Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Specialiștii Autorității Vamale Române din cadrul Direcției Proceduri Vamale și în Domeniul Produselor Accizabile, alături de cei de la Biroul Vamal de Frontieră Otopeni Călători s-au întâlnit cu operatorii economici aeroportuari, depozitarii, exportatorii și reprezentanții în vamă pentru a discuta noile reglementări vamale privind schimbările în export și tranzit, precum și modalități de eficientizare a formalităților vamale pentru aceste operațiuni.   

Pe 30 iulie, Autoritatea Vamală Română – Direcția Proceduri Vamale și în Domeniul Produselor Accizabile și conducerea Biroului Vamal de Frontieră Otopeni Călători a organizat o întâlnire cu operatorii economici aeroportuari, depozitarii, exportatorii și reprezentanții în vamă. Scopul întâlnirii a fost acela de a clarifica aspectele practice ale noilor proceduri vamale de export și de tranzit apărute după operaționalizarea celor două sisteme, AES-RO, respectiv NCTS5. Cu acest prilej au fost discutate și o serie de propuneri de simplificare și fluidizare a formalităților vamale de export și de tranzit.

Participanții au manifestat un interes deosebit și au adresat numeroase întrebări privind, în special, utilizarea practică a noilor sisteme de declarare la export și tranzit, inclusiv despre modul de completare a declarațiilor vamale în noile condiții, întâlnirea fiind considerată una foarte benefică de ambele părți. S-a convenit că structurile de specialitate din cadrul AVR pentru export și tranzit vor analiza propunerile și solicitările care necesită măsuri specifice. De asemenea, vor fi organizate întâlniri periodice cu operatorii economici din domeniul aerian pentru clarificarea procedurilor de vămuire și a aspectelor tehnice necesare pentru declararea mărfurilor prin intermediul sistemelor electronice.

Obligațiile de aplicare a noilor reglementări legislative, operaționalizarea noilor sisteme informatice vamale pentru export (AES-RO), tranzit (NCTS5) și vamă SNI (Sistemul National de Import) schimbă radical modul de lucru din România, așa cum a explicat Cosmin Dinca, Manager (Global Trade Advisory) în cadrul Ernst & Young SRL, la Expoziția și Conferința Black and Caspian Sea Ports & Logistics 2024, desfășurată la începutul lui iulie la Constanța.

Concret, în 2024 există noi sisteme vamale, mai eficiente, mai rapide și mai simple, care fac ca modul de declarare a mărfurilor în vamă să fie total diferit față de ceea ce a fost înainte: nu se mai folosesc document pe hârtie (toate documentele necesare pentru vămuire pentru export și tranzit sunt încărcate electronic), există opțiune de conectare de la sistem la sistem (interfață EDI) pentru export și tranzit, se utilizează semnătura electronică în relația cu autoritatea vamală pentru export și tranzit, există interconectare cu mai multe subsisteme informatice vamale pentru a asigura trasabilitatea (de exemplu, cu EMCS – Sistemul de accize), iar anumite etape de vămuire sunt automatizate.

În prezent există trei noi sisteme IT vamale. AES-RO (noul sistem IT pentru export), online din martie 2024, presupune schimb securizat de informații între ERP-ul exportatorului și vamă (prin interfața EDI) și este legat de subsistemele NCTS5 pentru tranzit și EMCS-RO pentru exporturile de produse accizabile, care au nevoie de monitorizare. Iar operatorilor cu statut de AEO AES-RO le permite, pentru mai multă eficiență în supply chain, să depună declarația de export la biroul vamal responsabil din locul în care sunt stabiliți, în timp ce mărfurile sunt prezentate fizic la vamă la un alt birou vamal (de exemplu, în Portul Constanța).

Al doilea sistem, NCTS5, este online din mai 2024 și permite o procedură de acces mai rapidă la sistemul de tranzit (fără autorizații separate). Declarația de tranzit poate înlocui acum ENS și EXS, iar vămuirea tranzitului se face automat dacă nu este identificat niciun risc.

Iar SNI (National Import Romanian System) ar urma să fie operațional din iulie 2024 și presupune și el comunicare exclusiv online între importator și biroul vamal, acordarea automată a vămuirii la import în anumite cazuri (culoarul cu lumină verde) și simplificări vamale ca EIDR, depozitare temporară sau utilizarea altor regimuri speciale.

Modificările apărute în ultimul timp în ceea ce privește sistemele vamale au avut ca scop reducerea timpului de procesare a documentelor în vamă și un control mai bun al autorității vamale asupra mărfurilor care tranzitează vama română, dar și al declarațiilor și concordanței datelor, deci creșterea eficienței serviciilor vamale, așa cum a subliniat reprezentantul Ernst & Young.