Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Deputații din Comisia pentru transport și turism din Parlamentul European au anunțat astăzi, 13 martie, că susțin adoptarea unor limite crescute în ceea ce privește greutatea și dimensiunile vehiculelor comerciale „verzi“, în vederea încurajării ecologizării transportului de marfă. Astfel,  cu 26 de voturi pentru, 11 împotrivă și o abținere s-a decis revizuirea legislațieie europene, în vederea modificării limitelor de greutate și de dimensiune aplicate camioanelor și autobuzelor implicate în transportul rutier internațional.

Concret, deputații europeni doresc să mărească greutatea maximă a vehiculelor cu emisii zero cu 4 tone, pentru a compensa spațiul și greutatea necesare montării bateriilor sau a sistemului cu pilă de combustie pe hidrogen, dar și pentru a oferi o capacitate suplimentară de încărcare. Această actualizare ar putea, susțin ei, să acționeze ca un stimulent pentru industria transporturilor de a trece la vehicule mai curate, deoarece capacitatea suplimentară de încărcare va face ca autobuzele și camioanele cu emisii zero să fie mai competitive decât modelele similare cu sisteme de propulsie convenționale. Deputații mai spun că instalarea tehnologiilor cu emisii zero nu ar trebui făcută în detrimentul unui spațiu suficient în cabină și nici să reducă confortul șoferului.

În anumite condiții, țările UE vor mai pot permite circulația mega-camioanelor, care sunt mai lungi și mai grele decât limitele europene. În cazul în care statele membre doresc să adauge noi categorii de drumuri pe care să fie permise mega-camioane, ar trebui să facă o evaluare prealabilă a impactului asupra siguranței rutiere, infrastructurii, cooperării modale și mediului.

Pentru a îmbunătăți siguranța rutieră și a ajuta ceilalți utilizatori ai drumurilor să identifice mega-camioane sau alte vehicule supradimensionate (de exemplu, înainte de depășire), deputații europeni sugerează crearea unei etichete UE care să indice lungimea acestor vehicule. În plus, Comisia ar trebui să creeze un portal web cu informații despre limitele aplicabile de greutate și lungime în fiecare țară din UE și care sunt drumurile desemnate pentru mega-camioane.

TRAN a anunțat că dorește, de asemenea, să vadă o aplicare mai strictă a normelor UE, sugerând statelor membre să înființeze sisteme automate de control de-a lungul principalelor drumuri europene pentru a verifica dacă camioanele și autobuzele respectă limitele de greutate și de dimensiune. Se recomandă utilizarea unor instrumente digitale de aplicare, cum ar fi Politica de acces inteligent, care ar putea asigura că vehiculul potrivit, cu încărcătura corespunzătoare, operează pe drumul potrivit și la momentul potrivit, pentru a asigura un impact minim asupra mediului, a infrastructurii, sănătății și siguranței traficului.

Raportoarea PE Isabel García Muñoz (S&D, ES) a declarat: „Vehiculele cu emisii zero trebuie să devină coloana vertebrală a transportului rutier dacă sectorul își dorește să își atingă obiectivele de decarbonizare. Noile reguli vor crea stimulente reale pentru companii să treacă la vehicule cu emisii zero și să facă traficul rutier de marfă și de persoane mai sustenabil și mai sigur. Dorim să ne asigurăm că aceeași încărcătură poate fi transportată cu mai puține vehicule, cu mai puține călătorii și cu emisii reduse. De asemenea, propunem eficientizarea utilizării mega-camioanelor cu o evaluare a impactului acestora asupra siguranței rutiere, infrastructurii, cooperării modale și asupra mediului.”

Acest proiect de poziție va fi supus la vot într-o viitoare sesiune plenară a PE, posibil în martie. Dosarul va fi continuat de componența noul Parlament, după alegerile europene din 6-9 iunie.

Acest proiect de lege face parte dintr-un pachet de propuneri pentru ecologizarea transportului rutier în UE. Camioanele și autobuzele sunt responsabile pentru 28% din emisiile de gaze cu efect de seră din transportul rutier și 34% din emisiile de oxid de azot din transportul rutier.

Votul TRAN a fost salutat de Uniunea Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU) și de alte asociații patronale din transporturi.

Sursa foto: ACEA