Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, un al patrulea proiect important de interes european comun („IPCEI”) pentru a sprijini cercetarea, inovarea și prima implementare industrială în lanțul valoric al hidrogenului. Proiectul contribuie la atingerea obiectivului UE de reducere cu 90% a emisiilor din sectoarele mobilității și transporturilor, pentru ca UE să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Prin încurajarea utilizării hidrogenului ca și combustibil, proiectul va contribui, de asemenea, la realizarea obiectivelor din cadrul „European Green Deal”, al Strategiei UE privind hidrogenul și al Strategiei privind mobilitatea durabilă și inteligentă.

Proiectul, denumit „IPCEI Hy2Move”, a fost pregătit și notificat în comun de șapte state membre: Estonia, Franța, Germania, Italia, Țările de Jos, Slovacia și Spania.

Statele membre vor furniza o finanțare publică de până la 1,4 miliarde de euro, care se așteaptă să deblocheze investiții private suplimentare în valoare de 3,3 miliarde de euro. În cadrul acestei IPCEI, 11 întreprinderi cu activități în unul sau mai multe state membre, inclusiv întreprinderi mici și mijlocii („IMM-uri”) și întreprinderi nou înființate, vor întreprinde 13 proiecte inovatoare.

IPCEI Hy2Move va acoperi o mare parte a lanțului valoric al tehnologiei hidrogenului, sprijinind dezvoltarea unui set de inovații tehnologice, printre care:

IPCEI Hy2Move completează primele trei IPCEI privind lanțul valoric al hidrogenului. Pe 15 iulie 2022, Comisia a aprobat IPCEI „Hy2Tech”, care se axează pe dezvoltarea tehnologiilor pe bază de hidrogen pentru utilizatorii finali. IPCEI „Hy2Use” a fost aprobată la 21 septembrie 2022 și se axează pe aplicațiile hidrogenului în sectorul industrial. IPCEI „Hy2Infra”, aprobată de Comisie pe 15 februarie 2024, se referă la investițiile în infrastructură, care nu sunt acoperite de primele două IPCEI. Hy2Move se concentrează exclusiv pe provocările și obiectivele specifice care apar pentru tehnologia hidrogenului în aplicațiile de mobilitate și transport. Finalizarea întregii IPCEI este prevăzută până în 2031, termenele variind în funcție de proiectele individuale și de societățile implicate. Se preconizează crearea a aproximativ 3.600 de locuri de muncă directe și multe altele indirecte.

UNTRR solicită renegocierea PNRR și instituirea unei scheme de subvenționare a achiziției de camioane verzi, cu combustibili alternativi, și a dezvoltării infrastructurii stațiilor de alimentare aferente. Având în vedere obiectivele ambițioase ale Pactului Verde European (“European Green Deal”) și ale Pachetului „Pregătiți pentru 55” (Fit for 55), care vizează decarbonizarea transporturilor rutiere, este necesarã o transformare semnificativă a sectorului transporturilor rutiere către vehicule cu emisii reduse și zero, alături de măsuri de sprijin pentru păstrarea competitivitãții transportatorilor rutieri români în Europa.

Cu toate acestea, actualul Plan de Redresare și Reziliență al României nu prevede niciun element de finanțare pentru realizarea obiectivelor de decarbonizare a flotelor cărăușilor români, în timp ce la nivel european mai multe State Membre UE acordã deja sprijin substanțial tranziției către un transport curat.

Sectorul transporturilor rutiere din România ocupă locul 3 la cross-trade și cabotaj în UE și locul 7 per total transport marfă în UE 27, fiind totodată cel mai mare exportator de servicii al României cu 7,66 miliarde euro în 2022.

Transportatorii rutieri au nevoie de sprijin pentru achiziționarea camioanelor verzi, susține UNTRR, având în vedere prețurile ridicate ale acestora, care pot fi de peste 3 ori mai mari decât prețul camioanelor pe combustibili fosili. De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că încărcarea bateriei unui camion electric este diferită de încărcarea în cazul vehiculelor electrice ușoare și este mult mai costisitoare, camioanele necesitând stații de reîncărcare dedicate cu o putere de ieșire de minimum 350 kW, conform prevederilor Regulamentului UE pentru instalarea unei infrastructuri suficiente pentru combustibili alternativi, în curs de adoptare la nivel european.

Eficiența tranziției către un transport verde este mai mare dacă se acționeazã corelat, atât pentru dezvoltarea infrastructurii de încãrcare/alimentare, cât și pentru achiziția de vehicule electrice/CNG/LNG/ Bio LNG și Bio CNG. În acest fel, firmele românești vor fi impulsionate sã facă tranziția către un transport curat, pentru că vor avea predictibilitate și stabilitate în operare.

În perspectivã, camioanele diesel vor întâmpina tot mai multe restricții și creșteri de costuri:

Conform unui acord UE semnat în 2011, toate orașele europene s-au angajat să aibă o logistică urbană fără CO2 până în 2030.

La nivel european, mai multe State Membre UE acordă deja sprijin substanțial tranziției către un transport curat, printre care Suedia, Germania, Franța, Belgia, Olanda, Austria, Danemarca, Italia, Spania, Portugalia, Croația și Lituania.

În prezent, în România sunt înmatriculate doar 5 camioane electrice, în timp ce alte țări au deja sute de camioane electrice pe drumurile publice, numai în Germania fiind înregistrate 829 camioane electrice noi în 2022, conform datelor ACEA.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România solicită măsuri concrete din partea Guvernului României pentru subvenționarea achiziției și operării camioanelor verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero), precum și a dezvoltării infrastructurii aferente. Documentul de poziție UNTRR este susținut de Confederația Patronală Concordia și a fost realizat cu consultarea producătorilor noilor vehicule comerciale verzi, operatorilor de transport rutier și furnizorilor de combustibili alternativi.

Având în vedere bugetele de sute de milioane de lei alocate în martie 2023 pentru sprijinirea achiziției de autoturisme noi și electrice prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus, UNTRR solicită sprijin similar și pentru  camioanele electrice și cu emisii reduse(CNG/LNG/ Bio LNG și Bio CNG), prin alocarea în perioada urmãtoare a unui buget de minimum 40 milioane de lei printr-un program destinat flotelor de vehicule grele verzi ale firmelor de transport rutier.