Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Avantajele achizițiilor susținute de autobuze urbane noi din ultimii ani încep să se vadă în costurile de operare ale companiilor de transport. Deși vehiculele diesel domină în continuare, chiar și simpla înlocuire a autobuzelor vechi cu modele noi, Euro 6, reprezintă un câștig. Pe lângă flotele de autobuze noi intrate deja în operare în diferite orașe din țară, numeroase alte proiecte sunt în curs de finalizare. Consumul de carburant este a doua mare componentă în costul de operare pentru transportatorii publici – după cheltuielile cu personalul – astfel că orice reducere pe acest palier este importantă.

Compania de Transport Public din Cluj-Napoca (CTP) operează o flotă de nu mai puțin de 476 de autovehicule, dintre care 265 de autobuze diesel (mai mult de jumătate fiind achiziționate după 2014), 10 microbuze, 90 de troleibuze, 26 de tramvaie și 41 de autobuze electrice. Toate achizițiile din ultimii ani au vizat mijloace de transport cu emisii reduse sau chiar deloc, pentru a se reduce poluarea fonică și a aerului și a se oferi un confort sporit călătorilor.

Reînnoirea parcului auto și operarea cu vehicule noi aduce numeroase beneficii. Pasagerii au apreciat informațiile furnizate în timp real, prin intermediul monitoarelor de interior și prin afișajele LED, respectiv prin anunțuri vocale, sistemul de supraveghere, Wi-Fi gratuit, sistemul de aer condiționat și prizele USB pentru încărcarea dispozitivelor electronice.

Pentru angajații CTP, noile vehicule au venit cu posibilitatea monitorizării gradului de încărcare și stabilirea eficientă a programului de circulație, diagnoza mijloacelor de transport utilizând aplicații online, posibilitatea șoferilor de a comunica direct cu dispeceratul central, dar și transmiterea online de informații și încărcarea anunțurilor video.

Pe lângă toate aceste beneficii, principalul avantaj îl reprezintă optimizarea costurilor de exploatare. Astfel, dacă în cazul autobuzelor diesel vechi costul calculat la finele lui 2019 (înainte de anul pandemiei) era de 9,13 lei/km, la autobuzele Euro 6 costul scădea la 8,73 de lei/km, iar pentru autobuzele electrice se ridica la doar 5,11 lei/km. Per total, la nivelul întregului parc auto, costul/km a fost redus de la 9,79 de lei înainte de înnoirea flotei la de 9,45 de lei, după achiziția noilor mijloace de transport.

Cea mai mare pondere în totalul cheltuielilor CTP o reprezintă componenta salarială, respectiv 52,3%, urmată de amortizare (16,6%). Carburantul constituie 12,04% din costuri, iar energia electrică (inclusiv pentru propulsia troleibuzelor și a autobuzelor electrice), doar 4,8%.

Fructificarea economiilor obținute prin reducerea costurilor de operare a însemnat, pe de o parte, scăderea compensațiilor, iar pe de altă parte, realizarea de investiții din surse proprii.

În planul de investiții al Primăriei sunt prevăzute și alte achiziții ale unor mijloace de transport cu propulsie alternativă – autobuze electrice scurte și articulate, autobuze cu hidrogen și troleibuze cu dublă funcțiune troleibuz și autobuz electric cu încărcare de la rețea.

Scad cheltuielile cu materialele și piesele de schimb

Și Societatea de Transport București (STB) și-a optimizat costurile de operare odată cu înnoirea parcului auto – 400 de autobuze Otokar în 2018 și 130 Mercedes-Benz în 2020 – însă creșterea numărului de vehicule din flotă a necesitat angajări suplimentare, astfel că, per total, costul total de operare a crescut ușor. Dacă în 2018 costul contractat pentru autobuzele diesel vechi (singurele aflate în exploatare la acel moment) a fost de 9,06 lei/km, în 2020, costul de exploatare înregistrat cu autobuzele a fost de 9,51 de lei/km. La tramvaie, costul contractat în 2018 a fost de 18,22 de lei/km, față de 16,94 de lei/km, în 2020, în timp ce la troleibuze a variat de la 12,24 de lei/km la 12,36 de lei/km anul trecut.

Raportat la costul per km contractat în 2018, în medie de 9,06 lei în aria metroplolitană, în urma ultimei înnori a flotei au scăzut cheltuielile cu materiale și piese pentru autobuze de la 41.127.390 la 24.528.041 de lei (aproximativ 40%), iar cheltuielille cu combustibilii de la 118.000.720 la 106.698.765 de lei (peste 10%). Creșterea de prestație la autobuze, de la 58.759.704 la 75.276.008 km, se regăsește în majorarea costurilor de personal – salarii, impozite și taxe aferente – astfel încat costul/km în 2020 a fost, în final, de 9,51 de lei.

De altfel, în totalul costului de operare înregistrat anul trecut, ponderea cheltuielilor de personal reprezintă circa 77%, iar consumul de motorină/energie, 13,5%.

Consum de carburant redus cu 10-14%

Braicar, operatorul de transport public din Brăila, are în exploatare 93 de autobuze, dintre care aproape jumătate au fost achiziționate în ultimii 4 ani. Este vorba despre 10 vehicule de mare capacitate, 26 de capacitate medie și 16 de capacitate mică, toate având standard de poluare Euro 6. Efectele introducerii în operare a autobuzelor noi, cu nivel de poluare redus, s-au văzut deja, prin creșterea calității transportului, dar și prin scăderea costurilor cu piese și materiale, având în vedere faptul că mașinile sunt în perioada de garanție.

Foarte important, comparând autobuzele cu aceeași capacitate de transport s-a constatat o reducere cu 10% a consumului de carburant în cazul celor noi față de cele mai vechi. De asemenea, costurile cu piese de schimb au fost optimizate cu 50%.

Având în vedere faptul că ponderea carburantului este de 17% din costul/km, această reducere are un impact considerabil asupra costurilor totale de operare. De altfel, consumul este al doilea cel mai important element de cost, după salarii, care reprezintă 61%. Iar amortizarea este 13% din total. În această perioadă, Primăria Brăila are în derulare două proiecte de achiziționare, în total, a 17 autobuze electrice.

Din cele 105 autobuze ale operatorului sibian Tursib, 65 au fost recepționate în ultimii 3 ani. Este vorba despre 17 Menarinibus, 38 de Isuzu și 10 Eurobus Diamond. Toate aceste vehicule au sistem de propulsie convențional diesel Euro 6. În momentul în care s-a decis demararea procedurilor de achiziție s-a ținut cont de impactul asupra mediului, dar s-a luat în calcul și faptul că nu există un istoric privind comportamentul vehiculelor cu propulsie alternativă din punct de vedere al mentenanței și pieselor de schimb. Tocmai de aceea în prima fază s-a optat pentru Euro 6, iar următoarele proiecte au fost făcute pentru autobuze electrice și pe gaz natural comprimat.

În ceea ce privește costul total de exploatare, acesta este mai mare în cazul autobuzelor noi, din cauza faptului că la acest moment sunt luate în calcul și sumele aferente amortizării investiției. Defalcat însă, pe elemente de cost, cheltuielile cu carburantul au scăzut cu 26%, cele cu piesele de schimb, cu 61%, iar costul cu reparațiile s-a redus cu 65%.

Ponderea consumului de motorină în costul total/km este, în cazul Tursib, de 14%. Acesta este al treilea cel mai important element de cost, după salarii (43%) și amortizări (16%).

Fiind vorba despre transport public local, optimizarea efectivă se identifică prin creșterea calității serviciilor oferite (climatizarea rece/cald în funcție de sezon, afișaje electronice pentru călători, dotări speciale pentru persoanele cu handicap etc.), dar și prin menținerea tarifului serviciilor prestate (transportul public este un serviciu social susținut din bugetul local al Primăriei Municipiului Sibiu). Un alt exemplu elocvent îl reprezintă gratuitatea oferită elevilor din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, cu domiciliul stabil în Sibiu sau care frecventează o unitate de învățământ de pe raza teritorială a municipiului, pe tot parcursul anului calendaristic, decontată de către Primărie.

În prezent există 3 proiecte de achiziție de mijloace de transport noi, derulate prin Primăria Sibiu și MLPDA, care prevăd cumpărarea a 40 de autobuze alimentate cu gaz, a 9 autobuze electrice și a 5 microbuze electrice. Cel puțin unul dintre aceste proiecte va fi implementat în 2021.

Continuă investițiile în transportul urban

STP Timișoara are în parcul propriu tramvaie, troleibuze și autobuze. Sunt 56 de tramvaie (dintre care 26 primite ca donație, în 2000, din Bremen și München, iar 30 reconstruite și modernizate, începând cu 2014, de către Electroputere Pașcani și Astra Vagoane Călători), 50 de troleibuze Skoda Irisbus (achiziționate în 2008) și 85 de autobuze Mercedes-Benz (dintre care 30 articulate și 55 de Conecto C, ultimele folosite atât la transportul urban, cât și pe linii metropolitane). În plus, parcul societății cuprinde, din 2017, și 20 de microbuze Mercedes-Benz care operează pe traseele școlare și pe 3 linii urbane.

Timișorenii pot circula, din 2015, cu cele 400 de biciclete din sistemul VeloTm. Mai mult de 25.000 de utilizatori sunt înscriși în sistem, iar rata de utilizare este de peste 500 de ridicări pe zi. Tot pentru a susține reducerea emisiilor poluante, STP a introdus în circulație și 96 de trotinete, pentru care sunt deja 7.000 de conturi eligibile.

În viitorul apropiat, flota va fi completată cu 44 de autobuze electrice, de 18 m lungime, ce vor fi achiziționate prin Ministerul Dezvoltării (MLPDA). Proiectul este în fază de evaluare tehnică până la 15 iunie 2021. Anul acesta va începe și livrarea primelor unități din cele 21 de tramvaie noi, articulate, produse de Bozankaya Otomotiv.

Și Meditur va achiziționa 20 de autobuze electrice, în cadrul unui proiect de investiții ce cuprinde și modernizarea halei și a atelierului de reparații, planificat să se finalizeze până la sfârșitul acestui an.

Compania de transport public din Iași are în operare 146 de autobuze, dintre care 100 au fost recepționate în ultimii 5 ani. Este vorba despre 92 Isuzu Citiport și 8 Euro Bus Diamond, toate cu motorizare Euro 6. Ponderea consumului de carburant din costul total de operare este de aproape 18%. Și în cazul SCTP Iași, cheltuielile cu salariile sunt cele mai mari, reprezentând 35,5% din total, urmate de cheltuielile cu combustibilul și de cele cu redevența, în cote aproximativ egale.

Mult așteptata creștere a performanțelor sistemului de transport public este legată de alocarea fondurilor necesare și de utilizarea inteligentă a acestora. Un transport public modern și performant vine la pachet cu costuri de exploatare ridicate, menite să-i asigure funcționarea. Sunt astfel necesare creșterea vitezei comerciale (prin folosirea de benzi speciale destinate transportului în comun), optimizarea rețelei de transport public și integrarea noilor zone rezidențiale și metropolitane și modernizarea parcului auto și a infrastructurii adiacente (depouri, autobaze). La nivelul municipiului Iași au fost cumpărate deja prin Programul Operațional Regional tramvaie și autobuze electrice noi, care vor înlocui o parte din flota de autobuze cu propulsie diesel cu normă de poluare inferioară; proiectele de achiziție sunt în curs de derulare. Este vorba despre 16 tramvaie Bozankaya, 16 tramvaie Pesa și 20 de autobuze Solaris Urbino 12, pentru acestea din urmă contractul incluzând și 6 stații de încărcare rapidă. Alte proiecte de infrastructură, dar și de achiziție de troleibuze sunt în curs de elaborare, pentru a fi înlocuite cât mai multe dintre autobuzele vechi.