Toate transporturile rutiere internaționale de bunuri trebuie declarate, de la 1 ianuarie 2024, în sistemul informatic RO e-Transport. Intră aici toate operațiunilor de import/export, achiziții intracomunitare și livrări intracomunitare, așa cum se precizează în OUG 115/2023.
Responsabilitatea privind declararea transporturilor – prin aplicația SPV sau prin utilizarea unei serii de micro servicii expuse sub forma unui API – revine beneficiarilor mărfii. Totuși, și operatorii de transport au partea lor de răspundere, în sensul în care sunt obligați să își echipeze camioanele cu un dispozitiv de tip terminal de comunicații (aparat GPS sau simplu telefon mobil care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit), pe care să instaleze software-ul pus la dispoziție gratuit de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor. Mai mult, șoferii care transportă bunuri pentru care există obligația declarării în RO e-Transport trebuie să acceseze software-ul destinat monitorizării traseului și să îl păstreze în funcțiune până la locul de descărcare al bunurilor respective sau până la părăsirea teritoriului național.
În cazul bunurilor transportate rutier și aflate în regim vamal, monitorizarea se va face în conformitate cu prevederile OG 41/2022 (art.2 pct.9 lit c și d) astfel: „transportul bunurilor provenite din import de la locul de import (locul efectuării formalităților vamale de import)până la locul de descărcare situat pe teritoriul național” și „transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de încărcare situat pe teritoriul național până la biroul vamal de export situat pe teritoriul național sau până la punctul rutier de trecere a frontierei, după caz.“
Potrivit unui răspuns oficial primit de revista Tranzit, începând cu 1 iulie 2024, nerespectarea obligației de a dota autovehiculele cu dispozitivele necesare și asigurarea transferului de datelor curente de poziționare se sancționează cu amendă de la 20.000 la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, respectiv de la 10.000 la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice. În aceste condiții, cărăușii sunt sfătuiți să se intereseze pentru fiecare transport internațional efectuat dacă acesta intră sub incidența OUG 115/2023, dacă bunurile respective au fost declarate în RO e-Transport și, pe perioada în care rulează pe teritoriul național, șoferul să fie atent să activeze software-ul de monitorizare. De asemenea, la controlul în trafic, șoferul trebuie să prezinte – alături de toate celelalte documente – și codul UIT generat cu ocazia declarării transportului, sub orice formă inteligibilă.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit