Daca dupa primele 11 luni din 2017 piata de autovehicule comerciale noi din Romania era in usoara crestere fata de 2016 datorita progresului inregistrat la categoria celor cu masa totala de pana la 3,5 t, rezultatele din decembrie fac ca atunci cand tragem linie dupa intregul 2017 piata totala de autovehicule comerciale sa fie cu peste 150 de unitati mai mica decat in 2016, intrucat scaderea cu aproape 25% a vanzarilor de camioane grele nu a mai putut fi compensata de cresterea numarului de autovehicule usoare livrate. Conform datelor DRPCIV, anul trecut s-au inmatriculat pentru prima data in Romania 6.609 autovehicule comerciale de peste 16 t, fata de 8.755 in 2016, iar semiremorcile au fost si ele in scadere de la 4.518 la 3.763 de unitati.
In 2017 au fost inmatriculate 6.439 de autoutilitare noi de peste 16 t, fata de 8.588 in 2016. Lider de piata este tot Mercedes-Benz, cu 1.364 de unitati (1.182 de autotractoare, 116 pentru transport de masini, 23 de basculante, 14 betoniere, 8 cu temperatura controlata, 5 pentru transport containere, 5 cu carlig ridicator, 3 cisterne ADR, 3 furgoane, 2 cu obloane rabatabile, 1 pentru transport de lemn s.a.), fata de 1.753 in 2016, urmat de MAN, cu 1.114 (989 de autotractoare, 42 de autotractoare, 16 cu oblon rabatabil, 15 furgoane, 11 betoniere, 11 cu carlig ridicator, 4 caroserii amovibile, 4 pentru transport de lemn, 3 cu temperatura controlata, 2 cisterne, 1 pentru transport de autovehicule, 1 izoterma s.a.), fata de 1.214, Volvo, cu 1.104 (1.023 de autotractoare, 53 de basculante, 8 caroserii amovibile, 4 betoniere, 3 cisterne, 3 pentru transport de vehicule, 3 pentru transport de lemn, 2 cu temperatura controlata, 2 cu carlig ridicator, 1 cu obloane rabatabile, 1 platforma, 1 betoniera), fata de 1.617, Scania, cu 939 (892 de autotractoare, 25 pentru transport de vehicule, 9 basculante, 6 pentru transport de lemn, 4 cu carlig ridicator, 2 pentru transport de containere si 1 pentru transport de materiale lungi), fata de 1.098, DAF, cu 897 (864 de autotractoare, 13 basculante, 10 cisterne, 4 cu obloane rabatabile, 2 pentru transport de autovehicule, 1 cu temperatura controlata, 1 betoniera, 1 cu carlig ridicator s.a.), fata de 1.311, Iveco, 555 (463 de autotractoare, 40 de basculante, 13 cisterne, 9 pentru transport de vehicule, 7 betoniere, 7 cu temperatura controlata, 5 cu carlig ridicator, 5 pentru transport de containere, 2 caroserii amovibile, 1 cu obloane rabatabile s.a.), fata de 1.016, Renault Trucks, cu 366 (299 de autotractoare, 20 de basculante, 19 cu carlig ridicator, 15 pentru transport de vehicule, 6 pentru transport de lemn, 3 cu oblon rabatabil, 2 cu temperatura controlata, 1 betoniera s.a.), fata de 549, Ford, cu 81 (56 de autotractoare, 21 de basculante si 4 betoniere), fata de 3, si Astra, cu 19 basculante, fata de 27 in 2016.
Din categoria autospecialelor de peste 16 t au fost inmatriculate 170 de unitati noi, in crestere cu trei fata de 2016. Lider de piata este MAN, cu 37 de vehicule (34 in anul anterior), din care 24 de vidanje, 4 gunoiere, 1 vehicul de pompieri, 1 pompa s.a. Il urmeaza Renault Trucks, cu 27 (31 in 2016), din care 18 gunoiere, 5 vidanje, 3 vehicule de pompieri si 1 vehicul de curatat strazi/canale, DAF, cu 25 (16 in 2016), toate gunoiere, Ford, cu 24 (niciuna in 2016), din care 23 de gunoiere, Kirchhoff, cu 24 de gunoiere (20 in 2016), Iveco, 18 (fata de 37 in anul anterior, cand a fost lider de piata la aceasta categorie), din care 14 gunoiere, 2 macarale mobile, 1 vehicul de curatare stradala s.a., AB si BMC, cate 9, Mercedes, cu 5 (13 in 2016), din care 3 pompe, 1 vehicul de curatare stradala si 1 gunoiera, Volvo, tot cu 5 (1 in 2016), din care 2 vehicule pentru pompieri, 1 vehicul de recuperare, 1 macara mobila s.a., Scania, cu 4 gunoiere (6 autospeciale in 2016), Liebherr, cu 3 macarale mobile, fata de 7 in 2016, si Sisu, cu 1 macara mobila, la fel ca in 2016.
In 2017 s-au inmatriculat si 316 autovehicule comerciale de 6-16 t, fata de 411 in 2016. Dintre cele 272 de autoutilitare din aceasta categorie de greutate (in 2016 au fost 411), 171 au fost vandute de Iveco (65 de prelate, 41 cu temperatura controlata, 25 de furgoane, 10 pentru transport de butelii, 9 pentru transport de vehicule, 7 izoterme, 5 cu obloane rabatabile, 4 basculante, 3 cu carlig ridicator, 1 stropitoare s.a.), fata de 208 in 2016. Producatorul italian a fost urmat la mare distanta de Mercedes-Benz, cu 44 (18 prelate, 15 basculante, 6 pentru transport de vehicule, 2 cu temperatura controlata, 1 furgon, 1 pentru transport de butelii si 1 cu oblon rabatabil), fata de 48, DAF, cu 19 (13 cu temperatura controlata, 2 prelate, 2 cisterne, 1 cu obloane rabatabile si 1 furgon), fata de 17, MAN, cu 14 (10 prelate, 1 cu carlig ridicator, 1 cu caroserie amovibila, 1 cisterna si 1 cu temperatura controlata), fata de 47, Mitsubishi, cu 7 (4 prelate, 2 cu obloane rabatabile s.a.), fata de 6, AEBI, cu 5 basculante, fata de 4, Isuzu, cu 4 (2 basculante, 1 cu obloane rabatabile s.a.), fata de 7, Renault, cu 3 (2 stropitoare si 1 prelata), la fel ca in 2016, Volvo, cu 3 furgoane, fata de 4 unitati in 2016, si Multicar, cu 1 autoutilitara de 6-16 t.
Din categoria autospecialelor de 6-16 t s-au inmatriculat 44 de unitati noi, fata de 66 in 2016, din care aproape jumatate, 20, apartin Iveco (3 gunoiere, 3 vehicule de curatat strazi/canale, 2 vidanje, 2 vehicule de recuperare, 1 magazin s.a.), fata de 28 in 2016, cand a fost, de asemenea, lider de piata detasat pe acest segment. Producatorul italian este urmat de MAN, cu 8 unitati (5 gunoiere, 1 vehicul de curatat strazi/canalizari, 1 laborator si 1 vehicul de pompieri), fata de 14 in 2016, Isuzu, cu 5 (4 gunoiere si 1 vidanja), fata de 7, Mercedes-Benz, cu 4 vehicule de curatat strazi/canale, acelasi numar ca in 2016, Renault Trucks, cu 4 (1 gunoiera, 1 vidanja, 1 vehicul de pompieri, 1 vehicul de curatat strazi/canale), fata de 9, DAF, cu 2 vehicule pentru curatat strazi/canale, fata de 1, si Johnston, cu un vehicul de curatat strazi/canale.
In 2017 s-au vandut 69 de autovehicule comerciale de 3,5-6 t, fata de 54 in 2016. Dintre cele 43 de autoutilitare cu aceasta greutate totala (40 in 2016), 17 sunt Iveco (9 basculante, 3 cu temperatura controlata, 2 prelate, 2 furgoane si 1 cisterna), fata de 11 in 2016, 12 sunt Mercedes-Benz (7 furgoane, 3 cu temperatura controlata, 1 basculanta si 1 prelata), fata de 13, 8 sunt Gaz (din care 3 suprastructuri deschise), 4 sunt Volkswagen (2 cu temperatura controlata, 1 furgon si 1 pentru transport de vehicule), iar Dodge si Multicar au vandut cate una. In 2016 au mai vandut astfel de vehicule si Renault (6), Ford (3) si Opel (1).
Iar din categoria autospecialelor de 3,5-6 t au fost inmatriculate 26 de unitati noi, fata de 14 in 2016, din care 15 Volkswagen (2 in 2016), 5 Ford (din care 4 blindate), 4 Mercedes-Benz (din care 3 ambulante), fata de 4, si 2 Iveco (din care 1 platforma de lucru aeriana), fata de 6 in 2016.
La acestea se adauga 16.179 de autovehicule comerciale de pana la 3,5 t, fata de 14.382 in 2016, din care 15.908 autoutilitare (14.129 in 2016) si 271 de autospeciale (253 in 2016). La categoria autoutilitarelor Dacia conduce in clasament cu 3.503 unitati (3.190 de furgoane, 73 cu temperatura controlata, 3 camionete pick-up, 1 pentru transport de animale, 1 izoterma s.a.), fata de 2.831 in 2016, urmat de Ford, cu 3.309 (1.629 de furgoane, 676 de suprastructuri deschise, 399 cu temperatura controlata, 346 prelate, 129 cu obloane rabatabile, 38 de basculante, 18 izoterme, 8 pentru transport de vehicule, 1 platforma, 1 camioneta pick-up s.a.), fata de 2.590, Renault, cu 1.374 (895 de furgoane, 176 de prelate, 143 cu temperatura controlata, 68 de suprastructuri deschise, 37 cu obloane rabatabile, 25 de izoterme, 13 basculante, 3 platforme, 3 pentru transport de vehicule, 2 pentru transport de animale s.a.), fata de 1.223, Fiat, cu 1.345 (757 de furgoane, 342 de suprastructuri deschise, 165 de prelate, 53 cu temperatura controlata, 13 cu obloane rabatabile, 10 camionete pick-up, 2 pentru transport de vehicule, 2 basculante si 1 izoterma), fata de 1.571 in 2016, Iveco, 1.242 (1.251 in anul anterior), Mercedes-Benz, cu 1.082/880 si Volkswagen, cu 1.012 (791 in 2016). Sub 1.000 de unitati au vandut Peugeot (699/676), Citroën (570/719), Opel (549/489), Toyota (422/457), Nissan (266/147), Mitsubishi (217/316), Isuzu (100/89), Dangel (99/0), Hyundai (74/63), Skoda (27/25), Dodge (7), Seat (4) si Aro, Chevrolet, Gaz, GWM, Kerstner, Land Rover si Piaggio (cate 1).
Piata vehiculelor comerciale usoare din Romania a crescut putin in primele 11 luni ale anului trecut fata de aceeasi perioada din 2010, conform statisticilor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, dar rezultatele bune sunt datorate mai ales segmentului de pana la 3,5 t: cel de 3,5-6 t a scazut semnificativ
Asa cum puteti remarca si din tabelele alaturate, pana la 30 noiembrie 2011 au fost inmatriculate peste 9.000 de vehicule sub 3,5 t (547 de autospeciale si 8.536 de autoutilitare), fata de 8.369, cate raporta APIA pentru anul anterior, si 101 de unitati de 3,5-6 t (21 de autospeciale si 80 de autoutilitare), fata de 430.
Desi in scadere usoara, Dacia continua sa fie lider detasat la vanzarea de utilitare de pana la 3,5 t, cu 2.031 de unitati, fata de 2.238 in 2010. In ceea ce priveste vehiculele de export, primul loc este ocupat de data aceasta de Fiat, cu 1.004 (892 de autoutilitare si 112 autospeciale), urmat de Ford, cu 932 (895 de autoutilitare si 57 de autospeciale), si Volkswagen, cu 846 (803 autoutilitare si 43 de autospeciale).
Si la categoria 3,5-6 t s-a schimbat liderul: Mercedes-Benz, cu 32 de unitati, a cedat locul lui Iveco (41 de Daily), cei doi fiind urmati in clasament de Volkswagen, cu 17 autovehicule.
Vanzari mai mari decat se estimase, ceva optimism si pentru 2012
Pana in octombrie inclusiv au fost inmatriculate pentru prima data in Romania 1.065 de Sprinter, Vito, Viano si Vario noi, iar pana la final de an reprezentantii Mercedes-Benz estimau 1.300 de unitati, fata de 977 in 2010. Cel mai bine vandut a fost, ca si in 2010, Sprinter 313 ka/4325 de 14 m3, din care, de altfel, a fost livrata si o flota, a doua fiind pentru Sprinter 310 ccab/3665. Autovehiculele de transport marfa reprezinta 86% din numarul total de unitati vandute de MB in 2011 si dintre acestea 43% au fost sasiuri si 57% furgoane.
Iar pentru 2012, Ioana Lemnaru, sales&marketing manager vanuri in cadrul Mercedes-Benz, estimeaza o crestere de circa 10% a pietei de autovehicule comerciale usoare.
Renault a vandut pana la sfarsit de noiembrie peste 1.250 de vehicule comerciale. Trebuie precizat faptul ca, dupa 10 luni, producatorul francez era lider pe piata utilitarelor usoare din Romania, cu o cota dubla fata de cea din 2010. Compania a vandut si flote, mai ales de Master Furgon – modelul cel mai solicitat si in 2010 si in 2011 – Kangoo Express Maxi si Trafic Grand Passenger. Din totalul vanzarilor, 553 de unitati au fost pentru transport de marfa – si din acestea 85% sunt furgoane – iar 94, pentru transport de persoane. Tinand cont de contextul economic, reprezentantii Renault estimeaza ca vanzarile de vehicule comerciale sa inregistreze un progres usor in 2012 fata de 2011.
Cresterea vanzarilor Volkswagen Autovehicule Comerciale a fost ceva mai mare decat a pietei de vanuri, adica de 25-30% fata de 2010, in conditiile in care, asa cum isi aminteste brand managerul Eugen Grigoras, la inceput de an se estima un plus de 10-15%. Pana la final de noiembrie, compania vanduse 421 de unitati Caddy, 468 Transporter, 369 Crafter si 200 Amarok, deci aproape 1.500 de utilitare, iar decembrie urma sa fie o luna foarte buna, datorita unor contracte mari aflate in derulare, astfel ca estimarea pana la final de an era de 1.750 de unitati livrate si un plus de 30% fata de 2010.
Asa cum declara Eugen Grigoras, flotele reprezinta 33-40% din totalul livrarilor Volkswagen – prin flote intelegandu-se macar trei unitati vandute intr-un an aceluiasi client – si se tinde spre imbunatatirea procentului. Clientii cu flote mici, de pana la 10-15 unitati, detin ponderea cea mai mare din total, urmati de cei cu 20-50 de unitati. „Au fost si livrari mai mari, spre 100 de autovehicule, si speram sa mai fie pana la final de an, desi de obicei acestea sunt mai rare.“
In ceea ce priveste 2012, „e dificil de facut estimari, deoarece prognozele se schimba de la o zi la alta, se discuta din nou de criza, de problemele din zona euro. Totusi, noi ne pastram optimismul si credem ca va fi o crestere de 5-10% fata de 2011, mai ales ca pentru unele firme cu flote, care fac logistica si distributie, si ale caror masini merg 75.000-100.000 km/an, in 2012 vine momentul sa innoiasca parcul.“
Vehiculele carosate detin o pondere tot mai mare
In cazul MB, sasiurile reprezinta 43% din numarul total de utilitare pentru transport de marfa vandute in 2011, si furgoanele, 57%, iar ponderea vehiculelor carosate in strainatate este mult mai mare decat in cazul altor importatori: 65%.
Renault a vandut in 2011 circa 450 de utilitare carosate – cifra aproape dubla fata de 2010 – cele mai multe fiind realizate in tara (printre partenerii agreati se numara Romturingia si Termoport). Dar exista si colaborari cu firme straine de profil.
Din numarul de unitati livrate in 2011 de VW, circa 10% sunt sasiuri, segmentul de carosare inregistrand o crestere importanta mai ales pentru transport de persoane, dar si pentru anumite categorii de marfuri. Compania colaboreaza aproape exclusiv cu carosieri romani – Deltamed (pentru ambulante), Astra Bus, C&I si Dipeti (microbuze), Termoport, Konvekta si Midocar (temperatura controlata), Ascar, ACTR (suprastructuri inchise/deschise) s.a. – dar cele mai multe contracte sunt incheiate de dealeri, care tin cont inclusiv de apropierea geografica dintre ei si aceste firme. Modelele cele mai solicitate in versiunea sasiu sunt Crafter si Transporter, deoarece au volume si sarcini utile mai mari, dar s-a facut carosare si pentru Caddy si Amarok.
Termene de livrare de 2-3 luni pentru comenzile speciale
MB are pe stoc in Romania circa 450 de vanuri – Sprinter, Vito si Viano necarosate – iar termenul de livrare pentru cele lansate in productie este de trei luni.
Stocul de care dispunea Renault la sfarsitul lui noiembrie era suficient, asa cum declarau reprezentantii companiei, pentru realizarea obiectivelor de vanzari pana la final de an. In ceea ce priveste modelele lansate in productie, ele puteau fi livrate in ianuarie-februarie.
VW Autovehicule Comerciale are in permanenta stocuri (atat la importator, cat si la dealeri) de circa 300 de unitati, din care acopera 90% din cereri, in conditiile in care unele modele – Multivan, Caravelle si o parte din Amarok – se preteaza mai mult la individualizare. Nici sasiurile carosate nu lipsesc de pe stoc, in special frigorificele, atelierele de lucru si structurile deschise, dar ele sunt mai mult de prezentare in cadrul unor evenimente zonale.
Termenul de livrare pentru ce se produce la comanda este de 2-3 luni, cu exceptia Amarok – care, fiind fabricat in America de Sud, are un lant logistic mai lung – si a anumitor configuratii speciale care, in functie de capacitate, se pot realiza si in peste trei luni.
La fel de sensibili la aspectele financiare
Asa cum remarca reprezentantul VW, clientii sunt in continuare foarte atenti la partea financiara a unei achizitii: pret, costuri de finantare (mai ales ca, in cazul utilitarelor, trei sferturi sunt cumparate in leasing – cel putin la Volkswagen, si din acestea putin peste jumatate sunt cu finantare prin Grupul Financiar Porsche) si intretinere.
In ceea ce priveste preturile autovehiculelor, Eugen Grigoras aminteste faptul ca producatorii consacrati din vestul Europei le indexeaza anual, in functie de inflatie, cu 1-1,5%, o alta posibila scumpire fiind cauzata de schimbarile de modele si game. Dar in prezent cei mai multi compenseaza aceste cresteri prin actiuni speciale si discounturi la pretul de lista. Astfel, pretul de lista creste sau, rareori, ramane constant, in timp ce, fata de perioada de dinainte de 2008, nivelul acestor actiuni speciale a evoluat.
In cazul MB, pretul utilitarelor a inregistrat in 2011 o crestere de o singura cifra procentuala si inca nu este la nivelul de dinaintea crizei. Iar in 2012 valoarea va fi aproximativ egala, „dar dorim sa oferim servicii, in detrimentul discountului“.
La Renault, pretul vehiculelor comerciale a fost comparabil cu cel din 2010, iar pentru 2012 se intentioneaza, asa cum declara reprezentantii companiei, aplicarea aceleiasi politici corecte si orientate catre client, tinand cont insa si de tendinta pietei. In ceea ce priveste manopera si piesele de schimb, ele costa cam la fel ca in 2010 in reteaua Porsche, iar pentru finantare conditiile sunt mai stricte decat acum 2-3 ani, dar ceva mai permisive decat in 2010, societatile de profil fiind atente mai ales la bonitatea clientului si la riscurile pe care si le asuma.
60% din utilitarele vandute de MB in 2011 au fost in leasing si 40% cash, fata de 65% si respectiv 35% in 2010. Compania ofera finantare proprie prin Mercedes-Benz Financial Services, care se poate acorda si vehiculelor second-hand, pe perioade destul de lungi, daca acestea sunt suficient de noi – de exemplu, o utilitara de 3-4 ani poate beneficia de finantare pe 2-3 ani daca este in stare buna, iar una mai veche, deci mai ieftina, este achizitionata cash.
In cazul Renault, peste 50% din vehiculele comerciale vandute au beneficiat de finantare in leasing, procent superior celui din 2010. Ponderea cea mai mare o au contractele de leasing financiar realizate in parteneriat cu divizia de finantare a grupului, Renault Finance, care propune 0% dobanda pentru avans de la 15% si 90.000 km revizii gratuite in limita a trei ani.
Second-hand-urile in stare buna, la mare pret
In ceea ce priveste solicitarile pentru utilitare second-hand, acestea vin, in cazul Mercedes-Benz, de la clienti individuali, nu de flote, care sunt interesati mai ales de oferte atractive de autoutilitare usoare rulate („a.u.r.“), ce presupun masini nu prea vechi, nu prea rulate, in stare buna si la pret avantajos. Pana la final de an, compania estima sa vanda 200 de utilitare usoare second-hand – fata de 247 in 2010 – din care 179 fusesera deja contractate pana in octombrie inclusiv. Vehiculele din categoria „a.u.r.“ beneficiaza de garantie de sase luni sau un an daca nu sunt suficient de noi pentru a avea parte de garantia producatorului, de doi ani de la prima inmatriculare. In plus, unele centre autorizate MB desfasoara, din 2011, o activitate de comercializare „a.u.r.“ la nivel superior, fiind certificate de Daimler ca satisfacand standardul global Mercedes-Benz Used 1, drept pentru care pot acorda, pentru „a.u.r.“ produse in UE, o garantie de 6-24 de luni.
Euro 5 si-a intrat bine in drepturi
Renault a fost unul dintre primii producatori care au propus motorizari Euro 5 pe gama de utilitare, inca din 2010, iar anul trecut toate vehiculele comerciale vandute au respectat aceste norme de poluare. Aceeasi situatie se intalneste si la VW, in timp ce la Mercedes-Benz procentul vehiculelor comerciale cu motor Euro 5 in totalul vanzarilor este de 98,5%. Garantia oferita de Mercedes-Benz pentru utilitarele sale usoare este de doi ani de la prima inmatriculare, iar intervalele de service sunt semnalizate in bord de sistemul Assyst.
Garantia standard oferita de constructorul Renault pentru motorizarile Euro 5 este de trei ani sau 100.000 km, cu un interval de revizie la 30.000 km. Dar, in functie de solicitarile specifice ale clientilor, mai ales pentru flote, ea poate fi extinsa pana la cinci ani sau 200.000 km. Asta in timp ce pentru motorizarile Euro 4 garantia constructorului era de trei ani, in limita a 100.000 km, iar intervalul dintre revizii era de 15.000 km. Si in ceea ce priveste consumul se constata superioritatea motoarelor Euro 5, ele fiind cu 0,5 l/100 km mai economice decat predecesoarele lor.
Toate modelele din oferta VW Autovehicule Comerciale primesc garantie de patru ani, iar intervalele de service recomandate sunt de 20.000 km sau un an pentru Amarok, Transporter GP si Crafter GP si de 15.000 km sau un an pentru Caddy.
02.10.2020
Ultimul număr: Martie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit