Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mijloacele de transport cu capacitate redusă aduc fără îndoială o eficiență crescută – preț de achiziție mai mic decât un autobuz, consum mai redus, manevrabilitate mai bună pe drumuri înguste și în centrul orașelor și zone pietonale – atât pentru transportul urban, cât și pentru cel turistic. Mercedes-Benz a conceput un minibus cu toate caracteristicile unui autobuz/autocar reduse la scară, ceea ce face din Sprinter City/Travel 75 un autovehicul extrem de cochet, sigur și economic. Prețul de vânzare este pe măsură – 140.000-160.000 de euro – vehiculele produse la Dortmund îndeplinind toate reglementările de siguranță și pe cele privind masele maxime. La un calcul al costurilor de proprietate pe toată durata de folosință a vehiculului – unde trebuie ținut cont că, totuși, durata de viață a unui motor light-duty e aproape de jumătate din cea a unuia heavy-duty, cum este cazul autobuzelor – sunt aplicații unde capacitatea fluctuantă de transport și acoperirea unor distanțe mixte/lungi fac atractivă adăugarea în flotă a unor astfel de mini-autobuze sau mini-autocare.

Mercedes-Benz produce de mai mulți ani la Dortmund minibusuri pe șasiu de Sprinter, avantajul dezvoltării comune MB Vans și EvoBus fiind că, pe lângă calitatea materialelor și a proceselor de producție, minibusurile respectă directivele UE pentru clasele de autobuze M2 și M3, precum și limitele stricte privind masele și greutățile (luând în calcul și capacitatea compartimentelor de bagaje). De asemenea, prin rapoartele after-sales primite din rețea, inginerii MB pot reacționa rapid în vederea îmbunătățirii problemelor de la diferite componente. Totuși, volumele pentru astfel de vehicule sunt destul de limitate, la Dortmund fiind produse anual în jur de 1.600 de minibusuri.

Abia lansate înainte de criza sanitară, minibusurile Sprinter au fost scoase din nou la rampă luna trecută cu ocazia primului test drive organizat cu presă în Germania din 2019. Jurnaliștii au avut la dispoziție modelele emblematice Sprinter City și Travel 75 cu aspect și tehnologie exclusive.

Sprinter City 75, soluția economică pentru volum mediu de pasageri

Folosirea minibusurilor aduce numeroase avantaje serviciului public de transport, oferind posibilitatea de a asigura o frecvență mai mare a curselor și de a acoperi fie zone mai puțin circulate, fie curse suburbane, conectate la rutele urbane principale. În plus, operatorul câștigă flexibilitate, știut fiind că dimineața este nevoie de regulă de o capacitate maximă de transport, care se reduce drastic după primele ore ale dimineții și se înjumătățește după-amiază și pe seară, când călătorii, fie că vorbim de elevi sau de persoanele active, se întorc la ore diferite de la școală/serviciu. Folosind flote mixte de autobuze și minibuze pe aceeași rută, dar la ore diferite, crește eficiența operării și calitatea serviciului oferit.

Autobuzul urban compact Sprinter City 75 rămâne soluția economică atât pentru volumul mediu de pasageri, cât și pentru rutele care traversează zone aglomerate, cu drumuri înguste.

Microbuzul are o lungime de 8,5 m și o capacitate de până la 38 de pasageri (dintre care 18+1 pe scaun), făcând punte între minibusurile clasice și specialistul Citaro. Caroseria respectă linia Sprinter, cei doi pereți laterali având un design asimetric.

Compartimentul de pasageri al Sprinter City 75 are intrare coborâtă, accesul făcându-se printr-o ușă pivotantă dublă, în spatele punții față, ca la autobuze. La fel ca ușa din spate, cu o singură foaie, acționarea se face electric, cu alimentare de la sursa de 12 V a Sprinter-ului.

City 75 include echipamente specifice transportului public, întâlnite de regulă la autobuzele urbane – ex. afișaj electronic pentru menționarea destinației, sisteme video de monitorizare a salonului pentru pasageri și de plată a călătoriei la bord etc. – ceea ce fac din minibusul urban Sprinter o variantă minimalizată a Citaro.

Pe cât e de compact în exterior, în interior spațiul este folosit la maximum, înălțimea crescând de la 1.910 mm pe culoarul din partea de mijloc până la 2.325 mm în zona centrală a salonului pasagerilor, în dreptul intrării coborâte.

City 75 se bazează pe șasiul Mercedes-Benz Sprinter, dar numai până la stâlpul B, care se continuă cu un schelet de microbuz integral autoportant. Noul model urban are, de asemenea, un ampatament unic de 5.100 mm. Greutatea totală a vehiculului cu două axe este de 6,8 t și oferă rezerve mari, bazate pe puntea spate cu sarcină mare, cu suspensie pneumatică dezvoltată exclusiv pentru microbuzele Mercedes-Benz.

Manevrabilitatea este foarte bună, vehiculul având un unghi de bracare larg. Consola față are 1.021 mm, iar consola spate, 2.370 mm, intrând cu ușurință în viraje, chiar și unele la 90O. Postul de conducere este același de la Sprinter, cu unitate digitală MBUX, la care se adaugă echipamentele specifice, printre care și un tahograf digital.

Șoferii de Sprinter City 75 beneficiază standard, din iulie 2021, de o frână de oprire frecventă și operarea retarderului Telma de la maneta de control din dreapta volanului, disponibilă până acum doar opțional. Cuplul de frânare a retarderului este de 370 Nm, relantisorul fiind activat și prin apăsarea pedalei de frână.

Motorul OM 651, de 2.143 cm3, dezvoltă un cuplu maxim de 360 Nm la 1.400-2.400 rpm și o putere maximă de 120 kW la 3.800 rpm, pusă în valoare de o cutie de viteze automatizată (7G-Tronic Plus), cu șapte trepte. Consumul mediu comunicat de producător este cuprins între 16,3 l la 100 km (pentru periferia orașelor) și 20,2 l la 100 km în orașele aglomerate, cu multe opriri și reporniri de pe loc.

Lista de opțiuni include rampă acționată electric, geamuri laterale dublu stratificate, precum și ferestre cu deschidere în salonul pasagerilor. Sistemul de stingere a incendiilor din compartimentul motorului crește și mai mult siguranța, în timp ce rezervorul suplimentar de combustibil crește volumul disponibil la 96 l.

Sprinter City 75 este disponibil și în versiunea interurbană, cu până la 19 locuri pe scaun. Un detaliu important: pasagerii dispun de prize USB pe pereții laterali.

Sprinter Travel: un mini-autocar exclusivist

Sprinter Travel 75, destinat grupurilor mici sau celor care au nevoie să acceseze drumurile înguste, are tot 8,5 m, dar oferă maximum 21+1 locuri pentru pasageri și completează versiunile autocarelor turistice Mercedes-Benz. Vehiculul are o structură distinctivă a cadrului, cabina și caroseria îmbinându-se într-o singură unitate. Vitrarea de pe caroserie are o formă de săgeată în față, în timp ce în spate suportul geamului se ridică similar liniei distinctive pentru autocare. Portbagajul din spate are o capacitate de 2 m3. Două cale laterale completează volumul de depozitare total cu câte 0,3 m3 fiecare. În plus, vehiculul este echipat cu un cui de remorcare pentru a prelua o remorcă de maximum 1.000 kg.

Salonul pasagerilor are un tavan impresionant, integrând spațiul pentru bagaje cu duze de ventilație laterale și cu șine luminoase pe LED-uri, panouri de comandă individuale cu orificii de aerisire reglabile și lămpi de citire LED. Scaunele Travel Star Xtra sunt disponibile în numeroase versiuni. Opțional se poate monta un frigider în fața primului rând de scaune, pe partea dreaptă. Minibusul pentru test a inclus și două banchete duble aranjate față în față, cu o măsuță confortabilă între ele.

Sprinter Travel 75 are o construcție similară cu City 75, pereții laterali din tablă fiind înlocuiți cu unii din fibră de sticlă, pentru a face loc scaunelor mai late pentru segmentul turistic. Dezavantajul acestui artificiu este că în față zgomotul este mai mare decât în cazul caroseriei pentru oraș, ca să nu mai vorbim de furgonul de marfă, unde pereții din tablă și antifonarea podelei sunt extrem de eficiente.

Sprinter Travel 75 beneficiază de numeroase dotări opționale noi: mese pliabile pe brațele de sprijin disponibile ca alternativă la mesele pliante montate pe spătar, un panou inteligent Bosch și un monitor de 19 inch pentru habitaclu completează componentele electronice de divertisment, la fel și porturile USB pentru dispozitivele proprii ale pasagerilor.

Comanda deschiderii trapei se poate face acum electric, iar retarderul se poate acționa automat de la pedala de frână sau de la manetă.

Ambele modele beneficiază de toate sistemele de siguranță disponibile pe Sprinter și de sistemele specifice de siguranță pasivă – centuri de siguranță cu prindere în trei puncte – pentru pasageri.

Una peste alta, minibusurile MB produse la Dortmund au un design foarte atractiv și sunt și o soluție eficientă pentru transporturile urbane și turistice, mai ales în aceste timpuri, când piața se luptă cu reducerea drastică a călătoriilor. Și, chiar dacă prețul de achiziție ar putea descuraja unii operatori, atrași mai degrabă de autovehiculele de mare capacitate, o planificare atentă, dublată de monitorizarea traficului și un calcul corect al TCO, ar putea să încline balanța în favoarea micuțelor autobuze.