Invazia rusă în Ucraina a dus la închiderea spațiului aerian al țării invadate pentru conflict și a spațiului aerian rusesc ca răspuns la sancțiunile europene și americane. Astfel, avioanele se deviază pe rute nordice sau sudice.
Însă unele dintre acestea ar putea fi afectate de conflict, după cum explică o notă emisă de Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației Easa: “În contextul actual al invaziei rusești în Ucraina, s-a intensificat problema posibilelor bruiaje și/sau sabotaje ale sistemelor globale de navigație prin satelit Gnss în zonele din jurul zonei de conflict și în alte zone”.
Reamintim că bruiajul este o perturbare deliberată a transmisiunilor radio prin interferențe, iar spoofingul este manipularea datelor transmise într-o rețea telematică. Constatările Eurocontrol și ESA arată că, începând cu 24 februarie, aceste fenomene s-au intensificat în regiunea Kaliningrad, în jurul Mării Baltice și în statele învecinate, în estul Finlandei, în Marea Neagră, în estul Mediteranei (în apropiere de Cipru, Turcia, Liban, Siria și Israel) și în nordul Irak-ului.
Efectele bruiajului și ale spoofing-ului au fost deja resimțite de mai multe aeronave în diferite etape ale zborului, ceea ce a dus, în unele cazuri, la schimbarea rutei și chiar a destinației. “Amploarea problemelor generate de astfel de perturbări ar depinde de întinderea zonei afectate, de durata și de faza de zbor a aeronavei în cauză”, adaugă Easa.
Printre efecte:
Traficul aerian a înregistrat o scădere de 55% la finalul lunii august, în raport cu previziunile efectuate de Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene (Eurocontrol) în 24 aprilie, a arătat directorul Eurocontrol, Eamonn Brennan, miercuri, 2 septembrie, în cadrul unui schimb de puncte de vedere cu membrii Comisiei TRAN din Parlamentul European, referitor la Impactul COVID-19 asupra traficului aerian din Europa.
Între 1 martie și 31 august, industria aeronautică europeană a pierdut 4 milioane de zboruri, potrivit datelor Eurocontrol, iar de la începutul anului și până pe 2 august se estimează că 970 de milioane de pasageri au renunțat să mai zboare, în timp ce Asociația Internațional de Transport Aerian (IATA) estimează că în 2020 traficul aerian va pierde circa 60% din numărul de pasageri înregistrat în 2019. „Dacă în iunie am observat o recuperare treptată a numărului de zboruri, în ultimele 10 zile cifrele s-au plafonat, nu au mai crescut. Dacă ne uităm la cifrele de acum an, avem o scădere de 55% în ceea ce privește zborurile, iar asta înseamnă o scădere și la pasageri și la traficul prin aeroporturi. Este o situație cu care industria aeronautică nu s-a mai confruntat niciodată“, a punctat directorul Eamonn Brennan în fața membrilor TRAN.
Potrivit datelor Eurocontrol prezentate de directorul organizației, cifrele privind primele 5 companii aeriene din Europa arată că Ryanair are o scădere de 54%, Easyjet 67%, Turkish Airlines 58%, AirFrance 43% și Wizz Air de 28%. „În plus, situația nu pare să se îmbunătățească, deoarece se așteaptă reduceri suplimentare a orarelor de zbor pentru Wizzair, Ryanair și Easyjet, de fapt anunțul a fost făcut chiar astăzi (n.r. – 2 septembrie). Asta înseamnă o scădere cu încă 5-10%, deci pe iarnă lucrurile vor sta forte prost“, a continuat directorul general al Eurocontrol.
În privința aeroporturilor, datele sunt la fel de slabe și arată că în aeroportul din Amsterdam, care este cel mai ocupat în momentul de față, activitatea a scăzut cu 49%, Paris Charles de Gaulle -58% , Frankfurt -68%, London Heathrow -66%, o scădere care se reflectă la nivelul tuturor celor 40 de aeroporturi analizate“, a mai spus acesta.
02.10.2020
Ultimul număr: Ianuarie-Februarie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit