Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În încercarea de a mări exporturile de cereale, parlamentul ucrainean a aprobat un fond de asigurare de 500 de milioane de dolari pentru a oferi compensații pentru orice navă avariată care face escală în porturile sale.

Ucraina se pregătește să renegocieze termenii acordului pentru transportul de cereale din zona Mării Negre semnat în iulie anul trecut cu Rusia, inamicul beligerant, prin care se permite Kievului să exporte cereale din trei porturi din Marea Neagră, Chornomorsk, Odesa şi Pivdenny.

Acordul prevede reînoirea sa la fiecare trei luni și urmează să expire la 18 martie. Oficialii ucraineni au precizat că vor încerca să re-negocieze o prelungire a acestuia cu încă un an pentru a nu mai fi nevoiți să îl renegocieze la fiecare trei luni. În același timp, oficialii guvernamentali ucrainieni doresc, de asemenea, ca și alte porturi (inclusiv Mykolaiv), precum și alte mărfuri (cum ar fi oțelul), să fie incluse în acordul de transport maritim. În acest sens, vice prim-ministrul ucrainian Oleksandr Kubrakov a scris vineri pe contul său de Twitter: “Lucrăm la reluarea livrărilor & extinderea gamei de produse. Invit țările din lumea civilizată și întreprinderile interesate să coopereze”.

Unul din punctele de dispută între Rusia și Ucraina pe acest subiect îl reprezintă întârzierile în inspecțiile navelor către și dinspre Ucraina. Pentru a reduce întârzierile la inspecții, Ucraina are în vedere creșterea dimensiunii minime a navelor care transportă cereale de la 15.000 la 25.000 dwt. Ucraina va încerca, să obțină de asemenea și o creștere a numărului de echipe de inspecție în apele turcești pentru a elimina coadă de nave care a crescut considerabil în această lună, împiedicând volumele de export.

Exporturile de mărfuri solide în vrac ale Ucrainei s-au prăbușit cu 77,8% în primul an de război cu Rusia, arată datele BIMCO (Consiliul Maritim Baltic și Internațional).

Pe de altă parte, datele furnizate de site-ul Project44 (https://www.project44.com) arată că de la peste 130 de nave care soseau și ieșeau lunar din porturile Ucrainei la începutul anului 2021, după declanșarea războiului, numărul acestora a scăzut dramatic, ajungând până la 2-6 nave în prima parte a anului trecut. Numai în portul Odessa, numărul total de nave din port a scăzut cu 80% în ianuarie 2023 față de ianuarie 2022, in timp ce numărul navelor care sosesc în port a atins în aceeasi perioadă o scădere de aproximativ 90%.

Blocarea unui exportator important precum Ucraina poate avea consecințe grave pentru securitatea alimentară mondială având in vedere că înainte de război, mai mult de o zecime din transporturile mondiale de grâu și porumb proveneau din Ucraina.

Potrivit site-ului Deutsche Welle (https://www.dw.com) Ucraina este unul dintre principalii producători de cereale din lume care cultivă și exportă în principal grâu, porumb și orz. Conform datelor furnizate de Comisia Europeană citate de DW, Ucraina reprezintă 10% din piața mondială de grâu, 15% din piața de porumb și 13% din piața de orz. Cu mai mult de 50% din comerțul mondial, este, de asemenea, principalul jucător pe piața uleiului de floarea-soarelui.

Potrivit datelor furnizate de Consiliul European (https://www.consilium.europa.eu), înainte de război, peste jumătate din stocurile de grâu achizionate de Organizația Națiunilor Unite (UN) prin Programul Mondial Alimentar (WFP) în vederea distribuirii acestora către țările sărace provenea din Ucraina.

Situate pe primul și, respectiv, al doilea loc, porumbul și grâul sunt, de asemenea, cele mai cultivate cereale din lume. Potrivit statisticilor Departamentului de Agricultură al SUA citate de DW, Ucraina a fost al șaptelea mare producător mondial de grâu în 2021/22, cu 33 de milioane de tone. Doar Australia, Statele Unite, Rusia, India și China au produs mai mult – UE ocupând de fapt primul loc dacă se numără împreună statele membre ale Uniunii.

În apropierea graniței Ungariei cu Ucraina, la Fenyeslitke, a devenit operațional cel mai mare terminal de containere terestre din Europa, cu scopul de a crește transporturile de cereale ucrainene prin Ungaria către porturile adriatice. Terminalul East-West Gate a necesitat o investiție de circa 90 de milioane de dolari și permite transferul containerelor între șinele cu ecartament larg și cele standard, precum și între trenuri și camioane. Aici vor lucra aproximativ 500 de oameni, iar utilajele folosite pot manipula 800 t de cereale și 450 mc de ulei de floarea-soarelui pe oră, deci se va eficientiza transportul produselor agricole din Ucraina, așa cum a declarat ministrul de externe maghiar Peter Szijjarto, prezent la inaugurare. Cantitatea de cereale care se așteaptă să treacă prin terminal va fi de 15.000-20.000 t/lună.

Reamintim că exporturile de cereale ale Ucrainei se desfășurau mai ales pe mare, dar au fost oprite în mare parte la începutul războiului de o blocadă de facto a Rusiei și apoi reluate în cadrul unui acord intermediat de Organizația Națiunilor Unite și Turcia.

Exporturile în primele 17 zile din octombrie au ajuns la 2.120.000 t, adică au fost cu doar 2,4% mai mici decât în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor ministerului ucrainean al agriculturii. Dar conform Euronews Moscova s-a plâns de punerea în aplicare a acordului privind cerealele și a amenințat că va bloca reînnoirea acestuia luna viitoare.