 3,5 m lățime), cât mai ales înaltă de 4 m dacă este vorba de una cu etaj, deci cu un trailer jos obișnuit se ajunge la o înălțime totală de 4,5 m, peste cei 4,25 m admiși pe drumurile publice. Deci platforma de încărcare nu trebuie să fie la mai mult de 25 cm de sol. Iar pentru a putea merge pe drumuri cu denivelări sau pentru a trece peste căile ferate garda la sol a platformei poate fi ajustată pe înălțime prin intermediul unei suspensii hidraulice.

În plus, deoarece căsuțele sunt amplasate în zone rurale sau în camping-uri, unde este dificil sau aproape imposibil de manevrat un trailer jos, Wido a optat pentru o versiunea cu axă pendulată care oferă un unghi de virare foarte mare, de circa 60 de grade. Iar controlul axelor se poate face și de la distanță, prin telecomandă, dacă se merge cu viteze mici, și astfel se poate circula și pe străduțe înguste.
Trailerul este echipat cu gât de lebădă hidraulic detașabil, cu un box în plus în partea din spate, pentru stocarea materialelor necesare (funii și lațuri ș.a.). Astfel, șoferul nu trebuie să se urce în partea de sus a trailerului, unde se află de obicei cutiile standard.
Wido intenționează să nu se oprească la un singur model, deoarece cererea pentru căsuțe este mare, astfel că în curând vor fi cumpărare vehicule Nooteboom cu trei axe.
În ceea ce privește autotractorul, pentru acest proiect a fost ales Scania echipat cu macara – deși managerul firme este fan Volvo, iar tatăl său preferă DAF – deoarece pare cea mai bună combinație, iar șoferul care conduce ansamblul este și el foarte mulțumit de acesta.

Nooteboom si-a extins gama de semiremorci joase EURO-PX prin lansarea modelului IC (Interdolly Compact) cu patru axe, care, combinat cu liniile formate din sase axe pendulare autoviratoare, este cel mai mare ansambluy jos al producatorului olandez. Prima unitate a fost achizitionata de compania C. Zwagerman Transport, care colaboreaza cu Nooteboom de peste 50 de ani, si este optimizata conform reglementarilor din Germania, unde se permite o greutate pe axa de 12 t la 80 km/h, deci se pot transporta eficient sarcini de 100 t.
Cor Zwagerman, director si proprietar al C. Zwagerman Transport, explica faptul ca a fost nevoie de un astfel de model deoarece macaralele si masinile pe care le transporta sunt tot mai grele si noul trailer jos, cel mai mare oferit vreodata de Nooteboom, permite o sarcina utila foarte mare si implicit intrarea pe un nou segment al pietei de transport.
Pentru a adapta noul trailer astfel incat sa respecte reglementarile din Germania, distanta dintre axe a fost marita pana la 1,51 m, in loc de 1,36 m, cat este de obicei, ceea ce minimalizeaza sarcina pe poduri si viaducte, fiind astfel mai usor de obtinut autorizatii in anumite landuri germane. Un alt avantaj este adus de sistemul de cuplare care permite transformarea trailerului intr-o platforma semi-joasa de 10 axe, configuratie care creste sarcina utila pana la circa 110 t, sistemul de virare fiind usor de ajustat la configuratia aceasta mai scurta.
In plus, optand pentru trailerul jos cu 4+6 axe de la Nooteboom, toate componentele – gatul de lebada, Interdolly, platforma de incarcare si ansamblul axelor – sunt interschimbabile universal cu trailerul jos de 3+5 axe EURO-PX pe care firma de transport il are deja in flota, ceea ce permite realizarea a nu mai putin de 14 configuratii diferite, fiind o alternativa economica si eficienta la trailerele modulare, mai complexe si mai scumpe.
Transportatorul olandez a optat pentru o podea plata, extensibila, de 2.7650 mm latime, pregatita pentru transport de vehicule cu senile si a carei latime poate creste si in pozitie joasa, si inaltata. Interdolly cu patru axe este echipat optional cu picior de sprijin hidraulic ce permite o cuplare/decuplare foarte usoara a platformei de incarcare. Iar gatul de lebada al trailerului jos poate fi folosit cu tractoare cu patru sau cinci axe.
Operarea trailerelor Nooteboom este simpla si intuitiva, asa cum reiese si din declaratiile unor soferi ai Zwagerman, mai ales prin comparatie cu trailerele modulare, a caror operare este complexa. Iar unghiul de virare de 70 de grade al noului Interdolly face manevrarea si mersul cu spatele mai usoare.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit