Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Franța are o nouă legislație în transporturi, care pune capăt ambiguității legate de greutatea maxim admisă în operațiunile cross-border: de la 1 ianuarie 2022, limita în cazul lor este de 40 t, iar 44 t sunt acceptate doar pentru cursele intermodale.

Franța a crescut greutatea maxim admisă a ansamblurilor de la 40 la 44 t în 2013, dar această creștere se aplică formal numai la transport național, în timp ce pentru cross-border sunt în vigoare regulile din Directiva Europeană de Transport 96/53/EC, conform cărora greutatea maxim admisă este de 40 t sau de 44 t pentru intermodal, iar în ceea ce privește transportul intern fiecare țară își poate stabili propriile limite, mai mari, care în cazul Olandei sunt de 50 t, iar în cazul Franței, de 44 t.

În practică însă erau numeroase curse cu 44 t între BeNeLux și Franța deoarece, deși oficial ele nu erau permise, expeditorii au interpretat legea diferit, spunând că nu există bază legală pentru interzicerea circulării cu 44 t. Și de aceea la licitații transportatorii erau adesea forțați, mai mult sau mai puțin, să-și asume o greutate a trenului rutier de 44 t, cei care nu respectau asta fiind eliminați.

Astfel se crea însă competiție neloială între cei care vor să respecte legea UE și cei care vor să meargă cu 44 t, și de aceea asociația olandeză de transport și logistică TLN i-a cerut Comisiei Europene să ia măsuri – drept pentru care Franța a adoptat noua legislație în iulie, cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2022. TLN este mulțumită de clarificarea adusă de aceasta, deși ar fi fost și mai mulțumită dacă Franța ar fi acceptat 44 t și pentru cross-border, așa cum se convenise în trecut între Franța și BeNeLux. Dar reglementările UE nu permit asta.

Greutățile totale maxim admise ale ansamblurilor rutiere vor crește în Flandra până la 48-50 t, însă cu condiția să se respecte așa numita „formulă a podurilor“, care nu este o nouă invenție belgiană, ci provine din Scandinavia și a fost și până acum parte a legislației din Belgia timp de zeci de ani. Aceasta se aplică tuturor camioanelor și combinațiilor de camioane, din țară și din străinătate, care circulă în Belgia, și are ca scop protejarea infrastructurii de vehiculele cu greutate totală prea mare. Din cauza formulei podului, greutățile maxime admise pot fi semnificativ mai mici decât cele posibile tehnic. Mai ales combinațiile scurte – de exemplu, cele pentru transport de mărfuri vrac sau de containere – vor fi afectate de această formulă.

Greutatea maximă admisă (M) nu poate depăși greutatea determinată de formulele de mai jos, în care A este distanța, în metri, dintre prima axă și punctul central al axei spate sau al grupului de axe spate.

Concret, o combinație autotractor+semiremorcă având cinci axe poate cântări 44 t în documente în Belgia, dar cu o valoare A de 8,5 m (trailer scurt) greutatea legală este de numai 40 t. A trebuie să fie de cel puțin 10 m pentru ca această combinație să poată merge cu 44 t, iar pentru 50 t A trebuie să fie de cel puțin 12,22 m.

De regulă, așa cum arată o informare a asociație olandeze de transport și logistică TLN, respectarea acestei formule nu se verifică, dar nu se știe dacă va mai fi la fel și pe viitor. Dimpotrivă, se crede că, odată cu acceptarea unor greutăți totale mai mari, se va verifica mai strict respectarea formulei. Industria belgiană a transportului a făcut lobby pentru relaxarea calculelor, dar până acum fără rezultat.