Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Principalul eveniment de profil de anul acesta, Targul International de Echipamente si Tehnologie pentru Sectoarele Industriei si Prelucrarii Materialelor (INTERMAT), ce se va desfasura in perioada 16-21 aprilie, la Paris, se anunta deja plin de noutati. In ciuda crizei care parca in acest domeniu a batut usor in retragere, producatorii se vor intrece in lansari, demonstrand ca orientarea catre investitii in noi tehnologii, care sa faca utilajele tot mai atractive, este poate singura solutie de supravietuire in conditiile actuale.


Cei mai multi producatori vor oferi vizitatorilor ocazia sa asiste la testarea, intr-o zona exterioara de circa 30.000 m2, a vehiculelor expuse, statistica aratand ca patru din cinci vizitatori sunt atrasi de astfel de demonstratii.

Case investeste in sisteme de actionare Tier 4
Case Construction intampina vizitatorii salonului cu noi modele de excavatoare, buldoexcavatoare si incarcatoare pe pneuri, precum si cu solutii inovatoare ale echipamentelor ce au la baza investitii in special in motoarele Tier 4. In plus, va prezenta si solutii telematice de monitorizare, ce pot fi instalate atat pe utilajele proprii, cat si pe cele ale altor producatori, printre care Fleet Connect, ce utilizeaza o unitate telematica de control montata pe masina, cu scopul de a colecta si trimite informatii via GPS. Astfel, clientii si dealerii pot accesa aceste date pentru a cunoaste orele de lucru si a planifica intervalele de intretinere, dar si pentru a monitoriza pozitia masinii, in vederea reducerii riscului de furt sau a utilizarii neautorizate pe santier.
Cele doua modele noi de excavatoare cu raza scurta, CX235C SR si prototipul CX145C SR, cu motoare Isuzu cu emisii scazute si filtru de particule diesel (DPD), ofera un consum mai mic cu 17,5% fata de modelele anterioare si timpi de livrare cu 7% mai rapizi.
Motoarele Tier 4, cu CEGR, sunt disponibile acum pe sapte modele de excavatoare din seria CX, 130C, 160C, 180C, 210C/Long Reach, 470C si 470C ME. Masinile beneficiaza de cinci sisteme hidraulice aditionale ce contribuie la economisirea combustibilului cu 10% comparativ cu modelele seriei B pe care le inlocuiesc. Cabina noilor modele ofera un spatiu mai mare cu 5%, nivel mai scazut de zgomot, confort sporit si un nou monitor cu display de 7”.
Incarcatoarele 521F si 621F pe pneuri, construite pe designul deja cunoscut al modelelor din Seria E, includ acum caracteristici inovatoare: motorul este montat inapoia sasiului, in spatele sistemului de racire, ceea ce permite o contragreutate mai mica, cu efecte pozitive in performantele de racire si de excavare, rezultand in acelasi timp o presiune mai mica pe componentele directiei si un consum redus de combustibil, chiar si greutatea totala a masinii fiind mai mica. Noile modele au o capacitate a cupei de 3,2 t, respectiv 4,3 t, fiind echipate cu un sistem de blocare automata a diferentialului pe fata, ce asigura un efort maxim de tractiune si umplerea completa a cupei la excavare si incarcare, fapt ce creste productivitatea. Axele heavy duty din fata si din spate asigura rezistenta si durabilitate in toate conditiile de lucru. Ca si la celelalte incarcatoare frontale din seria F, 521 si 621 utilizeaza motoare Tier 4 Interim, adoptand tehnologia SCR pentru reducerea consumului.
Gama Case Construction King de buldoexcavatoare va avea din acest an motoare care corespund normelor Tier 4 Interim. Cu 100 CP pentru 580ST si 590ST si 110 CP pentru 695ST, masinile beneficiaza de CEGR cu filtru de particule. Vechiul sistem Case Ride Control, care elimina balansarea bratului de incarcare in timpul deplasarii cu viteza si imbunatateste retentia cupei frontale de incarcare, devine acum Auto Ride Control, un sistem activat automat in timpul deplasarii. La spate, buldoexcavatorul are o cupa cu dinti mai adanca, pentru prinderea mai usoara a pietrelor si a lemnelor. Sistemul de amortizare Pro Control TM este folosit acum pentru o pozitionare mai rapida, mai usoara si mai exacta a utilajului peste santuri si alte excavari, cu rezultate reflectate intr-o crestere a productivitatii.

Caterpillar vine cu premiere pe piata europeana
Caterpillar va expune peste 60 de utilaje, din care 20 pentru prima data in Europa. Standul de 6.500 m2, pentru care producatorul a incheiat un parteneriat cu dealerul francez Bergerat Monnoyeur, va prezenta noua gama ce porneste de la mini-excavatorul 301.7D de 1,7 t, si ajunge la cele mai mari masini – basculantele rigide 775G, cu o greutate totala de 110 t, din care peste 63 t sarcina utila.
Caterpillar prezinta in premiera in Europa noile excavatoare hidraulice din seria E, 312E, 320E si 323E, care corespund normelor Stage IIIB.
Prezentat deja la Conexpo 2010, buldozerul D6T va fi expus si la Intermat, beneficiind acum de un motor compatibil cu standardul Stage IIIB si de un nou sistem de racire, cuplat la controlul electronic al motorului, ceea ce aduce economii de combustibil de circa 6%.
Noile buldoexcavatoare Caterpillar din seria F ce vor fi expuse la Intermat, intre care si 428F si 432F, se disting printr-o performanta imbunatatita de ridicare, dar si de basculare. Noul convertor de cuplu ofera un comportament mai bun in timpul rularii, dar si reglarea electronica a convertorului, garantand astfel un management precis al hidraulicii masinii.
Reprezentantii Caterpillar considera ca, datorita designului inovativ, incarcatorul pe pneuri 966K CVT va constitui atractia principala a standului. Echipat cu transmisie Cat Constant Velocity, incarcatorul este mai usor de operat, oferind in acelasi timp un consum redus de combustibil si performante imbunatatite. CVT nu necesita un convertor de cuplu si nu impune nici schimbarea vitezelor, ceea ce se reflecta intr-o eficienta semnificativ crescuta comparativ cu cea a sistemelor conventionale. Tot din seria K a incarcatoarelor frontale mici, modelele 924K, 930K si 938K vor include inovatii si noutati.

Doosan lanseaza noi excavatoare ce corespund normelor Stage IIIB
Doosan va expune primul sau excavator de dimensiuni medii care corespunde standardului Stage IIIB, DX180LC-3 (de la 18 la 20,5 t).
Motorul Doosan DL06 Common Rail, cu sase cilindri si tehnologie EGR cu filtru de particule, reduce cu 15% consumul de combustibil si are o putere mai mare cu 3% (91,2 kW) si un cuplu cu 15% mai mare fata de motorizarea existenta pe versiunea DX180LC, Stage IIIA. Un nou indicator Eco monitorizeaza in timp real debitul de combustibil si sarcina motorului. Doua noi moduri de functionare – Power Plus si Levage – si o noua functie permit reglarea regimului motorului, debitul si presiunea hidraulica pentru atasamente (cu mai multe presetari), imbunatatind precizia controlului si eficienta masinii. Presiunea hidraulica sporita duce si la forte de rupere a cupei mai mari (13,1 t), precum si la o capacitate de ridicare de 4,65 t la 6 m. Precizia controlului si productivitatea au fost imbunatatite datorita comenzilor joystick-urilor, dotate cu cadrane noi si butoane integrate. Geamurile laterale largite, noul scaun cu suspensie pneumatica, vibratiile atenuate cu 20% si nivelul de zgomot redus la 70 dB ofera cabinei un confort sporit si o ergonomie crescuta. Sasiul, senilele si bratul excavatorului au fost ranforsate, iar zona de intretinere (capota motorului) este degajata si impartita in patru parti, oferind acces la filtre, robineti si baterii. DX180LC-3 vine cu o gama larga de optiuni: senile standard, inguste sau largi, echipamente monobloc sau articulate, lama de buldozer, brat flotant.
Doosan va lansa si noile excavatoare pe senile Stage IIIB, DX300LC-3 si DX340LC-3, care se remarca prin productivitate, economie de combustibil, confort, fiabilitate si costuri de utilizare reduse.
Noul design al scaunului operatorului incalzit si cu suspensie pneumatica reduce oboseala, in timp ce suspensia cabinei scade vibratiile cu 20% si nivelul de zgomot din cabina pana la 71 dBA.

Hitachi propune noile excavatoare medii si mari
Hitachi Construction Machinery Europe lanseaza la Intermat gama de excavatoare medii (intre 10 si 35 t) si mari (Zaxis-5), dezvoltate de cei 200 de ingineri din cadrul Centrului de Design din Japonia.
Este vorba de modelele ZX 250LC-5, 290LC-5, 350LC-5 si 470LCH-5. Comparativ cu modelul anterior, Zaxis-5 are un consum de combustibil mai bun, este mai silentios si ofera un confort sporit, chiar si conexiune prin iPod.
Hitachi a dezvoltat un sistem de suport al accesoriilor de lucru, cu 11 moduri care pot fi inregistrate pe monitor, pentru o montare mai usoara a acestora.
Cabina presurizata, conforma standardelor ROPS, previne patrunderea prafului in interior, protejand operatorul in eventualitatea in care utilajul s-ar rasturna sau rostogoli.
Intretinerea se face usor indiferent de locatie, deoarece ofera numeroase informatii tehnice despre starea masinii si setari, ce pot fi vizualizate pe monitorul multifunctional LCD, si un acces facil pentru curatarea condensatorului si radiatorului, dar si pentru inlocuirea consumabilelor.         

Liebherr intampina vizitatorii cu premiere mondiale
Liebherr va prezenta o gama revizuita de stivuitoare, cu inaltimi cuprinse intre 10 si 13 m si capacitati care ajung la 4,1 si 5 t. Masinile sunt disponibile in versiunile TL 441-10, 441-13, 451-10 si 451-13. Adoptarea profilului inovator al bratului si o repartitie optima a centrului de gravitatie aduc noilor utilaje o stabilitate mai buna si o capacitate mare de incarcare. Doi cilindri pneumatici, dispusi pe partile laterale ale bratului, ofera o rezistenta foarte mare la torsiune la ridicarea greutatilor, garantand si longevitatea utilajului. Forta de rupere a echipamentului a crescut, iar dispozitivul sonor si vizual alerteaza operatorul asupra suprasarcinii. Livrat in versiune standard, limitatorul de cuplu al incarcarii reduce automat viteza de lucru a hidraulicilor si permite o abordare la sarcina maxima nominala in conditii de siguranta.
Noul excavator pe senile Liebherr R 936 de 31 t, premiera mondiala la Intermat, este echipat cu motor de 218 CP, cu patru cilindri si injectie common-rail, conform normelor III B. Comparativ cu R934 C, pe care il inlocuieste, cuplul de rotatie al turelei este mai mare cu 13%, atingand 95 kNm, iar fortele de penetrare si de rupere au crescut, pentru noua serie Liebherr dezvoltand dinti de prindere specifici.
Prin imbunatatirea productivitatii a fost redus si consumul de combustibil, in acest sens compania dezvoltand un nou sistem hidraulic, Positive Control, care consta din circuite independente ce permit operarea componentelor in mod directionat, in special in timpul miscarilor simultane.
Liebherr va expune si excavatorul pe senile R 936, cu un echipament de demolare ce consta dintr-un brat drept, monobloc, de 6,50 m si o latime de 3,10 m, ce ofera o inaltime de lucru de 9 m, iar generatia IIIB a incarcatorului pe pneuri Liebherr va fi reprezentata de noul L576. Noul motor diesel cu sase cilindri dezvolta 279 CP. Incarcatorul expus va fi echipat, intre altele, cu un separator de prefiltrare Top-Air, care purifica aerul de combustie, un ventilator reversibil pentru curatarea automata a radiatorului si sistemul de transfer de date si de localizare LiDAT, dezvoltat de Liebherr.
La Intermat va fi prezentat in premiera pe L576 scaunul cu suspensie transversala, oferita optional pe langa cele verticala si longitudinala. Tot in premiera, macaraua cu montaj rapid Liebherr 65 K are la baza acelasi concept al modelului 81 K, lansat in urma cu doi ani. Capacitatea maxima de incarcare este de 4.500 kg, putand fi transportata pe doua camioane, inclusiv contragreutatile, aceasta fiind o imbunatatire reala fata de modelul precedent in termeni de spatiu de transport. Lungimea de transport redusa la 14,5 m si ampatamentul scurt de 6 m avantajeaza manipularea macaralei la transportul pe santiere. 65 K poate fi manevrata foarte usor si in spatii inguste, designul scurt al turelei permitand amplasarea macaralei mai aproape de cladiri.

Primul model hibrid de la Hyundai, lansat la Intermat
Hyundai Heavy Industries Europe (HHIE) va prezenta o gama larga de utilaje pentru constructii, minerit si cariere, lansand si noi modele de incarcatoare frontale si de excavatoare din seria 9, precum si noul incarcator frontal gigantic pentru sectorul minier si extractiv, de 120 t (R1200-9). Noile modele din seria 9 de incarcatoare frontale, cu cupa, prezinta, intre caracteristicile principale, un motor diesel conform normelor europene Stage IIIB. „Intreaga gama va oferi acest tip de motor in 2013”, estimeaza noul director de marketing al grupului, Milan Wamsteker.
Hyundai propune si modelul R220 LC hibrid, primul excavator al marcii care include aceasta tehnologie. Combinatia intre puterea de la motorul diesel de 133 CP si puterea electrica generata la bord, inclusiv puterea inmagazinata de la sistemul de franare (toate controlate si monitorizate printr-o unitate centrala de control), permite utilizarea optima a puterii disponibile. Rezultatul este reducerea consumului de combustibil cu pana la 25 %, concomitent cu o imbunatatire a performantelor comparativ cu excavatorul conventional.

Noi mixere si pompe de beton la standul Cifa
CIFA va prezenta noua pompa de beton MK-24, echipata cu un sistem detasabil de pompare, cu rotor si cu un brat cu trei sectiuni de distributie, sistem de pliere in Z si conducte de 10 cm. Noua solutie tehnica ofera utilizatorilor posibilitatea folosirii masinii la pomparea betonului si a altor tipuri de material. Pompa de beton cu rotor se distinge prin usurinta si viteza de curatare si prin prevenirea risipirii in exces a materialului. MK-24 cu rotor, care poate fi montata pe un sasiu cu patru axe, este usor de pozitionat, ceea ce o face potrivita pentru pomparea in santiere aglomerate si la lucrarile de renovare si restaurare a cladirilor din centrele oraselor.
Cifa prezinta si noul SLX9, care, comparativ cu celelalte modele din seria usoara SLX, are o greutate imbunatatita semnificativ. Noul model, montat pe un sasiu cu patru axe, este capabil sa transporte peste 8 m3 de beton (capacitate nominala de 9 m3), in acelasi timp pastrandu-se in limita maxima de greutate de 32 t, in conditii normale de functionare.
Cifa va expune si pompa K45H din seriile Carbotech, al carei brat este impartit in cinci sectiuni, din care ultimele doua sunt realizate din material compozit, mai usor decat otelul, astfel incat sa poata fi montat pe camioane mai mici. Greutatea totala a pompei si camionului este mai mica de 32 t, in vreme ce inaltimea totala a bratului, in pozitie verticala, este de aproape 45 m. Ultimele doua sectiuni ale bratului, din fibra de carbon, cantaresc cu 25% mai putin decat cele traditionale din otel. Acest model poate fi utilizat si pe santierele mari, dar si in centrele aglomerate ale oraselor.
Producatorul de autobetoniere propune si noul mixer 2.25, cu ax orizontal dublu, echipat cu lame elicoidale, care va fi instalat pe sistemul stationar Cifamix100 si pe Cifamoove 90. Noul mixer difera de modelele conventionale prin faptul ca sistemul cu ax orizontal dublu, cu lame elicoidale si lame standard, garanteaza o scadere semnificativa a timpilor de amestecare a betonului, dar si a uzurii, precum si o mai buna omogenizare a betonului.
Cifa va prezenta la Intermat si un nou produs pentru beton torcretat (beton sub presiune, pentru pereti de rezistenta subtiri, corectarea unor defecte de turnare, straturi impermeabile etc.). CST 8.20 este un nou concept de masina, proiectata atat pentru pietele europene, cat si pentru cele din afara Europei, si face parte din segmentul masinilor compacte utilizate in tuneluri de pana la 10 m inaltime. Utilajul este echipat cu motor diesel EPA Stage 4/Tier 4 care corespunde noilor standarde europene de emisii intrate in vigoare in ianuarie 2012, pentru pompare utilizand un motor electric de 45 kW. Unitatea de pompare are o capacitate variabila, cuprinsa intre 2 si 20 m3/h. Bratul utilajului este format din doua sectiuni, una dintre acestea fiind telescopica si actionata de o telecomanda aflata in standard.

New Holland ataca piata cu modele noi de excavatoare si incarcatoare
New Holland isi va lansa oficial sistemul de telematica Smart Fleet, impreuna cu 14 modele noi de incarcatoare frontale, excavatoare pe senile, buldoexcavatoare si stivuitoare. Trei modele noi de buldoexcavatoare vin cu caracteristici care ajuta la cresterea productivitatii, cum ar fi sistemul Auto Glide Ride, imbunatatit fata de modelele anterioare. Acesta elimina balansarea incarcaturii in timpul mersului, asigurand, la 40 km/h, o retentie maxima a cupei. Sistemul este activat automat, la peste 5 km/h, si dezactivat automat, pentru o incarcare eficienta, la mai putin de 5 km/h. Astfel, operatorii isi pot mentine mainile pe volan si joystick, maximizand productivitatea si eficienta.
Seria C a incarcatoarelor pe pneuri a fost extinsa si completata prin introducerea a doua noi modele. Noile incarcatoare frontale W110C si W130 C sunt echipate cu un diferential cu blocare automata pe axa frontala si cu motor NewHolland Tier 4 Interim, cu tehnologie SCR. Acesta, impreuna cu diferentialul deschis, se reflecta intr-un consum redus si costuri de mentenanta mici, dar si in cresterea cu 50% a intervalului de schimbare a uleiului axei.
In aceeasi categorie au fost lansate la inceputul anului si W270C si W300C, actionate de motorul New Holland Tier 4 Interim cu AdBlue, care livreaza o performanta puternica si emisii scazute si un consum mai mic cu pana la 10%. Productivitatea mai mare se datoreaza ciclurilor mai rapide si cupei ce are acum o capacitate de retentie imbunatatita, dar si o forta de penetrare mai mare cu 18%, in viteza a doua.
Si seria C a excavatoarelor pe senile va fi imbogatita, prin introducerea a doua modele mici noi, E175C si E195C, cu consum redus datorita tehnologiei SCR si sistemului hidraulic extrem de eficient. Intervalele mai lungi de servisare, dar si servisarea mai facila, se reflecta in costuri de operare reduse.
New Holland introduce si noile modele E385C si E485C, din aceeasi gama, in categoria de 35, respectiv 48 t. Aceste masini extrem de puternice sunt proiectate pentru activitati dificile, in conditii solicitante de munca, si ofera putere mai mare si cicluri mai rapide cu noile motoare Tier4 Interim si sisteme hidraulice mai eficiente. De asemenea, vin cu economii mai mari de combustibil, un confort superior al cabinei EVO, precum si cu o fiabilitate si durabilitate mai mare, datorate designului robust. Mentenanta se face usor si rapid, punctele principale de reparatie fiind accesibile de la nivelul solului. In plus, E485C dispune de un sistem centralizat de ungere automata, care sporeste fiabilitatea si durabilitatea utilajului.
New Holland si-a extins oferta de stivuitoare cu opt modele, prin adaugarea LM625 compact, de 6 m. Noul stivuitor, care-si va face aparitia in premiera la Intermat, ofera performante de top: lucreaza pe spatii extrem de restranse, inaltimea si latimea mai mici de 2 m le ofera versatilitate, iar raza de intoarcere sub 3,4 m le confera manevrabilitate.
In plus, transmisia hidrostatica ofera un control maxim, iar axa frontala cu autoblocare, o putere maxima de impingere. Se poate opta intre versiunile cu 70 sau 84 CP cu motor turbo, ce asigura putere si o foarte buna vizibilitate, obtinand astfel o productivitate mai mare.           

Luna trecuta, in toiul manifestatiilor de protest din Capitala si pe principiul „infrastructura nu are vacanta“, premierul si ministrul transporturilor au fost sa verifice stadiul lucrarilor de la Autostrada Bucuresti-Ploiesti.
Reamintim ca este vorba de un contract incheiat in 2007, a carui finalizare s-a tot amanat pana cand constructorii au fost amenintati cu rezilierea, dupa care s-a negociat terminarea proiectului in decembrie 2011, dar termenul a fost amanat si atunci, pentru aprilie 2012 – cel tarziu mai. Si nu este vorba decat de 62 km.

Emil Boc i-a amenintat pe constructori – Euroconstruct Trading 98 si Pa&Co International – cu penalitati daca nu respecta graficul lucrarilor, iar Anca Boagiu s-a plans de lipsa de cooperare a autoritatilor publice sau locale si a companiei Electrica, a declarat ca lucreaza la o modificare legislativa care sa elimine problemele din prezent, mai ales pe cele legate de exproprieri, si a declarat ca vrea sa spele rusinea intarzierilor si balbaielilor de pana acum – avem contracte semnate in 2005-2007 care nu au fost finalizate nici pana acum – dand in folosinta in 2012 circa 200 km de autostrada si lucrand si la 263 km de centuri ocolitoare si la reabilitarea a 1.800 km de drumuri nationale. Mai ales ca ni s-a aprobat de la Comisia Europeana un fond de 1,3 miliarde de euro in acest scop – la care spera sa se adauge circa 1,5 miliarde de euro si pentru calea ferata.
Planurile MTI vizeaza construirea a 884,5 km de autostrada cu 5,3 miliarde de euro. Dintre acestia, 434 km se afla in executie in perioada 2012-2013, 25,6 km sunt in curs de semnare, iar 111,4 km sunt in curs de licitare.
Nu avem neaparat motive sa ne indoim – desi, si daca s-ar face, nu e o valoare exceptionala – ca in 2012 vor fi inaugurati 200 km de autostrada, dat fiind faptul ca este vorba de un an electoral, de la care si constructorii, si furnizorii de echipamente au intotdeauna asteptari foarte mari. In orice caz insa, intre cei 200 km se numara si Autostrada Bucuresti-Ploiesti, care era in stadiu foarte avansat la inceputul anului, deci in mod sigur a fost trecuta si la realizarile din 2011.
Revenind la furnizorii de masini de constructii, acestia se asteapta, datorita intensificarii din ultimul timp a lucrarilor la infrastructura, la cresteri importante ale vanzarilor in 2012, chiar de peste 30% in cazul camioanelor, piata totala urmand sa ajunga la 5.000 de unitati, cu mai mult de 1.000 in plus fata de 2011.
Asta in conditiile in care piata a dat semne clare de revenire si in 2011, cand, asa cum arata statisticile Asociatiei Distribuitorilor de Utilaje de Constructii, s-au vandut cu 79% mai multe echipamente decat in 2010 (care, nu trebuie sa uitam, a fost cel mai slab an de dupa aderare): 1.209 unitati, fata de 676. Suntem, deci, si peste nivelul din 2009, dar mult sub cele 3.300 de echipamente livrate in anul de varf 2008. Cea mai mare crestere s-a inregistrat la utilajele pentru constructii de drumuri – autogredere (+191%) sau repartitoare de asfalt (+145%) – in timp ce buldoexcavatoarele sunt sub nivelul din 2006-2008.
Reprezentantii ADUC apreciaza ca ne apropiem de o situatie care reflecta capacitatea reala de absorbtie a pietei noastre si estimeaza ca 2012 va aduce o noua crestere, dar nu la nivelul celei din 2011. Cat de increzatori sunt cu adevarat si furnizorii de echipamente vom afla in perioada 29 martie-1 aprilie, la Construct Expo.
Iar pulsul pietei europene il vom lua in aprilie, la Paris, cu ocazia Intermat, unde vor fi lansate numeroase utilaje, despre care va invitam sa cititi incepand cu numarul urmator al revistei.