Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Divizia digitală a Grup Feroviar Român (GFR) a lansat Synopsis, aplicație care integrează o foarte mare parte din sistemele dezvoltate și implementate până acum de GFR, pentru a oferi imaginea operațională de ansamblu în timp real și a sprijini procesul decizional.

Aplicația centralizează mai multe categorii de informații esențiale pentru operatorii de transport feroviar, transpuse deja în sistemele digitale românești care integrează procese precum: Circulația trenurilor (INFO RU – aplicație CFR), Monitorizarea vagoanelor (INFOR GFR și Shunting Expert – aplicații GFR), Comandarea personalului de deservire a trenurilor (CPDT – aplicație GFR), Încheierea electronică a contractelor de transport (STE – aplicație GFR), Programarea trenurilor (aplicație a GFR care comunică cu Atlas RU a CFR); Estimarea derulării circulației până la destinație (ETA Expert, aplicație GFR).          

Prin integrarea tuturor acestor informații, Synopsis oferă rapoarte în timp real cu privire la trenuri, locomotive, vagoane, personal, trasee, scrisori de trăsură, printr-o interfață simplă și intuitivă, cu informații precise și elocvente (tabele, hărți, grafice de circulație, rute, etc). Aplicația reduce substanțial timpul și efortul de colectare și centralizarea informației, venind astfel în sprijinul procesului decizional din departamentul Exploatare sau la punctele de lucru, precum și la nivelul întregului corp managerial.

„Rapiditatea și corectitudinea deciziilor sunt doi factori esențiali pentru activitatea GFR, pentru că influențează deplasarea a zeci de mii de tone de marfă în fiecare zi și garantează, în cele din urmă, faptul că ne îndeplinim angajamentele asumate față de clienții și partenerii noștri”, spune Gruia Stoica, Președintele și fondatorul Grupului GRAMPET – Grup Feroviar Român.

Începând cu 2005, GFR a lansat deja peste 25 de aplicații personalizate ce contribuie la îmbunătățirea operațiunilor derulate la nivel regional. Prin lansarea aplicației Synopsis, compania „marchează intrarea în etapa de maturitate a digitalizării proceselor.“

Amedeo Neculcea, director general adjunct al Grup Feroviar Român, spune: „Una dintre marile provocări ale domeniului feroviar a fost dintotdeauna găsirea unei modalități prin care să poți ști cu precizie, în mod facil și în orice moment, toate informațiile despre un anumit tren. Chiar dacă aceste informații se regăseau în diverse sisteme digitale, lipsea viziunea sinoptică, consolidantă. Synopsis este cea mai interconectată aplicație (utilizează date ce provin din 9 sisteme și transmite către 3) și suportă prelucrarea unui volum foarte mare de informație, pentru a genera rapoarte precise și utile. Mulțumesc tuturor inginerilor (din GFR, Institutul de Tehnică de Calcul, INFORMATICA FEROVIARĂ și CFR) care au creat aceste aplicații informatice fără de care sistemul Synopsis nu ar fi atins nivelul de complexitate pe care îl are acum”.

Amedeo Neculcea

Lansat la finalul săptămânii trecute, Synopsis este al treilea concept digital realizat integral de echipa GFR, după ETA Expert (care estimează în timp real momentul sosirii trenurilor la destinație) și Trasa Expert (un sistem menit să îmbunătățească proiectarea traselor ideale și capacitatea alocată trenurilor de marfă).

GFR dedică în mod constant resurse umane şi financiare pentru proiecte de inovaţie şi tehnologie, căutând să ofere clienţilor săi o experienţă adaptată la cerințele pieței. Aplicațiile sale îmbină talentul inginerilor GFR cu knowhow-ul personalului feroviar, pentru a genera platforme integrate și ușor de folosit care simplifică și eficientizează activitățile din plan operational și comercial. Printre ele se mai numără Scrisoarea de Trăsură Electronică, care oferă acces la datele comerciale și tehnice privind vagoanele ce se încarcă și asistență la întocmirea contractelor de transport (lansată în 2017) și Comenzi Feroviare (2012), ce asigură accesul web al clienților la procesul de comandare și asigurare a vagoanelor goale.

Grup Feroviar Român (GFR) a dezvoltat și implementat în premieră pentru industria feroviară din România și sud-estul Europei un serviciu digital ce realizează estimări în timp real despre sosirea trenurilor sau vagoanelor la destinație sau în anumite stații din parcurs. Sistemul este unic în România și Europa de Sud Est, fiind dezvoltat integral de o echipă internă de ingineri a GFR

Soluția propusă răspunde unei nevoi reale pentru transporturile de marfă realizate pe calea ferată, în contextul în care principalul concurent – transportul rutier, are acces la o multitudine de soluții de acest fel, care îi conferă un avantaj competitiv important.

„În transportul rutier, posibilitatea de a estima ora sosirii la destinație a devenit o banalitate, pentru că astăzi avem cu toții acces la numeroase aplicații dezvoltate de unele dintre cele mai mari companii de software din lume. În cazul industriei feroviare, dezvoltarea unei astfel de platforme este mai complexă, din cauza particularităților pe care le prezintă transportul pe calea ferată”, explică Amedeo Neculcea, director general adjunct al Grup Feroviar Român și coordonatorul acestui proiect.

De exemplu, un vagon poate fi atașat la mai multe trenuri pe durata unui singur transport, astfel încât parametrii descriptivi ai deplasării sale trebuie monitorizați și determinați pe întreg parcursul, încă de la încredințarea expediției la transport. De asemenea, rețeaua feroviară nu este la fel de densă ca cea rutieră încât să permită întotdeauna rute alternative similare, dacă sunt anumite restricții de trafic neprevăzute sau programate. Totodată, operatorii trebuie să fie mereu atenți la diminuările de capacitate de transport și să se adapteze în consecință. Nu este de neglijat nici starea infrastructurii feroviare, care influențează și afectează în mod direct activitatea operatorilor.

„Până acum, Timpul Estimat de Sosire (Estimated Time of Arrival – ETA) lua în calcul o serie de parametri ideali, experiența și cunoștințele dispecerului, dar adesea aceste estimări se dovedeau vagi și dificil de realizat. Or ETA reprezintă un element strategic în procesul decizional cu privire la programarea și punerea în circulație a oricărui transport de marfă, necesitând precizie de calcul și accesibilitate”, explică Neculcea.

Sistemul de estimare folosește datele de trafic ale GFR din ultimii 5 ani. Informațiile oferite se bazează pe metodele matematicii statistice consacrate și pe experiența anterioară a operatorului GFR exprimată în informații digitalizate, organizate corespunzător.

„Soluția ETA Expert este unică în Europa de Sud-Est, pentru că niciun alt operator nu oferă clienților un astfel de serviciu. Efortul nostru nu a urmărit însă un câștig concurențial pe segmentul feroviar, ci – mult mai important – recuperarea unui decalaj pe care îl aveam ca industrie în fața transportorilor rutieri”, subliniază Gruia Stoica, Președintele și fondatorul Grupului GRAMPET – Grup Feroviar Român. „Am arătat în repetate rânduri că, din foarte multe puncte de vedere, segmentul rutier din România beneficiază de avantaje competitive incorecte și tratament preferențial în detrimentul transportului pe calea ferată, în pofida dezavantajelor evidente pe care o astfel de strategie o are pe termen lung”.

În timp ce discuția din spațiul public este monopolizată de proiecte de investiții în infrastructura rutieră, calea ferată din România este afectată de ani de zile de subfinanțare. Acest lucru are impact imediat asupra vitezei de transport, care în cazul operatorilor feroviari a ajuns în anumite zone chiar și la 17 kilometri pe oră. În același timp, accesul la rețeaua de cale ferată implică un cost foarte mare pentru transportatori, comparativ cu cheltuielile similare ce revin concurenților de pe șosea. Nu sunt de neglijat nici riscurile de securitate care cresc proporțional cu cantitatea de marfă transportată, și nici decalajul între forța de muncă disponibilă și costurile aferente, având în vedere nivelul de pregătire și experiență pe care trebuie să le aibă un mecanic de tren.

„Vorbim foarte puțin despre faptul că transportul feroviar, datorită gradului foarte mare de electrificare, este cel mai eficient și sustenabil mod de transport din lume”, adaugă Gruia Stoica. „Totodată, capacitatea sa de a prelua o mare parte din volumul de marfă ce tranzitează o țară generează beneficii multiple. Drept contra-exemplu, zece milioane de tone luate de pe calea ferată înseamnă un  milion de camioane în plus pe autostrăzi, ceea ce atrage deteriorarea accelerată a infrastructurii existente, un număr crescut de accidente și o viteză mai mică de rotație a mărfurilor. Strategia Green Deal lansată de Uniunea Europeană pune un accent important pe industria feroviară, pentru că ea reprezintă o soluție reală pentru eforturile menite să protejeze mediul înconjurător. Avem speranță că autoritățile de la București se vor alinia acestei viziuni, începând cu Planul Național de Redresare și Reziliență care se discută la Bruxelles în aceste zile. În ceea ce ne privește, ca operator privat, vom continua să inovăm și să investim în proiecte digitale care fac diferența pentru clienții noștri”.

ETA Expert este cel mai recent proiect dintr-un proces amplu de digitalizare și transparentizare demarat de GFR încă din 2005. Operatorul a dezvoltat și implementat până în prezent peste 20 de aplicații informatice, o parte dintre acestea fiind disponibile prin portalul E-Client GFR, printre care Scrisoarea de trăsură electronică, care oferă acces la datele tehnice privind vagoanele ce se încarcă și asistență la întocmirea contractelor de transport (2017) și Comenzi Feroviare (2012) ce asigura accesul web al clienților la procesul de comandare și asigurare a vagoanelor goale.

Inginerii din echipa internă a GFR lucrează în continuare la aplicații sau module noi menite să simplifice și eficientizeze activitățile din plan operational și comercial.

Aplicația ETA Expert va fi accesibilă clienților GFR care folosesc scrisoarea de trăsură electronică începând cu 17 mai.