Faptul ca Romania a ocupat, in decembrie 2010, primul loc in UE, cu o crestere a activitatii din constructii de 17,6% fata de luna precedenta, in conditiile in care indicatorul a evoluat negativ in opt state comunitare, aduce un pic de speranta jucatorilor din acest sector. Totusi, piata ramane in bataia vantului sau, mai degraba, a planurilor ministeriale care, daca ar fi puse in practica, s-ar constitui intr-un colac de salvare mult asteptat atat de constructori, cat si de dealerii de utilaje.
Sectorul constructiilor din Romania a crescut cu 10,7% in ultimul trimestru al anului trecut, comparativ cu perioada corespunzatoare din 2009, fiind devansat doar de Lituania, cu 10,8%.
La nivelul UE, volumul lucrarilor a scazut cu 3,1% in decembrie fata de noiembrie si cu 1,9% in perioada octombrie-decembrie. Cea mai mare scadere lunara a indicatorului se observa la Germania (24,1%), urmata de Marea Britanie (15,2%), Cehia (13,3%) si Bulgaria (13%).
Comparativ cu decembrie 2009, activitatea din constructii din Romania a coborat cu 1,9% in ultima luna a anului trecut, acumuland cea mai redusa scadere din UE, insa in conditiile in care productia a crescut in trei state, iar Eurostat a prezentat date doar pentru 12 tari comunitare.
Fata de decembrie 2009, scaderea activitatii a fost de 12% in zona Euro si de 8% in UE, iar raportand 2010 la 2009 s-a remarcat o scadere de 7,4% in zona Euro si de 4,1% pe teritoriul UE. Cel mai mare avans anual a fost inregistrat de Suedia (10,8%), iar cea mai accentuata evolutie negativa a fost consemnata de Germania (23,6%), Spania (19,8%) si Cehia (15,6%).
INS a anuntat ca in ultima luna a anului trecut volumul lucrarilor de constructii din Romania a crescut fata de noiembrie 2010, atat ca serie bruta, cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, cu 33,8%, respectiv cu 17,5%, fiind urmata la o mai mare distanta de Slovenia, cu 5,3%. Fata de luna corespunzatoare a anului precedent, volumul lucrarilor de constructii a scazut in decembrie ca serie bruta cu 1% si ca serie ajustata cu 9,3%. In 2010, comparativ cu 2009, volumul lucrarilor de constructii a scazut, atat ca serie bruta, cat si ca serie ajustata, cu 13,2%, respectiv cu 14,4%.
Structura vanzarilor, in continua schimbare
In stransa corelare cu evolutia pietei constructiilor, care in ultimii doi ani a suferit o contractie puternica, piata utilajelor de constructii a scazut in 2010 cu 13,3% fata de anul anterior. Totusi, „trebuie sa remarcam ca in ultimul trimestru al lui 2010 au aparut semnalele unei usoare revenire a pietei, inregistrandu-se o crestere de aproape 49% fata de trimestrul al patrulea din 2009”, a precizat Petre Moroianu, secretar general al Asociatiei Distribuitorilor de Utilaje de Constructii (ADUC). Ca atare, pe baza rezultatelor de la sfarsitul anului trecut, dar si a semnalelor primite la inceputul lui 2011, reprezentantul ADUC este de parere ca in acest an e posibila o crestere cu 5-7%. „Nu sunt semnale care sa arate ca piata constructiilor va inregistra o explozie. In plus, trebuie avut in vedere faptul ca, in cazul unei cresteri semnificative a volumului investitiilor, constructorii au deja o buna dotare cu utilaje, inca din anii anteriori”, a mai spus acesta.
In ultima perioada au aparut insa schimbari importante in ceea ce priveste tipul utilajelor cel mai des solicitate. „Daca in anii precedenti cele mai cerute erau buldoexcavatoarele, atingand o cota de piata de 30-40%, de curand se cauta mai ales utilajele specializate din categoria excavatoarelor, incarcatoarelor sau buldozerelor. Tot anul trecut, cand au predominat reabilitarile si constructiile de imobile mici, au fost solicitate in special miniexcavatoarele si miniincarcatoarele”, a punctat Petre Moroianu. Chiar si utilajele chinezesti, daca vor respecta normele impuse de CE si vor deveni competitive din punct de vedere al performantei, fiabilitatii si pretului, vor ajunge ca, poate in curand, sa fie solicitate mai mult.
Proiectele ministeriale, „fata morgana” a constructorilor
Una dintre sansele asteptate de piata utilajelor de constructii ar putea fi oferita, in masura in care vor fi implementate, de proiectele MT privind reabilitarea drumurilor, construirea unor noi centuri de ocolire sau chiar a unor noi autostrazi. In ceea ce priveste celelalte tipuri de constructii (rezidentiale sau comerciale), o mare problema ramane in continuare inasprirea finantarii, ceea ce inseamna ca nici vanzarea de utilaje nu va avea o evolutie incurajatoare. „Bancile isi mentin politica adoptata in ultimii doi ani, neinregistrandu-se deocamdata o relansare a creditelor”, a precizat Moroianu, specificand si faptul ca, pe de alta parte, institutiile de creditare au ajuns sa aiba in posesie o parte din masinile si utilajele ce n-au mai putut fi achitate. „Nu detinem o evidenta a acestora, deoarece, pentru a diminua fenomenul, multe dintre firmele de leasing, dealeri si beneficiari, au incheiat intelegeri de tipul buy-back, inchiriere cu optiune de cumparare etc.”
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit