Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Au existat numeroase plângeri din partea transportatorilor și a șoferilor particulari cu privire la condițiile și tratamentul primit în stațiile ITV atunci când se duc să își repare periodic vehiculele, suferind în unele cazuri întârzieri semnificative. Acestea se datorează fie din cauza monopolului în care funcționează în unele comunități autonome, fie din cauza grevelor succesive desfășurate de lucrători în altele.

Trebuie avut în vedere faptul că gestionarea acestui serviciu, care este obligatoriu pentru cetățeni, nu este omogenă pe întreg teritoriul Spaniei; fiecare comunitate autonomă a optat pentru un sistem de gestionare diferit. Astfel, Comunitatea Madrid este singura în care serviciul de inspecție tehnică a vehiculelor este complet liberalizat, ceea ce permite oricărei întreprinderi să înființeze și să ofere acest serviciu, facilitând o mai mare concurență și posibilitatea de a alege stația care urmează să fie utilizată. Această politică favorabilă utilizatorilor contrastează cu situația cu care se confruntă profesioniștii și persoanele fizice care locuiesc în cele trei comunități autonome în care ITV este gestionat de o singură întreprindere publică în regim de monopol, și anume Andaluzia, Asturia și Valencia, unde întârzierile în obținerea unei programări și reducerea programului de funcționare fac mai dificilă efectuarea inspecției tehnice a vehiculelor.

Dar chiar și în celelalte comunități autonome, unde regimul predominant este cel al concesiunii publice pentru exploatarea ITV-urilor de către societăți private. Situația nu este cu mult mai favorabilă, după cum o demonstrează situația haotică pe care o traversează în prezent Galicia sau, în urmă cu câteva luni, Asturias, unde greva desfășurată de lucrătorii stațiilor companiei concesionare determină anularea a sute de programări pentru a trece inspecția, cu consecința prejudicierii utilizatorilor, care se agravează în cazul transportatorilor care trebuie să paralizeze o parte din flota lor ca urmare a imposibilității de a efectua inspecția vehiculelor lor.

Din acest motiv, pentru a evita aceste întârzieri și pentru ca transportatorii și alți utilizatori privați să poată lucra normal, FENADISMER a convenit să solicite guvernului să promoveze modificările legislative necesare pentru a stabili liberalizarea totală a acestui serviciu în toate comunitățile autonome, în conformitate cu ceea ce este stabilit în Comunitatea Madrid, pentru a garanta în acest fel o ofertă suficientă și competitivă, care să evite, de asemenea, ca utilizatorii să fie afectați de întârzierile sau grevele lucrătorilor stațiilor ITV publice sau concesionate, care afectează îndeplinirea unei obligații legale, cum ar fi inspecția tehnică a vehiculelor lor.

Potrivit datelor Observatorului Permanent al întârzierilor de plată elaborate lunar de asociaţia transportatorilor spanioli, FENADISMER, în colaborare cu Fundația Quijote pentru Transport, după mai multe luni de reducere constantă a termenelor de plată către transportatori, în iulie 2024 media a ajuns la 64 de zile.

Astfel, expeditorii și intermediarii de servicii de transport care au încălcat legislația spaniolă privind întârzierea plăților către firmele de transport (şi care prevede un termen de plată de 30 de zile) au reprezentat mai mult de jumătate din totalul firmelor plătitoare, 53%, deși în 75% dintre cazuri depășirea termenului de plată a fost ușoară, adică între 60 și 90 de zile.

Cu toate acestea, la celălalt capăt al scalei, există încă 9% dintre societăți care plătesc cu o întârziere mai mare de 120 de zile. 9% este un procent mai mic decât cel de luna trecută (11%), și, de asemenea, mult mai mic decât în 2022, când acest interval de neconformitate a depășit 20%,

Reamintim că Spania este printre singurele dacă nu chiar singurul stat european care amendează expeditorii care depăşesc în mod constant termenele de plată legală către transportatorii, 2022 fiind anul cu cele mai multe amenzi date pentru astfel de practici care aduc prejudicii economice subcontractanţilor de transport, adesea firme mici şi mijlocii pentru care cash-flow-ul este foarte afectat de întârzierile de plată.

În ceea ce privește cele mai utilizate mijloace de plată pentru achitarea serviciilor de transport, transferul bancar rămâne cel mai utilizat mijloc de plată (72%), urmat de confirmări (25%), bilete la ordin (3%) și cecuri (<1%).