Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Controalele pe Pachetul Mobilitate se “contorizeaza” în Registrul Unic de Control European, iar la un anumit număr de puncte acumulat în dosarul operatorului de transport rutier, acesta riscă suspendarea și chiar anularea licenței de transport, așa cum se întâmplă deja în SUA și marea Britanie, care au toleranță zero pentru încălcarea reglementărilor de transport și rutiere.

Sistemul ango-saxon s-a extins și pe continentul european, fiind mult mai ușor ca firmele de transport care încalcă frecvent reglementările europene să fie eliminate de pe piața de transport.

Registrul European Unic de Control (ERRU) nu a început încă să fie completat unitar la nivel european, multe țări nefiind încă puse la punct cu sistemul informatic. România, membru al Euro Route Control, are deja o bază de date din care raportează sancțiunile înregistrate, însă alte țări, precum Polonia, nu sunt încă în sistem și până la uniformizarea standardelor de control și raportare mai este încă ceva timp.

Florin Gagea, reprezentantul României la Euro Route Control, va vorbi la conferința Tranzit de la Suceava, de pe 26 mai, despre când va deveni operațional acest registru unic de control și cât de ușor este ca o firmă de transport să se trezească cu licența de transport anulată dacă are abateri repetate la reglementările de transport.

Frederik vanden Bogaerde, avocat belgian cu experiență în domeniul transporturilor, atrage atenția că unele autorități, precum Belgia, nu înregistrează în ERRU sancțiunile acordate șoferilor, fie că este vorba de depășirea timpilor de condus sau chiar repausul de 45 de ore luat în cabina camionului. Și recomandă autorităților române o practică similară pentru a evita anularea cu ușurință a licențelor firmelor de transport din România.

O dezbatere pe această temă vom iniția la Suceava alături de Florin Gagea, Dan Mărgărit (IFPTR) și reprezentanții asociațiilor profesionale ale transportatorilor. Discuțiile vor mai viza amenzile acordate cu ușurință pe Franța, modul de aplicare a detașării transnaționale a șoferilor în statele membre UE mai tranzitate de români, modul de calcul al indemnizației de detașare și al alocației de hrană neimpozabile, înregistrarea în Revisal a detașării transnaționale etc.

Prezent la Conferința Națională a Transportatorilor Expres de Mărfuri din România, organizată de Kefren Expres și Euromaidec Touring, Florin Gagea, director Monitorizare și Control în cadrul ISCTR, a subliniat faptul că, în ceea ce privește Pachetul Mobilitate, din partea Comisiei Europene au venit doar anumite amendamente sau informări de care țările membre UE pot sau  nu să țină cont. Cu alte cuvinte, câtă vreme nu se abat de la Regulament, statele pot aplica legile cum vor și de aceea ne putem aștepta ca în vest să aibă loc controale mai agresive. De altfel, în Belgia se vede deja asta, iar în Germania încă nu, dar se pare că BAG caută să obțină atribuții sporite. În timp ce în estul și sud-estul Europei controlul bate pasul pe loc, iar când va începe probabil va fi mai relaxat.

Cea mai împovărătoare prevedere pentru transportatorii români este, și în opinia reprezentantului ISCTR, întoarcerea camioanelor la sediu sau la un punct de lucru declarat, după cel mult opt săptămâni, care cauzează și poluare nejustificată dacă ele circulă fără marfă și afectează și siguranța rutieră. „I-am întrebat pe omologii din alte state cum văd ei acest aspect și cum să facem controalele. Și am convenit că trebuie făcut control nu în trafic, ci la sediul operatorului. Controlul în trafic poate viza 28 de zile, dar dacă aș face control în trafic pentru două luni ar fi complicat și abuziv. Plus că acum șoferul nu are la el documente care să justifice că a adus camionul acasă. Și toți omologi noștri au fost de acord să se facă aceste controale la sediul declarat al firmelor. Deci probabil că așa se va face: dacă au suspiciuni, dacă văd ceva în tahograf, vor face adresă către noi și noi vom trimite un echipaj de control la sediu.“ Deocamdată în România amenzile pentru nerespectarea unor prevederi din Pachetul Mobilitate sunt mici, de 300 de lei, „deci aici nu suntem agresivi. Dar din ce am discutat până acum reiese că din 2023 toate statele UE își modifică legislația și probabil controalele vor fi mai dese și mai agresive, cel puțin în unele țări.“ În ceea ce privește Directiva Detașării, Florin Gagea subliniază faptul că ELA face deja controale, deocamdată cu scop informativ, și le-a dat șoferilor pliante în care li se explică faptul că pot veni acasă după 30 de zile. „Deocamdată noi nu am primit adrese decât pentru o firmă din Spania cu sediu fictiv în România, dar între timp ea s-a închis oricum și s-a mutat în Spania.“ În ceea ce privește obligația ca șoferii să treacă manual în tahograf codul fiecărei țări în care intră, amenda pentru nerespectarea ei este mică în România, de 125 de lei dacă se plătește în 15 zile sau de 300 de lei dacă vine la sediul, dar instituțiile UE cer ca sancțiunile pentru nerespectarea Pachetului Mobilitate să fie încadrate la foarte grave, „Deci probabil că și la noi se vor mări amenzile. Însă, la un control, dacă vedem că șoferul a uitat o țară, nu e o problemă. În Slovenia se pare că inspectorii sunt foarte duri și încadrează această abatere printre cele foarte grave. Încercăm însă, acum, când România are președinția Euro Control Route, să ajungem la o abordare unitară, astfel încât inspectorii să înțeleagă și să aplice legea la fel. Și mai ales să nu omoare firmele cu amenzi, ci să le îndemne să respecte legea.“