Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Franța traversează o nouă criză socială de proporții, după ce pe 10 septembrie a izbucnit valul de proteste naționale reunite sub sloganul „Bloquons Tout” – „blocăm totul”. Mișcarea, născută ca reacție la planul de austeritate al guvernului Bayrou, a paralizat deja numeroase regiuni și a provocat ciocniri violente cu Poliția, soldate cu peste 470 de rețineri încă din primele ore.

Obiectivul protestatarilor este oprirea planului guvernamental care presupune o reducere de 43,9 miliarde de euro din buget, eliminarea a două sărbători naționale și înghețarea pensiilor. Mobilizarea este masivă: autoritățile estimează între 175.000 și 250.000 de participanți la nivel național, cu 550 de sit-in-uri și 262 de blocaje deja documentate.

Blocaje strategice pe infrastructura rutieră

Manifestanții au adoptat o strategie de „blocaj capilar”, vizând simultan multiple puncte din infrastructura de transport. La Paris, zeci de intrări și ieșiri de pe centura Périphérique au fost blocate, inclusiv Portes de la Chapelle, Bagnolet, Montreuil, Italie și Orléans. În sud, pe A7, cozile de camioane și autoturisme s-au întins pe 12 kilometri spre Nîmes/Montpellier și pe 6 kilometri spre Marsilia. Situația este similară pe A51, unde accesul la Manosque, Sisteron Nord și Meyrargues a fost grav perturbat.

Aceste blocaje nu afectează doar mobilitatea zilnică a populației, ci pun sub presiune lanțurile logistice internaționale care traversează Franța, generând întârzieri și costuri suplimentare pentru transportatori.

Logistica și marile platforme economice sub asediu

Industria logistică resimte deja primele consecințe majore. Platforma Amazon Brétigny-sur-Orge, unul dintre cele mai importante centre de distribuție din regiunea pariziană, a fost complet blocată de greviști. De asemenea, gigantul siderurgic ArcelorMittal Dunkerque a fost nevoit să oprească parțial producția, semnalând riscuri de întrerupere a lanțului industrial.

Sindicatul Cgt Commerce et Services a extins protestele și către sectorul retail și HoReCa, chemând la grevă angajații de la Carrefour, Kiabi, But, Primark, Flunch, Elior, Sysco și Sodexo. Această mobilizare lovește simultan atât în comerțul de proximitate, cât și în marile lanțuri de distribuție și catering, cu efecte în cascadă asupra consumului și aprovizionării populației.

Transportul rutier, pregătit de grevă generală

Un alt semnal de alarmă vine din partea sindicatelor din transportul rutier. Cfdt-Fgte, Cgt Transports și FO-Uncp, care reprezintă majoritatea șoferilor și angajaților din sector, au convocat o grevă națională pentru 18 septembrie, amenințând astfel cu o paralizare totală a fluxurilor de marfă și persoane. Având în vedere rolul central al Franței în coridoarele europene de transport, efectele ar putea fi resimțite rapid și în Germania, Italia, Spania sau Benelux.

Executivul condus de François Bayrou a răspuns printr-o mobilizare masivă a forțelor de ordine: 80.000 de jandarmi și polițiști au fost desfășurați pe teren pentru a limita efectele blocajelor. Guvernul refuză orice concesie, reafirmând necesitatea austerității ca răspuns la presiunile bugetare și la creșterea datoriei publice.

În dezbatere a intervenit și mediul de afaceri. Rodolphe Saadé, CEO al companiei maritime CMA CGM, a adresat o scrisoare deschisă prin care a cerut încetarea blocajelor, susținând că „întreprinderile nu sunt adversare, ci colaboratoare ale națiunii”. Mesajul său vizează atât protestatarii, cât și autoritățile, subliniind riscul ca Franța să-și piardă competitivitatea în comerțul global dacă logistica rămâne paralizată.

Protestul „Bloquons Tout” demonstrează încă o dată forța mișcărilor sindicale și sociale franceze, capabile să afecteze direct economia și lanțurile logistice internaționale. În timp ce guvernul Bayrou rămâne ferm pe poziții, presiunea crescândă din partea transportatorilor și a marilor platforme de distribuție ar putea transforma criza socială într-una logistică de anvergură europeană.