Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Desi Romania are mare nevoie de autostrazi, dintre numeroasele proiecte puse pe hartie doar la o parte a inceput constructia efectiva si, in plus, lucrarile merg destul de greu. Banii vin in special de la UE, iar pentru ca sa ii primim trebuie sa avem proiectele gata, or aici suntem deficitari, asa cum a recunoscut si directorul general CNADNR, Mircea Pop. Gradul de absorbtie a fondurilor europene este in prezent mai mic de 30%. Parteneriatele public-private pot fi o solutie pentru constructia de autostrazi noi, dar si acestea sunt, se pare, solutii cu bataie lunga, cu toate ca exista cadrul legislativ necesar.


Cel mai mare proiect de infrastructura al Romaniei din toate timpurile este constructia coridorului IV pan-european, la care se lucreaza… greu – dupa parerea societatii civile, care trage cu ochiul la progresele rapide ale vecinilor in materie de constructia de autostrazi noi – insa intr-un ritm normal pentru autoritati. „La ora actuala, executia lucrarilor la coridorul IV este in grafic. Sunt ceva probleme pe doua contracte, cu posibilitate de recuperare a timpului pierdut. De altfel, la coridorul IV nici nu au fost intarzieri de plata, pentru ca banii vin de la UE. Chiar s-au mai scurtat termenele, pe de o parte pentru ca erau mari, iar pe de alta parte, din dorinta de a absorbi cat mai repede banii europeni. Conditiile contractuale au fost acceptate de toti constructorii fara probleme in momentul in care au participat la licitatie si nici nu este de mirare, in conditiile in care singurele proiecte de infrastructura se fac cu bani de la stat. Din afara lucrurile se vad intotdeauna altfel si sunt multe nemultumiri cu privire la durata indelungata a lucrarilor“, a declarat Mircea Pop.
Acesta este de parere ca pasii urmati pana acum au fost cei normali, cel putin in legatura cu lucrarile la coridorul IV. Si, desi la noi se discuta ca birocratia este prea mare, aceasta nu o depaseste pe cea din Comunitate. „Problema in Romania o reprezinta pregatirea proiectelor si aici trebuie sa se mai lucreze la organizare. Practic, cand au venit fondurile europene ar fi trebuit sa avem deja proiectele gata, ca sa putem demara treaba, asa cum s-a intamplat in alte tari.“

Fondurile structurale se „absorb“ incet, dar sigur
Desi au fost acuzatii ca s-au pierdut bani europeni din cauza intarzierii proiectelor, nu este cazul sistemului de drumuri, unde nu numai ca s-au cheltuit de fiecare data toti banii, dar s-au si primit promisiuni ca fondurile se vor suplimenta, a mentionat directorul CNADNR.
Gradul de absorbtie a fondurilor structurale FEDR (Fondul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala) si FC (Fondul de Coeziune), calculat in functie de cererile de rambursare trimise, dar si de cele aprobate (bani efectiv rambursati in conturi), nu este insa extraordinar. Astfel, in functie de valoarea contractelor semnate si de valoarea cererilor de rambursare transmise, procentul este de 30,39%. Daca luam in calcul valoarea contractelor semnate si …