Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform programului „Fit for 55“, logistica și transportul nu vor mai fi scutite de la comercializarea certificatelor de carbon începând cu 2026 și vor trebui să aplice Sistemul de Comercializare a Emisiilor EU ETS, care va fi modificat astfel încât domeniile care au aderat la el să-și reducă emisiile cu 43% față de nivelul din 2005.

Pentru aceasta, limitele maxime ale emisiilor trebuie să scadă cu o rată anuală de 2,2% începând cu 2021, față de 1,74% în prezent, iar Directiva privind Sustenabilitatea Corporativă va fi obligatorie din 2023 pentru 55.000 de companii cu peste 250 de angajați, care vor trebui să-și calculeze foarte precis emisiile. Pentru acest calcul există trei metodologii acceptate – date implicite, date modelate și date primare – care se deosebesc între ele prin acuratețe. Metoda implicită se concentrează numai asupra cifrelor medii ale industriei, cum ar fi traseul planificat al vehiculului, metoda datelor modelate este mai detaliată, luând în considerare datele reale (tipul vehiculului, greutatea, regiunea în care merge ș.a.) în măsura în care acestea sunt disponibile, iar metoda datelor primare este cea mai detaliată și ia în considerare datele în timp real privind rutele reale parcurse, precum și consumul de combustibil/energie și tipul de combustibil, furnizate de sistemul telematic.

În prezent, metodologia principală utilizată de majoritatea întreprinderilor se bazează pe date implicite, iar cifrele pot fi mai mari decât cele reale, deci companiile ar putea plăti mai mult pentru emisii.

În acest context, IKEA Supply Chain Operations și Girteka au făcut un studiu folosind instrumentul Transporeon de Vizibilitate a Carbonului. Procesul a presupus urmărirea a aproximativ 1.720 de transporturi în camioane complete folosind aceste trei metodologii. Rezultatele au fost calculate transport cu transport pentru a asigura transparență totală, iar studiul a dus la concluzia că, în condiții similare, emisiile medii raportate utilizând date primare au fost cu 5% mai mici decât emisiile raportate utilizând metoda implicită.

Mai mult decât atât, când se analizează diferite subcategorii, cum ar fi distanța, greutatea ș.a., diferențele de emisii au fost mai evidente, de 6% în minus față de metoda datelor implicite când vine vorba de vehicule de 10-20 t și chiar de 11% pentru cele de peste 20 t.

Rezultatele au fost diferite semnificativ și în funcție de distanțele parcurse: în cazul celor medii, de 300-900 km, măsurătoarea datelor primare a indicat emisii cu 4% mai mici, iar pentru cele de peste 900 km, cu 6% mai mici.

Iar când vine vorba de intermodal, metoda datelor primare a dus la raportarea unei cantități de emisii cu 27% mai mici.

Per total, studiul a concluzionat că folosirea unor instrumente de măsurare mai exactă indică emisii mai mici. În aceste condiții, reprezentanții IKEA au declarat că folosind metoda datelor primare nu doar că se va îmbunătăți raportarea emisiilor, dar va exista și garanția că cifrele corespund cu ale furnizorilor de servicii de transport ai companiei și astfel se vor lua măsuri adecvate pentru decarbonizare. Iar reprezentanții Girteka sunt de părere că partajarea datelor despre emisii între transportatori și clienți, în mod transparent și scalabil, este deja o realitate și va permite și creșterea eficienței în operare, și îmbunătățirea colaborării dintre expeditori și transportatori în ceea ce privește obiectivele de mediu.