Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În apropierea graniței Ungariei cu Ucraina, la Fenyeslitke, a devenit operațional cel mai mare terminal de containere terestre din Europa, cu scopul de a crește transporturile de cereale ucrainene prin Ungaria către porturile adriatice. Terminalul East-West Gate a necesitat o investiție de circa 90 de milioane de dolari și permite transferul containerelor între șinele cu ecartament larg și cele standard, precum și între trenuri și camioane. Aici vor lucra aproximativ 500 de oameni, iar utilajele folosite pot manipula 800 t de cereale și 450 mc de ulei de floarea-soarelui pe oră, deci se va eficientiza transportul produselor agricole din Ucraina, așa cum a declarat ministrul de externe maghiar Peter Szijjarto, prezent la inaugurare. Cantitatea de cereale care se așteaptă să treacă prin terminal va fi de 15.000-20.000 t/lună.

Reamintim că exporturile de cereale ale Ucrainei se desfășurau mai ales pe mare, dar au fost oprite în mare parte la începutul războiului de o blocadă de facto a Rusiei și apoi reluate în cadrul unui acord intermediat de Organizația Națiunilor Unite și Turcia.

Exporturile în primele 17 zile din octombrie au ajuns la 2.120.000 t, adică au fost cu doar 2,4% mai mici decât în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor ministerului ucrainean al agriculturii. Dar conform Euronews Moscova s-a plâns de punerea în aplicare a acordului privind cerealele și a amenințat că va bloca reînnoirea acestuia luna viitoare.

Înființarea unei companii feroviare polono-ucraineană este prevăzută în Memorandumul de înțelegere semnat la 23 aprilie anul acesta de prim-miniștrii Poloniei și Ucrainei. Aceștia au recunoscut necesitatea unei cooperări strânse între companiile feroviare poloneze și ucrainene pentru a sprijini partea ucraineană în ceea ce privește exportul de produse ucrainene.

Ministrul Infrastructurii din Polonia, Andrzej Adamczyk, atrage din nou atenția asupra infrastructurii de transbordare insuficiente de la frontieră. Niciodată nu au trecut aici fluxuri atât de mari de mărfuri. „Odată cu blocada porturilor ucrainene, Polonia a devenit un partener important din punct de vedere strategic pentru Ucraina în ceea ce privește exportul de produse agro-industriale ucrainene și transportul de ajutoare militare și umanitare esențiale din străinătate. Prin urmare, este extrem de important pentru noi să scăpăm de birocrația inutilă și de barierele de infrastructură care reduc viteza și calitatea logisticii”, susține și ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksander Kubrakov.

Purtătorul de cuvânt al Ministerului polonez al Infrastructurii, Szymon Huptys, explică faptul că, ca urmare a agresiunii militare nejustificate și neprovocate a Federației Ruse împotriva Ucrainei din ultimele două luni, situația transporturilor din Ucraina s-a schimbat dramatic. Rușii au blocat porturile maritime ucrainene și punctele de trecere a frontierei feroviare cu Rusia și Belarus. „Într-o astfel de situație, este important să sprijinim partenerii noștri ucraineni în realizarea comerțului exterior. Companiile feroviare, porturile maritime și transportatorii rutieri polonezi sunt interesați de cooperarea cu partenerii ucraineni atât în ceea ce privește exporturile, cât și importurile”, subliniază Huptyś.

El adaugă că, printre altele, din cauza ecartamentului diferit al căilor ferate, a necesității de a organiza transbordări, a zonelor vamale diferite și a disponibilității limitate de material rulant specializat, organizarea transportului feroviar la scară semnificativă între Polonia și Ucraina este o acțiune complicată. „Schimbul de informații cu privire la multitudinea de transporturi potențiale, stabilirea unei cereri specifice pentru transportul unui sortiment strict definit de mărfuri într-un anumit interval de timp între punctele desemnate va permite creșterea eficienței cooperării, iar acordul privind mecanismele logistice permanente va fi un pas important în consolidarea cooperării feroviare”, notează ministrul adjunct Andrzej Bittel.

Există un mare potențial pentru dezvoltarea transportului feroviar între cele 2 țări. „Datorită situației actuale, companiile feroviare poloneze au posibilitatea de a transporta produsele agroalimentare și metalurgice ucrainene exportate, de exemplu, către porturile maritime din Polonia și UE”, subliniază purtătorul de cuvânt al ministerului.

Președintele Camerei de Comerț Polono-Ucraineană, Jacek Piechota, solicită investiții în materialul rulant cât mai curând posibil. „Noua companie nu va realiza nimic dacă nu este echipată corespunzător. De câteva săptămâni, punem prea puține vagoane la dispoziția expeditorilor. Nu există nicio problemă în ceea ce privește cooperarea dintre transportatorii polonezi și ucraineni. Problema este reprezentată de limitările privind disponibilitatea materialului rulant. Decizia de a înființa compania ar trebui să fie urmată de decizii rapide privind dotarea acesteia cu vagoane și mașini de încărcare”, consideră Piechota.

Și chiar dacă Rusia a promis că va debloca porturile ucrainene pentru transporturile de cereale, probabil că căile terestre abia redschise vor continua să fie folosite cel puțin pentru cantitățile de grâu mutate aproape de frontiere.