Pe lângă camionul verde cu Hulk pictat pe capotă al lui Mondotrans, la TTA 2024 au fost prezente mai multe camioane cu aceeaşi menire, arătând nu numai că în general în acest domeniu se folosesc camioane foarte puternice, care se pretează la tuning, ci şi faptul că există o colaborare şi o prietenie în rândul firmelor care au astfel de activităţi specifice. Mai mult decât atât, aceste companii au decis înfiinţarea unei organizaţii patronale care să lupte pentru drepturile lor, precum cel de a circula pe drumurile publice şi atunci când este caniculă sau când circulaţia este întreruptă pe anumite porţiuni de drum pe timpul iernii, la fel ca şi autovehiculele de salvare/recuperare ale ISU.
„De multe ori noi suntem cei care salvam vieţi omeneşti, deţinând echipamente chiar mai performante decât ale ISU. Vrem să avem şi în România o legislaţie care să reglementeze serviciile de recuperare, astfel ca atunci când un autocamion cu număr de înmatriculare străin se răstoarnă să nu ţinem drumul blocat până când transportatorul chemă un echipaj din ţara de origine ca să fie remorcat, ci, aşa cum se întâmplă şi în alte ţări, drumul să fie eliberat imediat şi o firmă românească de tractare să ducă maşina avariaţă până într-o parcare de unde poate fi remorcat până în ţara de origine de către operatorul ales de proprietarul maşinii avariate”, a spus Dorin Bîtea, administratorul Mondotrans.
Acesta atrage atenţia asupra faptului că personalul care lucrează cu trolii sau alte echipamente specializate de recuperare/tractare nu poate fi integrat în nicio meserie cuprinsă în nomenclatorul oficial de la Ministerul Muncii, nefiind nici şofer şi nici macaragiu.
O recunoaştere oficială a profesiei împreună cu o reglementare specifică pentru astfel de activităţi de recuperare/tractare ar putea contribui la intervenţii prompte şi profesioniste în ceea ce priveşte degajarea drumurilor şi neutralizarea – în conformitate cu cerinţele de mediu – a diferitelor substanţe (combustibil, lubrifiant, substanţe chimice etc.) care ajung pe şosea din cauza spargerii şi avarierii diferitelor rezervoare.
În plus, Dorin Bîtea spune că nici statul, şi nici administratorul drumului nu ar plăti pentru aceste operaţiuni, ci acestea ar trebui decontate de firmele de asigurări la care au încheiat poliţe RCA proprietarii autovehiculelor avariate.
Camioanele de tractare, vedete la TTA
Camionul Hulk al lui Mondotrans s-a clasat în top 5 camioane cu cel mai frumos interior şi cu cea mai frumoasă pictură. În top 5 la Best Paint s-a clasat şi un alt camion de tractare, pictat cu motive din filmele Western.
Alaturi de ele la TTA au fost prezente, de asemenea, şi multe camioane pentru transport agabaritic, inclusiv de la Tomiflex, deţinută de Florin Tomuţa, preşedintele TTA.
Mondotrans este prezentă pentru a doua oară la TTA cu Hulk, o Scanie verde care „expiră” tot atâta putere cât personajul care a inspirat pictura exterioară cu aerograf.
„Faţă de anul trecut am corectat anumite detalii de pictură, l-am relăcuit şi am adăugat elementele de sub parbriz, pleoape la faruri etc. În plus, am tunat şi trailerul cu care lucrează zi de zi, fiind şi el pictat în aceeaşi linie cu autotractorul”, a explicat Dorin Bîtea, administrator Mondotrans, o companie de transport din Arad, înfiinţată în 1996. Firma efectuează transporturi rutiere de marfă generală şi este specializată pe servicii de tractări/recuperări camioane accidentate atât pe teritoriul ţării cât şi în străinătate, atunci când sunt accidentate camioanele clienţilor săi.
Povestea camionului verde cu chipul lui Hulk a început în urmă cu 6-7 ani, când a fost achiziţionat din Olanda, unde s-a efectuat prima transformare de la interior.
„Pentru că în ţară nu am găsit ceva care să ne placă, ne-am întors cu camionul în Olanda, la nişte colaboratori ale căror camioane le transportasem cu ceva ani în urmă. Ne plăcuse interiorul acestora. Transformarea interioară a durat 6-7 luni. Am fost uimiţi de modul în care a ieşit interiorul, astfel că am decis să facem şi un tunning de exterior. Am închis complet spatele cabinei, operaţie pe care nu am găsit să o facem la noi în ţară, plus tobele. Apoi am dat în lucru bara din spate cu LED-uri. Deşi ne-a plăcut cum a ieşit, am simţit că îi lipseşte totuşi o pictură exterioară. După ce ne-am uitat prin Olanda, Franţa sau Germania la lucrările făcute de echipe talentate în aerografie, am decis în final să lucrăm cu băiat din Arad, de la noi de acasă. Acesta a fost primul camion lucrat de acesta. Ne-am asumat riscul de a da această lucrare pe mâna unui începător, care a lucrat însă cu multă pasiune aproape doi ani la ceea ce vedeţi astăzi. Am mai participat între timp la unele competiţii şi am încercat să remediem fiecare critică primită”, a relatat cu emoţie proprietarul camionului.
După festivalul de la Alba-Iulia camionul va pleca către un colaborator din Germania care i-a facut lui Dorin Bîtea o ofertă de cumpărare, pentru ca anul viitor Mondotrans să se lanseze într-un nou proiect. „Tunning-ul de camioane este o nebunie. În zilele dinaintea concursului am stat în garaj până la cinci dimineaţa cu băieţii. Am investit 45.000-50.000 de euro în transformarea acestui camion şi simţim că mai mult de atât nu putem face. De aceea am decis să îl vindem şi pentru anul viitor vom pregăti un model nou”, a spus Dorin Bîtea, care şi-a văzut camionul din start selectat pentru premiere. Într-adevăr, în final „Hulk” a ieşit în top 5 atât la Best Paint, cât şi la Best Interior.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit