Într-o desfășurare de evenimente ce marchează un moment istoric pentru industria feroviară din România, Grampet Group a lansat trenul automotor Leon, produs la fabrica Electroputere VFU Pașcani. Prima călătorie oficială a avut loc joi, 19 iunie, pe ruta București Nord – București Băneasa, având la bord oficialități guvernamentale, ambasadori, lideri din mediul de afaceri și reprezentanți ai presei.
Ceremonia de lansare a debutat la Salonul Regal din Gara de Nord București, unde atmosfera a fost una de sărbătoare. În discursul său inaugural, Gruia Stoica, Președintele Grampet Group, a subliniat importanța proiectului: „Este primul automotor DMU (Diesel Multiple Unit) fabricat în țara noastră în ultimii 80 de ani. Este un tren realizat integral în România, testat pe mai bine de 30.000 km, atestat cu certificat CE și gata să circule în toată Europa. Cu o viteză de 120 km/oră și echipat cu două Power-Pack-uri de 390 kW, care contribuie la reducerea semnificativă a emisiilor și au consum redus de combustibil, Leon este alegerea pragmatică într-o țară unde 62% din rețeaua de cale ferată nu este electrificată.”
Printre invitați s-a numărat și Florin‑Marian Spătaru, Consilier de Stat în cadrul Cancelariei Prim‑Ministrului, care a declarat: „Este o mare bucurie să particip la lansarea unui proiect românesc. Vedem acum că inginerii români, lucrătorii români și entuziasmul antreprenorilor români reprezintă soluția pentru creșterea economică a României, pentru angajamentul pe care îl avem pentru decarbonizare, pentru proiectele publice pe care le promovăm și pe care dorim să le avem, cu absorbția fondurilor europene, prin achiziția de produse românești.”
De asemenea, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Japoniei în România, Excelenţa Sa Katae Takashi, a subliniat parteneriatul de succes dintre cele două țări în domeniul feroviar: „Vreau să subliniez relația durabilă și avantajoasă dintre Japonia și România în industria feroviară. Această colaborare depășește simpla afacere; ea reflectă valori comune de inovație, eficiență și angajament față de dezvoltarea durabilă a infrastructurii. Lansarea trenului Leon este o ocazie memorabilă, care demonstrează angajamentul României față de modernizarea infrastructurii sale feroviare. Această inițiativă se bazează pe o bază solidă de colaborare de succes între cele două națiuni ale noastre, promițând progrese și mai mari în anii ce vor urma.”

Lucian Rusu, senator PNL și vicepreședinte al Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Senatul României, a evidențiat necesitatea unui parteneriat stabil între stat și sectorul privat pentru accesarea tehnologiilor de viitor: „Sistemul feroviar nu este un moft, este o necesitate. Avem resursa umană, după cum ne-a demonstrat domnul Gruia Stoica, avem tehnologia, tot ce ne mai trebuie în direcția asta este un parteneriat stabil între stat, între mediul privat, între universități, pentru a accesa această tehnologie a viitorului”.
Dumitru-Dorin Prunariu, primul și singurul cosmonaut român care a călătorit vreodată în spațiu, a ținut un discurs inspirat: „Lansarea trenului Leon nu este doar un moment de mândrie pentru industria feroviară românească, ci și un simbol al ambiției, al curajului și al dorinței noastre comune de a atinge noi orizonturi. Așa cum, cu ani în urmă, am pășit în spațiu purtând în urmă speranțele și visurile poporului român, astăzi văd în trenul Leon același spirit de pionierat”.
Conferința de presă a fost încheiată prin discursul lui Claudiu Hîrbu, Director General Adjunct Electroputere VFU Pașcani: „Leon este proiectul nostru de suflet și expresia identității noastre feroviare, o dovadă clară că tradiția, inovația și pasiunea sunt ingredientele succesului într-un domeniu atât de competitiv. Leon este o dovadă că putem produce la standarde europene și că ingineria și proiectarea românească există în continuare”.
În ceea ce privește viitorul, Leon urmează să își stabilească ruta comercială, cu opțiuni incluzând București-Brașov sau București-Constanța. Detaliile privind introducerea efectivă în circulație urmează să fie anunțate în curând.
Unitatea de producție de bitum polimerizat, amplasată pe platforma industrială a fostei rafinării RAFO din Onești, a fost integrată în portofoliul Grampet Logistics pentru a acoperi cererea ridicată de bitum de pe piața din România. Proiectată să funcționeze 24 de ore din 24, 365 de zile pe an, unitatea va asigura aprovizionarea constantă pentru sectoarele economice din România și potențiale piețe internaționale precum Republica Moldova și Ucraina. Dacă se vor confirma estimările, Grampet Logistics intenționează să extindă proiectul pentru a crește capacitatea de livrare.
”Intenția noastră este de a ajuta constructorii de drumuri și autostrăzi pentru a-și atinge țintele din contractele finanțate prin PNRR. Această investiție reprezintă o dezvoltare adiacentă a business-ului nostru și un pas strategic în consolidarea prezenței GRAMPET Group la nivel local și regional.”, a declarat Gruia Stoica, președinte GRAMPET Group.
Stațiile pot atinge o capacitate medie de topire de 15-18 tone de bitum pe oră/unitate de topire, la o temperatură de 165°C, iar pentru bitumul modificat cu polimeri, capacitatea va fi de 15 tone pe oră/unitate. După topire, bitumul lichid este transferat către rezervoarele de depozitare printr-un sistem avansat de pompare și încălzire cu ulei diatermic, ceea ce va asigura o livrare rapidă și eficientă către beneficiari.
Complet automatizată, noua stație de producție este concepută pentru topirea bitumului importat în formă solidă și ajustarea acestuia la specificațiile cerute de producătorii de asfalt. Unitatea dispune de un sistem avansat de control pentru gestionarea precisă a proceselor tehnologice, având integrată o cabină de control proiectată pentru a rezista intemperiilor. Sistemul de încărcare și descărcare al camioanelor a fost optimizată cu pompe de circulație și mecanisme de management al fluxului.
Stația include rezervoare speciale pentru bitum polimerizat și bitum standard, prevăzute cu agitatoare pentru menținerea omogenității produsului. Dispune de o unitate de dozare automată a polimerilor și o pompă de bitum cu angrenaj elicoidal, asigurând un transfer eficient și uniform al produsului. Întregul sistem beneficiază de un mecanism de încălzire cu ulei diatermic de mare capacitate, compatibil cu gaz și motorină, pentru o funcționare optimă indiferent de condițiile externe.
Producția de masă va începe în aprilie, după finalizăriile de montare și testare. Această investiție marchează debutul GRAMPET Group în domeniul producției și distribuției de bitum.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit