Rutele de import și de export ale Germaniei
Tarifele de transport pe bază de contract pentru exportul din Germania au scăzut în primul trimestru din 2024 cu 6,1 puncte față de trimestrul anterior, de la 145,7 la 139,6 puncte, iar față de primul trimestru din 2023 au fost cu 1,1 puncte mai mari, așa cum reiese din indicele european al tarifelor de transport rutier de marfă realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). În timp ce tarifele spot au scăzut cu 0,7 puncte față de trimestrul anterior, de la 125,5 la 124,8, și cu 5,8 puncte față de primul trimestru din 2023.
La import în Germania tarifele din contracte au scăzut cu 4,4 puncte față de primul trimestru din 2023, până la 126,9 puncte, iar cele spot au scăzut mai mult, cu 12,3 puncte, până la 141,9.
Tarifele spot pentru cursele de export au fost astfel cu 10,6% mai mici decât cele din contracte, iar la import au fost cu 11,9% mai mari decât cele din contracte.
Trei dintre cele patru tarife de transport pentru cursele între Germania și Europa au înregistrat scăderi în trimestrul al patrulea din 2022, conform barometrului realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU. La export, prețurile pentru transportul pe bază de contract sunt de 139,0 puncte, cu 0,9 puncte mai mici față de trimestrul anterior și în creștere cu 24,1 puncte față de perioada similară din 2021, iar cele spot sunt acum de 144,3 puncte, mai mari cu 2,2 puncte decât în trimestrul anterior și cu 10,2 puncte față de 2021. La import, tariful pentru cursele pe bază de contract este de 131,6 puncte, cu 0,2 puncte mai mic decât în trimestrul al treilea din 2022 și cu 25,8 puncte mai mare decât în 2021, iar cel spot a ajuns la 170,8 puncte, fiind cu 9,9 puncte mai mic decât în trimestrul precedent și cu 35,1 mai mare decât în ultimul trimestru din 2021.
Indicele PMI mediu de producție din Germania pentru al patrulea trimestru din 2022 s-a situat cu 2,6 puncte sub nivelul din trimestrul al treilea și este sub 50 timp de șase luni consecutive, sugerând declinul industrial pe parcursul celei de-a doua jumătăți a anului trecut. Datele disponibile pentru ultimul trimestru din 2022 arată că producția germană a scăzut cu 0,02% față de perioada similară din 2021 și că este sub nivelurile din 2019. În special producția de bunuri de larg consum a scăzut, cu 3,1% față de 2021 și cu 3,2% față de 2019, acesta fiind un sector care și-a revenit în 2021 până aproape de nivelurile de dinainte de pandemie, dar care are din nou probleme.
Industria germană nu se mai confruntă cu scenariile extreme avansate în vara lui 2022, referitoare la lipsa gazului necesar pentru producție. În ianuarie 2023, Bundesnetzagentur (Agenția Federală a Rețelei pentru Energie Electrică, Gaze, Telecomunicații, Poștă și Căi Ferate) a raportat niveluri de stocare a gazelor de 88,70%, în condițiile în care consumul de gaze în a doua săptămână a lui ianuarie a fost cu 34,2% sub media din aceeași perioadă din 2018-2021. Capacitatea consumatorii și producătorii de a reduce utilizarea gazului și de a îmbunătăți eficiența înseamnă că Germania va evita deficitul de gaze de care se temea în vara anului trecut și scade costurile cu energia ale producătorilor. Prețul gazelor pentru producătorii industriali germani a crescut în decembrie cu 21,6%, fiind la un maxim istoric din ultimii 60 de ani, cu excepția vârfului din august 2022.
Prețurile ridicate ale producătorilor și scăderea cererii internaționale vor continua să reducă exporturile germane, deoarece producătorii se luptă să mențină prețurile competitive pe o piață internațională care dă dovadă de neîncredere: încrederea consumatorilor din UE a atins cel mai scăzut nivel, de 95,1, în septembrie 2022, iar scăderea inflației a permis o ușoară redresare la 96,5 în decembrie, însă consumul partenerilor comerciali europeni ai Germaniei este în continuare slab, menținând redusă cererea de mărfuri germane și în 2023. Prin urmare, se preconizează că volumele de mărfuri exportate rutier vor rămâne reduse și vor scădea și presiunea în sensul creșterii asupra tarifelor de transport. Dar transportul german de marfă ar putea cunoaște iar o creștere a cererii în trimestrele al doilea și al treilea din 2023.
În plus, nivelurile scăzute ale Rinului în vara lui 2022 au transferat spre rutier – unde capacitatea era oricum mai mică decât cererea – multe mărfuri care înainte se transportau pe căi navigabile, ceea ce a dus la creșterea tarifelor. În ultimul trimestru din 2022 nivelul apei și-a revenit, afectând tarifele în sens invers, dar există riscul ca situația să se repete în vara lui 2023, deoarece temperatura medie în Germania în noiembrie și decembrie 2022 a fost cu 29% (2,3 grade) peste normal și nu au existat ninsori care să alimenteze nivelul Rinului în primăvară și vară.
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit