Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În timp ce producătorii tradiționali vând autocamioane electrice alimentate cu baterii și amână până în următorii ani autocamioanele alimentate cu pile de combustie pe bază de hidrogen, compania americană Hyzon livrează deja primele sale unități în Europa, în urma demarării uzinei sale olandeze din Groningen. În mai 2022, retailerul tirolez austriac Mpreis a comandat 70 de unități, care vor fi livrate pe o perioadă de 3 ani. Primele unități vor ajunge în Tirol în mai 2022.

Hidrogenul necesar pentru a alimenta camioanele electrice ale Mpreis va fi produs de o nouă uzină construită special în Völs, lângă Innsbruck, folosind energie hidroelectrică de la compania energetică Tiroler Wasserkraft, adică fără a utiliza combustibili fosili. Investiția se ridică la 13 milioane de euro, din care jumătate este asigurată din fonduri publice. Acest hidrogen ecologic va fi folosit și pentru a alimenta cuptoarele brutăriei tiroleze Mölk, de asemenea controlate de Mpreis. Compania produce deja energie electrică ecologică din 36.500 m2 de panouri fotovoltaice pentru a alimenta cele 300 de supermarketuri ale sale.

De asemenea, Hyzon va furniza camioanele sale alimentate cu hidrogen companiei suedeze de transport MaserFrakt. Este vorba de 2 unități ale modelului HyMax-250, în configurație 6×4, cu o masă totală de 64 de tone. Rezervoarele sale de 98 kg le conferă o autonomie de până la 680 km. Pentru a le realimenta, compania suedeză va instala un distribuitor alimentat cu hidrogen de origine eoliană furnizat de Svea Vind Offshore.

Un comerciant cu amănuntul de produse alimentare din Tirol își va pune în funcțiune propria instalație de electroliză pentru producerea de hidrogen la mijlocul lunii martie. Astfel, Mpreis va fi prima companie de dimensiuni medii din Austria care își va converti flota la camioane cu pilă de combustie în termen de 7 ani. Inițiativa privind hidrogenul a celui mai mare retailer alimentar din Tirol își are originile în 2016, când compania a decis să se orienteze către o decarbonizare de anvergură, a declarat managerul de proiect Ewald Perwög pentru Austria Presse Agentur (APA).

O analiză a arătat că încălzirea și transportul reprezentau cele mai mari părți din amprenta de CO2 a companiei. În viitor, hidrogenul nu va înlocui doar motorina în transporturi, ci “într-o anumită măsură” și gazul natural în producție. Electricitatea necesară pentru electroliză provine în proporție de 100 % din surse regenerabile de energie. Deși energia se pierde sub formă de căldură, aceasta este transferată către brutăria proprie a companiei. În acest fel, se poate obține o eficiență globală de peste 90%, a declarat Perwög.

Parcul auto convertit în 7 ani

Capacitatea electrolizatorului propriu al companiei corespunde exact cantității de hidrogen necesare pe zi pentru o flotă care funcționează exclusiv pe bază de hidrogen. Primele 3 camioane de alimentare cu combustibil – primele de acest tip din Austria, după cum a subliniat Perwög – sunt programate să înceapă să livreze către sucursale înainte de sfârșitul primului semestru al acestui an.

Treptat, vor urma alte camioane, până când, în 7 ani, întreaga flotă va funcționa pe bază de hidrogen. Mpreis, cu sediul central în Völs, lângă Innsbruck, operează peste 300 de magazine în Tirol, Vorarlberg, Salzburg, Carintia, Austria Superioară și Tirolul de Sud.