Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Din ancheta bazata pe chestionarele completate de participantii la Gala Premiilor Tranzit de la Cluj, din  octombrie, reiese ca 2013 va fi anul asteptat cu multa nerabdare de importatorii de camioane, cand firmele romanesti vor iesi din letargia crizei si a tarifelor mici de transport practicate pe piata si isi vor extinde flotele. 2012 a fost inca un an bun pentru transportatori si logisticieni si, cum parcul auto national nu s-a mai revigorat semnificativ de peste patru ani, a venit randul pentru achizitii noi, cu atat mai mult cu cat preturile mari la camioanele Euro 6 fac absolut necesara reimprospatarea flotei in 2013, ultimul an cand se mai pot vinde camioane Euro 5.


Din cei 190 de manageri de transport si/sau logistica invitati, 110 au raspuns intrebarilor noastre referitoare la achizitiile de camioane – daca prefera vehiculele noi sau pe cele second-hand si daca vizeaza astfel de investitii in 2013 – dar si la motorizarea Euro 6 – ce avantaje aduce si ce costuri suplimentare. Nu a lipsit, pentru a marca finalul de an, nici traditionala intrebare referitoare la volumele, tarifele si profitabilitatea din 2012, comparativ cu anul anterior, si nici cea despre cum se intrevede anul urmator pentru aceste segmente de activitate.

Un an mai slab decat 2011 si destul de slabe sperante pentru 2013
Pentru 53,2% dintre respondenti, 2012 a fost un an mai slab decat 2011 macar din punct de vedere al tarifelor si al profitabilitatii, daca nu si al volumelor de transport. Scaderi au fost mai ales in primele patru luni ale anului, iar din mai piata s-a stabilizat, dar per ansamblu pana in toamna a fost o scadere fata de 2011. Pentru alti 40,3% din manageri, 2012 a fost insa mai bun decat 2011 si ca volume, si ca tarife, crestere inregistrand si firmele care desfasoara si activitati de logistica si depozitare. Pentru restul, chiar daca volumele au crescut, tarifele s-au mentinut sau chiar au scazut fata de 2011 si deci profitabilitatea a fost similara.
In ceea ce priveste 2013, parerile sunt impartite aproape in mod egal: unii manageri estimeaza ca va fi un an mai bun pentru transportatori, altii, ca va continua tendinta de scadere a tarifelor si a volumelor.

Multe firme isi extind flotele in 2013
Cate 25% dintre managerii intervievati declara ca cele mai vechi masini din flota lor au 6-7, respectiv 8-9 ani, in cazul a 19,2% din firme acestea au 10-11 ani, pentru 15,3% dintre ele cele mai vechi camioane din flota au 4-5 ani, pentru 9,6% din ele au 12-15 ani, iar pentru restul, foarte putine, 2-3 ani. Asta deoarece 51,5% din firme obisnuiesc sa schimbe camioanele/semiremorcile la 5-10 ani, 29,7%, la cinci ani, 12,5%, la peste 10 ani si restul de 6,3%, la trei ani.
Daca cei mai multi respondenti apreciaza ca preturile vehiculelor comerciale sunt mai mici decat inainte de criza economica, in opinia unora chiar cu 40%, despre situatia din prezent fata de 2011 parerile sunt impartite: pentru 31,8% dintre ei preturile sunt mai mici decat anul trecut, …