Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Greva prelungită din Germania a șoferilor belaruși și georgieni angajați la companiile poloneze Lukmaz, Agmaz și Imperia, care fac transporturi rutiere internaționale, aduce efecte negative de imagine pentru toți angajatorii polonezi din domeniu, așa cum subliniază asociația de transport și logistică TLP. Iar aspectul social și potențialele probleme rezultate în recrutarea angajaților din străinătate sunt și ele importante.

De aceea TLP, care reunește cele mai importante companii poloneze de transport, în care relațiile angajat-angajator sunt reglementate în conformitate cu legislația poloneză și comunitară, a decis să vorbească pe această temă împreună cu sindicatele – cea mai importantă reprezentare sindicală a UE în domeniul transporturilor fiind „Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi“. În luarea lor de poziție, cele două organizații amintesc că de câteva săptămâni zeci de șoferi belaruși și georgieni, care nu și-au primit câteva luni salariile, sunt în grevă în parcări din Germania. Ele se declară în favoarea liberei circulații a bunurilor, dar cu respectarea legilor și reglementărilor naționale și comunitare, susțin că toți șoferii care lucrează în UE merită respect și de aceea își manifestă solidaritatea cu cei aflați acum în grevă și condamnă orice încercare de a li se încălca drepturile. TLP și sindicatul lucrătorilor din transporturi le cer autorităților din Polonia, Germania și UE să ia toate măsurile pentru a preveni ca astfel de incidente să mai apară. Iar companiilor implicatele le solicită să se implice imediat pentru a rezolva problema plății salariilor șoferilor respectivi.

Publicația belgiană TransportMedia relatează că recent, într-o parcare din Germania, o miliție privată a încercat să spargă o grevă începută cu o săptămână mai devreme de circa 75 de șoferi angajați de trei companii poloneze – Lukmaz, Agmaz și Imperia, cu o flotă totală de 900 de vehicule – aparținând acelorași doi administratori, Łukasz și Agnieszka Mazur.

Șoferii provin mai ales din Ucraina, Belarus, Georgia și Uzbekistan și au oprit munca (nu doar în Germania, ci și în Italia au protestat circa 30 de șoferi ai acestor firme) pentru că nu li s-au plătit salariile. Unul dintre ei, un georgian citat de publicația trans.info, declara că patronii îi datorează 4.000 de euro și că în acest timp familia sa duce lipsă de alimente și de bunuri indispensabile.

Așa că șoferii au oprit într-o parcare de-a lungul autostrăzii A5 din Gräfenhausen, în apropiere de Darmstadt. Câteva ore mai târziu, un vehicul blindat înmatriculat în Polonia de compania privată Rutkoswki a ajuns în acea parcare, iar oameni cu veste de protecție au încercat să-i forțeze pe șoferi să se întoarcă la muncă și să recupereze vehiculele. Situația aproape că a degenerat atunci când un șofer a vrut să se întoarcă la volan, dar poliția germană a intervenit și a restabilit liniștea în parcare, arestând 20 de persoane, printre care și proprietarul firmei de transport.

Acțiunea șoferilor a fost susținută de ETF și de organizația germană Faire Mobilität, care critică firmele ce apelează la serviciile operatorilor polonezi Lukmaz, Agmaz și Imperia, printre care Ikea, Volkswagen, DHL, LKW Walter, Sennder și CH Robinson, și le îndeamnă să pună capăt exploatării și dumpingului social la care sunt astfel părtașe. Deoarece, conform declarațiilor unui șofer din Belarus, nici timpii de condus nu se respectă, câtă vreme el a condus în unele zile și 20 de ore.

Pe de altă parte, transportatorul polonez îi acuză pe șoferi pentru pierderile financiare pe care le suferă din cauza grevei, care a dus la întârzieri la livrare sau la degradarea produselor din semiremorci.