Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Fara niciun fel de exagerare, 2018 poate fi caracterizat ca fiind anul in care principala problema a Romaniei va fi forta de munca. Sau, mai bine zis, lipsa fortei de munca! Sunt mai multe masuri care trebuie luate, atat la nivelul Guvernului, cat si la nivelul mediului de afaceri, unele deja incepute de autoritati, printre care impulsionarea mobilitatii geografice cu ajutorul programului „Prima chirie“, insa sunt si multe altele care isi asteapta randul. Ne referim aici la simplificarea Codului Muncii, imbunatatirea mediului economic pentru a putea atrage inapoi in tara milioanele de romani plecati si, nu in ultimul rand, deschiderea granitelor catre statele din afara Uniunii Europene: Moldova, Ucraina sau tari asiatice. Din pacate, pe langa birocratia excesiva pentru aducerea unui singur muncitor strain in fabrici, depozite, service-uri sau santiere de constructii, costurile de cateva mii de euro reprezinta un alt impediment in calea liberalizarii pietei fortei de munca. Iar de la 1 ianuarie 2018, cresterea salariului mediu brut, minimul castig pe care il incaseaza un lucrator din afara UE, la 4.162 de lei, devine o piedica aproape imposibil de trecut pentru industrii precum cea de textile, constructii, agricultura, chiar si logistica, acolo unde exista un deficit suficient de mare de forta de munca necalificata. In aceste conditii, criza pare sa ramana un laitmotiv pentru urmatorii ani si nu va putea fi rezolvata prea curand din cauza paienjenisului birocratic in care singuri am intrat prin indolenta si neasumarea unei strategii clare de dezvoltare.
 

 

Proiectul de Ordonanta a Guvernului pentru modificarea anexei nr. 1 la OG 15/2002 privind tarifele de utilizare a drumurilor nationale din Romania afecteaza in special cele aproximativ 30.000 de autovehicule de transport marfa cu masa maxima totala autorizata cuprinsa intre 3,5 si 12 t, se arata intr-un comunicat UNTRR.
Pentru acestea, rovinieta pe o zi va ajunge la 12 euro, in conditiile in care pentru vehiculele de peste 12 t era pana acum 9 euro (crestere de 33%), pentru cele de 7,5-12 t era 7 euro (+71%), iar pentru cele de 3,5-7,5 t era de 4 euro (+200%).
 

Cele peste 100.000 de autovehicule de transport marfa de peste 12 t (categoria F) vor plati 12 euro in loc de 11 euro la rovinieta de o zi, in timp ce rovinieta de 30 zile se va scumpi de la 55 la 60 de euro. Proiectul publicat nu vizeaza modificarea tarifelor pentru autoturisme sau pentru autovehiculele de transport persoane, indiferent de numarul de locuri.
In prezent, la nivelul Comisiei Europene se discuta modificarea Directivei 1999/62/CE privind directiva eurovignetei, prin care se urmareste implementarea conceptului de plata a taxelor pe kilometru, si nu pe timp, asa cum se aplica in prezent in Romania, se mai arata in comunicatul UNTRR. CE considera ca masura propusa in proiectul de directiva contribuie la aplicarea in mod consecvent a principiilor „poluatorul plateste” si „utilizatorul plateste” in vederea generarii de venituri si a asigurarii de finantare pentru investitiile viitoare in transporturi. „In Romania, principala problema este legata de dezvoltarea insuficienta a infrastructurii rutiere, astfel ca cel mai probabil va fi solicitata o perioada cat mai lunga de tranzitie pana cand Romania isi dezvolta infrastructura, dar care, potrivit estimarilor actuale nu va putea depasi anul 2027. Totodata, in Romania, astazi nu se tine cont de nivelul de poluare, in timp ce restul tarilor taxeaza suplimentar acest aspect, in cadrul conceptului «internalizarea costurilor externe».“