Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fluxuri de containere în Genova și Trieste, legate de China (TEU)

Upply a analizat comerțul dintre Italia și China din ultimii ani (China-Italy Trade: Beyond the Belt and Road Initiative (upply.com)) și a trasat câteva perspective legate de acesta după retragerea Italiei din inițiativa Belt and Road (BRI), în contextul actualelor tulburări geopolitice mondiale.

BRI, arată studiul, a fost adesea asociat cu proiecte gigantice de investiții chineze, în special în infrastructură. Cele două porturi evidențiate în memorandumul de înțelegere (MoU) din 2019 – Trieste și Genova – au înregistrat rezultate diferite. În cazul Trieste, fluxul de mărfuri legat de China a scăzut după creșterea inițială din 2019, iar pentru Genova, după niveluri record în 2021 și 2022, volumele din 2023 au revenit la nivelul celor din 2018. Desigur, arată analiștii Upply, un memorandum prin natura sa nu este obligatoriu și, în plus, cercetările sugerează că există factori administrativi și politici complecși în spatele angajamentului limitat al Chinei în aceste două porturi.

Investițiile chineze în Italia sunt mai mici decât investițiile Chinei în economiile din Europa de Vest și de Nord, atât în ceea ce privește numărul de proiecte, cât și valoarea. Concret, au existat doar trei mari proiecte între 2019 și 2023, cu valori ale tranzacțiilor mai mari de 100 de milioane de dolari, potrivit American Enterprise Institute. În țările BRI au fost investiții mari din China, dar mai ales în sectorul energetic sau în țări mai aliniate politic, ca Ungaria, iar Italia nu se încadrează în niciuna dintre aceste categorii. Totuși, Italia a atras doi mari producători auto chinezi, GAC și Geely, care și-au localizat centrele europene de design în Milano și proiectează noi locații, iar poziția strategică a Italiei în Marea Mediterană a motivat achiziționarea de către COSCO a furnizorului italian de servicii logistice Trasgo în ianuarie 2024, ceea ce servește strategiei lanțului de aprovizionare digitală Cosco în Italia și Europa și își propune să optimizeze capacitatea logistică generală a grupului în Europa.

Noua platforma logistica Amazon, care se afla in constructie in fosta parcare de camioane detinuta de Grupul Spinelli, va deveni functionala in toamna lui 2020. Aceasta va deservi nu numai provincia Genova, ci si o parte din La Spezia si Alexandria. Unitatea se va ridica sub noul viaduct al autostrazii A10 si se va extinde pe o suprafata de 7.000 de metri patrati. In primii trei ani de la lansare, Amazon intentioneaza sa angajeze treizeci de persoane pe perioada nedeterminata, plus saptezeci de soferi care vor efectua livrari. 

Compania a demarat deja procedurile de angajare pe posturi de conducere, tehnice si de asistenta, in timp ce personalul depozitului va fi selectat incepand cu vara viitoare. Constructia platformei Amazon a provocat, insa, o problema pentru transportatorii rutieri genovezi, care ani la rand si-au parcat camioanele in zona Campi si care au fost evacuati mai intai de pe santierul noului pod si apoi din cel al platformei logistice. In martie, vehiculele au fost mutate temporar intr-o zona din Cornigliano, in apropierea portului, dar municipalitatea va trebui sa gaseasca o solutie definitiva.