Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Peste 100 de miliarde de euro este suma portofoliului de investiții pentru anii 2020-2021 disponibil RFI, managerul rețelei feroviare italiene, potrivit celei mai recente actualizări a Acordului de program 2017-2021 aprobat de Cipess în sesiunea din 27 iulie 2021. Cipess, care a luat locul CIPE, extinzând competențele planificării economice la cele ale dezvoltării durabile, a oferit ” injectarea a încă 31,7 miliarde de euro în comparație cu ceea ce a fost prevăzut de Acordul de planificare în versiunea din perioada precedentă de doi ani 2018-2019. Cea mai mare parte din aceste resurse suplimentare, peste 23 miliarde, este legată de Planul Național de Recuperare și Reziliență împreună cu Fondul Complementar care integrează același PNR.

Actualizarea aprobată de Cipess, în comparație cu programarea anterioară, reprezintă un moment de cotitură care nu vine însă neașteptat, deoarece urmează direcția politică și alegerile care au caracterizat dezvoltarea PNR. Și care pare puternic orientat nu numai în favoarea Sudului în general, ci spre un singur proiect, care preia valoarea aproape a unei lucrări simbolice, noua linie de mare viteză și capacitate Salerno-Reggio Calabria, care absoarbe numai el 9,4 miliarde de euro. Este un pariu jucat pe prognoza de a acționa ca o forță motrice pentru creșterea economică, în timp ce realitatea este de a face față unei cereri de transport și a unei rețele de producție, care, pe baza unei analize stricte cost/beneficiu, nu ar justifica-o ca investiție.

Atenția către Sud în general, care în orice caz pare legitimă, este contrabalansată de investițiile planificate pe linia de cale ferată strategică Brescia-Verona-Padova-Veneția cu noile linii în construcție sau în faza aprobării finale. Acordul de planificare include, de asemenea, intervenții pe coridoarele feroviare Ten-T, care includ Terzo Valico și linia de acces la tunelul de bază Brenner, dar limitat la varianta Trento. Absența totală a investițiilor semnificative este confirmată la toate celelalte traversări, afectate de traficul intens de mărfuri care ar trebui în schimb favorizat și susținut.

Secțiunea de acces la tunelul italian a fost eliminată din Moncenisio (Torino-Lyon) din cauza indeciziilor politice și acest lucru într-un moment în care Franța a atribuit contracte de trei miliarde de euro, la fel cum nu se așteaptă nimic în favoarea coridoarelor către Elveția și, prin urmare, spre Gotthard și Sempione, îmbrățișând fără rezerve tezele RFI care consideră că liniile actuale sunt adecvate până la orizontul 2030 cu intervenții tehnologice limitate. 

În schimb, există însă o inserție pozitivă a ultimei ore în contractul program, confirmată de surse politice: resursele care urmează să fie alocate imediat planificării dublării în varianta Pontremolese, calea ferată Parma-La Spezia, o linie cu o vocație puternică pentru traficul de marfă, a cărei adaptare a fost solicitată în mod repetat de sectoarele economice.