Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Adriana Mureșan, membru fondator al Asociației internaționale „Voluntari în Europa“ și inițiatoare petiției online „Opriți asasinatele șoferilor în parcări!“, a intervenit astăzi, 15 iulie, în fața Comisiei pentru Petiții (PETI), punctând pericolul la care sunt supuși șoferii de camion în fiecare zi în parcările europene, precum și propunerile asociației privind anumite modificări legislative la nivel UE menite să asigure protecție conducătorilor auto profesioniști.

Așa cum a promis europarlamentarul USR Plus, Vlad Gheorghe, în cadrul videoconferinței Tranzit de luna trecută, vocea șoferilor s-a putut auzi în luna iulie în Parlamentul European, prin intermediul Adrianei Mureșan, membru fondator al Asociației „Voluntari în Europa“. Stabilită în Spania, șoferița româncă a avut o intervenție în ședința Comisiei PETI, în care a susținut motivele pentru care a inițiat petiția menite să schimbe legea și să protejeze mai bine șoferii de camion. În prezentarea situației, Adriana Mureșan a pornit de la cazul lui Mihai Spătaru, românul ucis într-o parcare din zona Calais, Franța, chiar sub ochii soției. Ca și în cadrul evenimentului susținut de revista Tranzit în iunie a.c.,  reprezentanta Asociației „Voluntari în Europa“ a reiterat gravitatea situației în care se află șoferii profesioniști în parcări din Franța și nu numai.

„Împreună cu asociația am inițiat petiția online Opriți asasinatele șoferilor în parcări!“. Peste 26.000 de cetățeni europeni au semnat-o deja, după ce șoferul român de camion, Mihai Spătaru, a fost înjunghiat mortal în mai, a.c. pentru că a avut curajul să-și verifice încărcătura camionului în miezul nopții în timp ce era staționat într-o parcare din Franța. Obiectivul nostru este de a încuraja statele membre să pună în aplicare dispozițiile Regulamentului Nr. 885/2013 CE, privind spațiile de parcare sigure pentru camioane și vehicule comerciale“, a spus Adriana Mureșan.

„Dați-mi voie să vă spun un lucru cert: parcarea în UE este nesigură“, a continuat șoferița, amintind de faptul că sunt prea puține locuri de parcare, respectiv Rezoluția Parlamentului European „Foaia de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor” , prin care numărul zonelor de parcare sigure ar fi trebuit să crească cu 40% din 2010 până în 2020. „În ciuda faptului că traficul de mărfuri a crescut enorm, acest obiectiv nu a fost atins.“ Mai mult, în 2019, doar 55 din cele 5.000 de parcări înregistrate în UE respectau toate criteriile de siguranță. Alte 550 ar putea să le respecte cu investiții minime. Pe lângă iluminatul slab și accesul vehiculelor mici în același spațiu cu cel destinat camioanelor, Adriana Mureșan a reamintit membrilor Comisiei PETI de ineficiența serviciilor de urgență 112 cauzată de barierele lingvistice. „Majoritatea operatorilor din statele membre vorbesc doar limba maternă, ceea ce provoacă o întârziere semnificativă în răspunsul adecvat. În plus, localizarea incidentului nu se bazează exclusiv pe coordonate GPS, ci și pe detalii locale, cum ar fi codul poștal etc., care nu sunt cunoscute celor care nu sunt rezidenți.“

Soluții propuse de șoferii profesioniști

În expozeul făcut în Comisia PETI, Adriana Mureșan a propus și câteva soluții pentru a crește siguranța șoferilor de camion:

– crearea unui grup de lucru care să includă specialiști din PE, Europol, lucrători din transporturi și voluntari din comunitatea noastră, pentru a identifica cele mai bune soluții;

– creșterea nr. de locuri de parcare sigure în același ritm cu creșterea și dezvoltarea infrastructurii;

– iluminare mai bună a parcărilor;

– acces restricționat pentru alte vehicule în spațiile desintate camioanelor;

– finanțare europeană pentru dezvoltarea unei aplicații mobile care să notifice situații critice și să trimită locația către autorități;

– finanțare europeană pentru cursuri de limbi străine destinate operatorilor 112, iar ca și recomandare – vorbitul fluent a cel puțin două limbi de circulație europeană să fie un criteriu obligatoriu în selecția operatorilor 112.

Voluntari în Europa, a mai spus Adriana Mureșan, colaborează deja cu specialiști IT pentru dezvoltarea aplicației Alertă de urgență a șoferului, care va avea un buton de panică și o notificare complementară către serviciul Europol. „Aplicația este menită se le oferă șoferilor un instrument rapid de alertă atunci când se află în situații periculoase care le amenință viața sau încărcătura.“

În luna mai 2021, șoferul de TIR Mihai Spătaru a fost înjunghiat mortal când a surprins hoții care atacaseră camionul lui, în miez de noapte, într-o parcare dotată cu camere de supraveghere, din Franța. În urma incidentului tragic,  Asociația Voluntari în Europa a adresat Parlamentului European o petiție de modificare a legislației europene. Intitulată Opriți asasinatele șoferilor in parcări! , petiția este publicată online și susținută deja de peste 26.865 de cetățeni. 

Procuratura din Amiens a reținut doi bărbați de origine kurdă-irakiană, în vârstă de 27 de ani, suspecți că l-au ucis cu o sabie pe Mihai Spătaru, șoferul român în vârstă de 39 de ani.

Parchetul de pe lângă Procuratura din Amiens a anunțat marți dimineață că cei doi bărbați se află în custodia autorităților, având calitatea de suspecți în cazul crimei din 16 mai, într-o parcare pe autostrada A28, în apropiere de Calais. Cei doi sunt de origine kurdă-iraniană, potrivit informațiilor publicate de Parchet, unul fiind arestat în regiunea Rouen, celălalt în Grand-Synthe din nordul Franței.

Mihai Spătaru a fost ucis cu o sabie în zona Translaye pe A28, în direcția Abbeville Rouen. Presupușii autori sunt urmăriți penal pentru omucidere intenționată și tentativă de furt cu violență care a dus la moarte. ADN-ul unuia dintre cei doi bărbați a fost găsit pe o mască chirurgicală lăsată pe zona de odihnă a autostrăzii. Cei doi, care contestă acuzația, riscă până la 30 de ani de închisoare.