Unele discutii aparute in Italia privind circulatia vehiculelor inmatriculate in strainatate, ca urmare a modificarii Codului Rutier (art. 93 si 132), Legea 113/2018, au fost clarificate printr-o circulara a ministerului MIT, emisa la sfarsitul anului trecut. ANITA (Asociatia Nationala a Companiilor de Transport Auto) a oferit o analiza a continutului prevederii ministeriale, preluata de http://www.uominietrasporti.it. In aceasta se precizeaza ca interdictia circulatiei in Italia, peste 60 de zile, a vehiculelor inmatriculate in strainatate, nu trebuie aplicata numai persoanelor fizice cu resedinta in Italia, ci si persoanelor juridice straine care si-au infiintat birouri in Italia. Sunt excluse cazurile in care vehiculul a fost transferat, ca imprumut, unei persoane rezidente in Italia, cu care compania are o relatie de colaborare. ANITA subliniaza ca aceasta ipoteza nu se aplica insa in cazul companiilor de transport rutier, deoarece soferul nu poate incheia un contract de imprumut pentru a-si exercita activitatea.
Asociatia precizeaza conditiile de circulatie si de parasire a teritoriului italian, subliniind ca vehiculele inmatriculate in strainatate pot circula in Italia maximum un an, dupa care vehiculul trebuie sa fie inmatriculat sau sa paraseasca teritoriul national. Dat fiind insa ca inregistrarea unui vehicul in Italia nu poate fi impusa impotriva vointei proprietarului, vehiculul poate fi condus in strainatate, transportat prin mijloace adecvate, sau poate parasi teritoriul national.
Vehiculul care urmeaza sa fie inmatriculat in Italia dintr-o alta tara UE sau din SEE face insa obiectul „nationalizarii“, care include o evidenta a importurilor si plata TVA. „Nationalizarea“ poate fi solicitata de titularul certificatului strain de inmatriculare, daca acesta este rezident in Italia, sau de persoana care declara ca este proprietar, caz in care trebuie sa demonstreze ca vehiculul a fost vandut si radiat din registrele autoritatilor straine. Excluzand ipoteza inmatricularii, partea interesata trebuie sa solicite o foaie de drum de la autoritati, sa returneze certificatul si placuta de inmatriculare straine. In cazul in care solicitantul nu este proprietarul vehiculului, acesta trebuie sa detina o delegatie externa legalizata, insotita de traducere / declaratie legalizata facuta de catre utilizatorul vehiculului, care sa ateste ca „detinatorul acestuia l-a autorizat sa il duca in strainatate“.
In cazul circulatiei cu un vehicul cu placute de inmatriculare straine de catre un rezident din Italia pentru mai mult de 60 de zile sau de catre un rezident peste termenul de un an, inspectorii pot retrage permisul strain de conducere, iar in termen de 180 de zile vehiculul va trebui sa fie inmatriculat in Italia sau va trebui sa se solicite, de la Politia Rutiera, un document de iesire din teritoriul national. In caz contrar, detinatorii se vor afla sub sanctiunea confiscarii vehiculului.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit