Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creșterea prețului motorinei, care a avut loc în ultimele luni ale anului 2021 și a continuat în ianuarie 2022, lovește puternic transportul rutier de marfă. Pentru a evalua impactul concret, Biroul de Studii CGA Mestre a efectuat o cercetare pe ultimul an, pornind de la un preț la pompă de 1,35 euro pe litru și ajungând la 1,65 euro. Asta înseamnă că rezervorul plin al unui vehicul comercial greu a crescut cu 150 de euro, pentru un rezervor de 500 de litri. Cu un kilometraj de 100.000 de km pe an și un consum de 1 litru la 3,5 km, CGA consideră că creșterea costă proprietarii de camioane cu 8.591 de euro în plus pe camion pe an.

Această estimare ia în considerare însă prețul motorinei la pompă. Dacă se scoate însă TVA și valoarea recuperabilă a accizei (valabilă pentru industria de vehicule cu o masă totală mai mare de până la 7,5 tone și cu motor minimum Euro V), se ajunge la prețurile comunicate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din Italia: 0,882 euro pe litru în ianuarie 2021, care a crescut până la 1,088 euro în decembrie 2021 (valoarea lunii ianuarie 2022 nu a fost încă comunicată). Aceasta înseamnă o diferență de 0,206 € pe litru.

Aplicând aceeași schemă a CGA – adică un kilometraj de 100.000 de km pe an cu un consum de 3,5 km pe litru – reiese un consum anual de 28.571 litri și deci o creștere reală a costului motorinei de 5.586 euro pe vehicul. Este tot o valoare mare, dar mai mică decât cea estimată de CGA.