Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În prima jumătate a acestui an, Wielton a avut venituri din vânzări de 1.701,2 milioane de zloți polonezi (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,10 lei), cu 4% mai mari decât în perioada similară din 2022, în condițiile în care vânzările au scăzut cu 10%, până la 10.762 de unități. EBITDA a crescut cu 11%, până la 108,5 milioane de zloți, marja EBITDA a fost cu 0,4% mai mare, adică de 6,4%, în timp ce profitul net a fost de 53,5 milioane de zloți. Grupul polonez are o disciplină strictă a costurilor și intenționează să scadă cheltuielile de producție, iar în a doua jumătate a lui 2023 se va concentra asupra câștigării de noi comenzi și dezvoltării de noi modele.

În ciuda unui mediu economic dificil și a unei încetiniri clare a transporturilor, Wielton a avut, conform declaraților președintelui companie, Paweł Szatania, un volum satisfăcător de vânzări, iar starea financiară bună permite continuarea proiectelor de investiții și ajustarea cheltuielilor la situația actuală a pieței, dar fiind faptul că și în următoarele luni se așteaptă o scădere semnificativă a cererii de semiremorci în majoritatea țărilor europene. Spre deosebire de unii competitori însă, grupul polonez are ca avantaj faptul că poate introduce rapid vehicule din oferta uneia dintre mărcile sale în oferta celorlalte: de exemplu, soluțiile Guillén au intrat în portofoliul companiei britanice Lawrence David, iar produsele Wielton intră acum în oferta Guillén.

Semiremorcile universale au avut cea mai mare pondere în totalul vânzărilor, de 48%, iar cea mai mare creștere au înregistrat-o combinațiile de volum mare.

Cele mai multe companii cheie din grup și-au menținut poziția de jucători principali pe piața europeană. Nivelul înmatriculărilor Fruehauf s-a ridicat la 2.216 unități, cu aproape 11% mai puțin decât în prima jumătate a lui 2022, iar firma și-a păstrat primul loc pe piața franceză, cu o cotă de 19,4% (față de 20,0% în primele șase luni ale anului trecut), în condițiile în care această piață a scăzut cu aproximativ 8%. Vânzările au scăzut cu 13,0%, până la 2.273 de unități, iar veniturile au fost de 384,1 milioane de zloți, în creștere cu 0,2% față de 2022. Compania și-a mărit deja capacitatea de producție și și-a digitalizat procesul logistic și se va prezenta la Solutrans cu o nouă identitate.

Pe piața poloneză Wielton a fost al treilea jucător, cu o cotă de 14,2%, față de 15,5% în primele șase luni din 2022. Piața din această țară s-a stabilizat la nivelul de acum un an, înmatriculările au totalizat 2.006 unități, cu aproximativ 8% mai puțin decât în 2022, iar vânzările au scăzut cu 9,0%, până la 2.692 de unități. În Polonia se observă o continuare a amânării deciziilor de cumpărare din cauza scăderii cererii de servicii de transport, deci începând cu ultimul trimestru din 2022 interesul clienților pentru semiremorcile cu prelată a scăzut în favoarea celor frigorifice, pe care Wielton nu le are încă în ofertă. Pe de altă parte, semiremorcile basculante, pentru care compania rămâne lider de vânzări în țara de origine, sunt foarte populare.

Lawrence David prognozează un nivel al înmatriculărilor de 1.471 de unități, cu 10% mai mic decât în prima jumătate a lui 2022, ceea ce îi conferă al doilea loc pe piața britanică, pentru care însă datele privind înmatricularea semiremorcilor din prima jumătate a lui 2023 nu sunt disponibile. Vânzările companiei au scăzut cu 10,5% față de anul trecut, ajungând la 1.928 de unități, iar veniturile au crescut cu 11,5%, până la 291,8 milioane de zloți.

Langendorf și Wielton GmbH au obținut locul al șaptelea pe piața germană, care a scăzut cu 8,6%. Vânzările ambelor companii au scăzut cu 6,6%, până la 904 unități, iar veniturile au fost cu 11,0% mai mici, adică 184,8 milioane de zloți. Rezultatele din Germania sunt o consecință a stagnării industriei construcțiilor, precum și a situației dificile a companiilor de transport din cauza costurilor mari și scăderii consumului, iar clienții amână deciziile de cumpărare în așteptarea subvențiilor guvernamentale.

Companiile din regiunea ECE și-au menținut locul al cincilea pe piață, cu o cotă de 5,4%, în ciuda unei scăderi de 10% a înmatriculărilor față de 2022, până la 577 de unități. Piața din zonă a scăzut cu peste 2%, vânzările Wielton cu 4,9%, până la 813 unități, în timp ce veniturile, de 114 milioane de zloți, au rămas la nivelul din 2022. În ECE industria construcțiilor a stagnat și deci interesul pentru basculantele din oțel a scăzut semnificativ, însă Wielton rămâne lider la vânzările de semiremorci cu prelată în Slovacia.

În ciuda decelerării pieței italiene, Viberti și-a menținut poziția a cincea, cu o cotă de 6,4%, având vânzări cu 3,1% mai mari decât în 2022, de 505 unități, ceea ce a dus la venituri cu 18,6% peste cele din 2022, adică de 76,4 milioane de zloți. Companiile italiene de transport se luptă cu scăderea cererii de servicii și costurile mari de operare, dar pentru a compensa Viberti intenționează să-și consolideze prezența în țările din Orientul Mijlociu. În sfârșit, cota de piață a companiei spaniole Guillén a fost de 2,2%, plasând-o pe locul 7 pe piața de origine. Vânzările au scăzut cu 24,3%, până la 240 de unități, iar veniturile cu 7,8%, până la 34,5 milioane de zloți. Piața spaniolă este și ea în scădere cu aproximativ 7% față de 2022, din cauza creșterii ratelor dobânzilor și incertitudinii legate de modificările reglementărilor privind vehiculele mai mari pentru transport public, care îi fac pe clienți să suspende majoritatea licitațiilor și achizițiilor.

Wielton, al treilea cel mai mare producător european de semiremorci, trailere și caroserii, a avut în 2021 vânzări de 21.870 de unități, adică venituri de circa 2,69 de miliarde de zloți polonezi (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,056 lei), cu peste 48% mai mari decât în anul anterior și cu 12% mai mari decât nivelul estimat inițial. Creșterea se datorează atât vânzărilor mai mari decât se anticipase, cât și scumpirii produselor și impactului pozitiv al ratei de schimb valutar asupra rezultatelor financiare ale companiei. Rezultatele bune sunt și efectul faptului că Wielton a reacționat rapid la condițiile dificile de pe piață, și-a sporit sistematic capacitatea de producție (investind 75,5 milioane de zloți în extindere și automatizare) și vânzările de pe toate piețele cheie, a crescut prețurile treptat și a menținut o disciplină strictă a costurilor. Conform datelor premilitare, și EBITDA este cu aproape 43% mai mare decât în 2020, de circa 137 de milioane de zloți, în ciuda presiunii foarte mari a costurilor și disponibilității scăzute a materiilor prime și componentelor. Iar marja EBITDA estimată este de 5,1%, mai mică decât era de așteptat (circa 7%). Profitabilitatea a fost afectată de prețurile record la care au ajuns materiile prime și componentele, de problemele cu lichiditățile pe care le-au avut furnizorii și de disponibilitatea redusă a angajaților.

În trimestrul al treilea al anului prețul mediu al oțelului a fost cu circa 100% mai mare decât în decembrie 2020, dar și aluminiul a fost mult mai scump, iar ca medie costurile cu materia primă au fost în 2021 cu 40% mai mari decât în 2020. La aceasta se adaugă și scumpirea electricității și creșterea tarifelor de transport maritim.

Producătorul polonez a fost pe fază pentru a profita de revenirea pieței de transport, înregistrând recorduri de vânzări în Polonia, de circa 4.000 de unități, în creștere cu 100% față de 2020, ceea ce înseamnă o cotă de 12,7% și poziția de lider, și depășind sau apropiindu-se de nivelul din 2019 în câteva alte țări, cu excepția pieței franceze, care își revine mult mai încet, mai ales din cauza disponibilității reduse a componentelor și a forței de muncă. Fruehauf, poarte a Grupului Wielton, are o cotă de 19,7% în Franța și este liderul acestei piețe, unde a vândut peste 4.500 de vehicule noi. În Marea Britanie Lawrence David a vândut circa 2.800 de unități, față de mai puțin de 2.000 în 2020, deci a crescut cu 42%, având o cotă de 13% și fiind a doua companie ca număr de vânzări. În Germania Langendorf și Wielton au crescut cu 8% față de 2020, până la 783 de unități, iar Viberti a crescut în Italia cu 79% și este pe locul al șaptelea.

Wielton a intrat și pe alte piețe europene, datorită achiziției a 80% din compania spaniolă Guillén la final de 2021.

Pentru 2022 este planificată o creștere a volumelor de vânzări până la aproximativ 26.000 de unități, cu 19% mai multe decât în 2021, venituri de circa 3,8 miliarde de zloți (+41%) și o marjă EBITDA de circa 6%. Grupul estimează să crească în Franța cu 21%, în Polonia cu 36% și în Marea Britanie cu 11%.

Compania va continua să-și extindă capacitatea de producție și eficiența operațională, iar în acest sens intenționează să investească circa 150 de milioane de zloți în acest an în modernizarea și extinderea capacităților de producție din Polonia, Franța și Marea Britanie Iar în aprilie-mai va fi anunțată strategia de dezvoltare pentru 2022-2025.