Ultimele modificări la codul fiscal, adoptate la finele anului trecut prin OUG nr. 115/2023, vizează, prin altele, și Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat, RO e-Transport.
Intrată oficial în vigoare de la 1 ianuarie 2023, obligativitatea înregistrării în RO e-Transport viza inițial doar transporturile de bunuri având risc fiscal ridicat, cu greutate de peste 500 kg ori a căror valoare depășea 10.000 de lei, și care erau efectuate cu vehicule avâns masa totală maximă autorizată de peste 2,5 t. Acum, prin OUG 115/2023, în Sistemul RO e-Transport se introduce obligația monitorizării tuturor transporturilor rutiere internaționale de bunuri pe teritoriul național.
Întrucât obligația raportării prin RO e-Transport a transporturilor rutiere internaționale de bunuri (aferente operațiunilor de import/export/achiziții intracomunitare/livrări intracomunitare), indiferent de categoria de bunuri transportate (i.e. nu doar pentru bunuri cu risc fiscal ridicat) s-a instituit începând cu 15 decembrie 2023, îngrijorarea în rândul cărăușilor este de la sine înțeleasă:
nerespectarea obligațiilor de declarare a transporturilor internaționale de bunuri în sistemul RO e-Transport se sancționează cu amendă de la
20.000 lei la 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice, precum și cu confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Ce-i drept, sancțiunile se vor aplica după 1 iulie 2024, conform OUG 115, dar este firesc ca firmele de transport să își dorească să se pregătească din timp, mai ales căvor fi cel mai la îndemână să fie controlate, ca de obicei.
Transportatorii care au deja GPS pe camioane vor trebui să instaleze pe acestea un software furnizat de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare (CNIF) din cadrul Ministerului Finanțelor, utilizat pentru monitorizarea traseului transportului de bunuri care intră pe teritoriul României până la destinație. Pentru camioanele care nu sunt echipate cu dispozitive de geolocalizare se vor primi gratuit de la CNIF module informatice care să furnizeze informații cu privire la poziționarea mijlocului de transport, prin utilizarea dispozitivelor de tip terminal de telecomunicații (GPRS).
La fel ca și în act normativ anterior, „Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul internațional de bunuri în vederea obținerii codurilor UIT revine următorilor
utilizatori:
a) destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
b) beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
c) furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
d) depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.”
Astfel, „operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculul de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații, iar conducătorul mijlocului de transport are obligația să pornească dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național și să îl țină în funcțiune până la locul de livrare.”
Nu este foarte clar cum se va reuși monitorizarea tuturor operațiunilor de transport și care vor fi procedurile de urmat pentru ca toți cărăușii să intre în posesia dispozitivelor/softurilor necesare în timp util, dar deocamdată nu este motiv de panică: normele metodologice de aplicare a OUG 115/2023 ar trebui să aducă lămuriri.
Cert este că sisteme similare de monitorizare a transporturilor de bunuri sunt în vigoare și în alte state membre, chiar dacă, e-adevărat, doar pentru anumite categorii de bunuri. Vorbim despre sistemele EKAER, din Ungaria, și SENT, din Polonia. În același timp, vecinii bulgari au implementat monitorizarea printr-un GPS portabil – pe care șoferul îl primește în frontieră și pe care trebuie să îl predea la descărcare – la fel, pentru anumite tipuri de produse.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit