Pachetul Mobilitate – sau măcar o parte din prevederile lui – este contestat de țările est-europene, dar și de unii transportatori sau de unele asociații din state vestice. Spania nu se numără printre ele, iar principalele organizații patronale de aici continuă să susțină că noile măsuri sunt benefice, deoarece înainte de ele, din cauza lipsei de reglementare a pieței europene de transport și a costurilor mici cu forța de muncă și taxele/impozitele din țările estice, s-a ajuns la fenomenul relocării administrative (deci o relocare care nu este reală) a marilor companii. Ele, numite și firme căsuță poștală, și-au mutat în ultimul deceniu sediile în est pentru a continua să opereze tot în vest, pe piețele unde lucrau anterior, dar la costuri mult mai mici, care le transformau în competitori incorecți pentru alte companii vestice care nu aveau filiale și în est.
Federația operatorilor spanioli FENADISMER arată că cifra de afaceri generată de flota bulgară de transport reprezintă 15% din PIB-ul acestei țări, în timp ce în Lituania procentul este de 13% și în România de 11%, spre deosebire de flotele din Germania sau Franța, care contribuie la PIB cu mai puțin de 2%, sau din Spania, care ajung la 5%. (Ce nu se spune în acest studiu este că producția din țările vestice este atât de dezvoltată, spre deosebire de România cel puțin, încât este normal ca ponderea transporturilor – nu cifra de afaceri totală din transport – să fie mult mai mică decât în est.) FENADISMER amintește și de sondajul realizat de Comisia Europeană în 2021, din care rezultă, printre alte informații „șocante“, că 32% dintre vehiculele companiilor înregistrate în țări estice se întorc în țara de origine o dată pe an și că 57% dintre ele se întorc acasă de mai puțin de șase ori pe an. De aceea federația spaniolă continua să susțină că aplicarea noilor măsuri din Pachetul Mobilitate contribuie la restabilirea unei competiții corecte, la o piață de transport mai echilibrată și la condiții de lucru mai bune pentru șoferi.
Conform unui comunicat al federației transportatorilor spanioli FENADISMER, în 2020 flotele din țările est-europene au continuat să controleze 30% din transportul internațional spaniol (import și export), în ciuda faptului că 90% dintre bunuri au ca destinație state vest-europene. Activitatea flotei bulgare în transportul internațional spaniol a crescut cu 140%, a celei lituaniene cu 57%, iar flota românească în continuare controlează aproape o treime din totalul operațiunilor de cabotaj din Spania.
În 2020, în ciuda faptului că pandemia a afectat activitatea transportatorilor din cele mai multe țări vest-europene, care s-a redus cu 2-3% față de 2019, de exemplu, în cazul Germaniei, activitatea parcului auto din țările estice chiar a crescut – în cazul Bulgariei cu peste 58% în tone-km transportate, conform Eurostat.
Conform unei analize realizate de FENADISMER, în Spania prezența companiilor cu sediul în Europa de Est este tot mai puternică, multe dintre ele fiind firme cutie poștală aparținând unor mari companii spaniole, și care fac atât transport internațional având originea/destinația în Spania – deși originea/destinația mărfurilor respective nu este în aceste țări din est – cât și transport intern.
În 2020 30,7% dintre importurile de bunuri pe cale rutieră ale Spaniei (cu 2% mai multe decât în 2019) și 28,8% din exporturi au fost realizate de camioane înmatriculate în estul Europei, mai ales din Polonia, Lituania, România și Bulgaria.
Iar faptul că originea bunurilor destinate Spaniei sau exporturile Spaniei sunt, în proporție de peste 85%, în țări vestice (28% în Franța, 19% în Germania), arată că firmele care fac aceste curse au fost înregistrate în țări din est nu cu scopul de a transporta marfă între aceste țări și Spania, ci cu scopul de a reduce costurile cu forța de muncă și taxele/contribuțiile sociale. Lituania are cel mai mare decalaj în raport cu originea mărfurilor transportate, de 13,78%, urmată de România, cu 3,13%.
Și în transportul intern din Spania firmele estice au volume tot mai mari, deși Spania se află la celălalt capăt al continentului. Multe flote înmatriculate în România lucrează acolo și realizează 28,5% din volumele de cabotaj, fiind a doua țară după Portugalia din acest punct de vedere. Iar activitatea flotei lituaniene în Spania a crescut în 2020 cu 56% față de 2019.
Aceste informații confirmă îngrijorările FENADISMER legate de prezența flotelor estice în transportul având ca punct de plecare/destinație Spania și de aceea federația subliniază încă odată nevoia de a adopta cât de curând măsuri de control al activității firmelor străine, conform Pachetului Mobilitate.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit