Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Serbia va obține, cel mai probabil, un împrumut de 500 de milioane de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), pentru a moderniza linia de cale ferată care leagă Belgradul de Niš. Odată realizată această modernizare, trenurile de marfă și de pasageri vor putea circula cu o viteză de 200 km/oră de la Niš până la Novi Sad, la nord de Belgrad.

Împrumutul a trecut deja de „revizuirea conceptului” și se află în prezent în faza de „revizuire a structurii”, după cum descrie BERD situația proiectului. Odată ce toate luminile vor fi pe verde, proiectul va putea continua. Termenul limită pentru aprobare este 30 noiembrie.

Coridorul X

Tronsonul de cale ferată are o lungime de numai 228 km, dar reprezintă o legătură importantă pentru transportul feroviar de marfă la nivel european. Acest lucru se datorează faptului că se află în centrul Coridorului X, care merge de la Salzburg, în Austria, la Salonic, în Grecia, și, printr-o a doua ramură, de la Budapesta, în Ungaria, la Istanbul, în Turcia. Aceste două ramuri formează un X, iar liniile se intersectează în mijlocul Serbiei – pe linia Belgrad-Niš.

Scopul lucrărilor de modernizare este de a permite o creștere a vitezei până la 200 km/oră. La o astfel de viteză, călătoria ar fi parcursă în 1 oră și 15 minute, în timp ce durata actuală a călătoriei între Belgrad și Niš este de 5,5 ore. Lucrările vor fi efectuate de SRI, o societate pe acțiuni înființată ca singura societate națională de gestionare a activelor infrastructurii feroviare din Serbia.

Interes european

Deși există și alte părți ale Coridorului X care sunt finanțate de China, iar în trecut și de Rusia, UE adoptă o poziție clară în ceea ce privește finanțarea părții centrale a rețelei. După cum a afirmat un oficial al Comisiei Europene în urmă cu câteva luni, este în interesul principal al UE să își continue mai eficient politica de extindere, iar în acest sens, construcția de infrastructuri critice este esențială pentru Balcanii de Vest.