Grupul Irizar şi-a extins expertiza tehnologică, iar acum oferă vehicule cu sisteme propulsie pe gaz natural comprimat (CNG) şi lichefiat (LNG), pe lângă motoarele convenţionale de ultimă generaţie, cele pe bio-combustibil, electrice sau hibride diesel-electric. Gama de vehicule pe gaz include autobuzele interurbane i4 şi i3le, de la 12 la 15 m lungime, cu propulsie pe CNG, şi autocarele i6 şi i6S, de la 12 la 15 m lungime, cu motorizare LNG, toate pe şasiu Scania.
Primul vehicul echipat cu noua tehnologie va fi un Irizar i4 clasa II, de 13 m, pe şasiu Scania K320 EB 4×2 E6D CNG. Acesta are integrate 4 rezervoare de gaz montate longitudinal, cu un volum total de 1.260 dm3 şi o capacitate de 240 de kg. Nu se modifică însă în niciun fel înălţimea salonului pasagerilor.
Noile propulsoare pe gaz asigură reducerea emisiilor de CO2 cu 20-25% faţă de motorizarea diesel; emisiile de oxizi de azot sunt reduse cu până la 60%, iar cele de particule, cu până la 98%. Pe lângă performanţele termice crescute comparativ cu motorina, motorizarea pe gaz permite o scădere a vibraţiilor şi a zgomotului cu 4-5 dB. Cel mai important, costurile de operare sunt reduse cu 35%, graţie preţului mai mic al gazului comparativ cu motorina.
Şoferul are un monitor de control pentru gaz, pentru a respecta toate protocoalele de securitate. Chiar şi cu o greutate suplimentară de 700 de kg la nivelul plafonului, vehiculele respectă regulamentele R66.02 (privind răsturnarea) şi 110 (privind protocoalele de siguranţă mecanică).
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit