Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Parlamentul European a adoptat noi măsuri pentru a promova sustenabilitatea și reducerea deșeurilor de ambalaje în UE. Obiectivul principal al regulamentului este să combată creșterea volumului de deșeuri, să armonizeze normele pe piața internă și să stimuleze economia circulară. Miercuri, a fost aprobat cu o majoritate de voturi de 476 pentru, 129 împotrivă și 24 de abțineri.

Normele convenite provizoriu cu Consiliul au ca scop reducerea cantității de ambalaje și restricționarea anumitor tipuri de ambalaje. Acestea includ obiective clare de diminuare a cantității de ambalaje: 5% până în 2030, 10% până în 2035 și 15% până în 2040. Statele membre vor fi obligate să reducă în special cantitatea de deșeuri de ambalaje din plastic. De asemenea, pentru a minimaliza ambalajele neesențiale, normele stabilesc o pondere maximă de 50% pentru spațiul gol din ambalajele grupate sau utilizate pentru transport și comerț electronic. Producătorii și importatorii vor trebui să se asigure că greutatea și volumul ambalajelor sunt reduse la minimum.

Începând cu 1 ianuarie 2030, unele tipuri de ambalaje din plastic de unică folosință vor fi interzise. Acestea includ ambalajele pentru fructele și legumele proaspete neprocesate, ambalajele pentru alimente și băuturi servite și consumate în cafenele și restaurante, porțiile individuale (cum ar fi condimentele, sosurile, laptele pentru cafea, zahărul), ambalajele miniaturale pentru produse de igienă din hoteluri și pungile de transport din plastic foarte subțire (sub 15 microni).

În vederea prevenirii efectelor adverse asupra sănătății, textul interzice utilizarea așa-numitelor „substanțe chimice eterne” (precum substanțele perfluoroalchilate și polifluoroalchilate, sau PFAS) peste anumite limite în ambalajele care intră în contact cu alimentele.

Se prevăd obiective specifice pentru reutilizare până în 2030 în cazul ambalajelor folosite pentru băuturile alcoolice și nealcoolice (cu excepții precum laptele, vinul, vinul aromatizat sau băuturile spirtoase), ambalajelor folosite la transport și ambalajelor de vânzare, așa cum și ambalajelor grupate. În anumite condiții, statele membre pot acorda o derogare de cinci ani de la aceste cerințe.

Distribuitorii finali de băuturi și alimente la pachet vor fi obligați să ofere consumatorilor opțiunea de a-și folosi propriul recipient, iar până în 2030, vor trebui să propună spre vânzare 10% dintre produsele lor într-un format de ambalaje reutilizabile.

Conform noilor norme, toate ambalajele (cu excepția celor fabricate din lemn ușor, plută, materiale textile, cauciuc, ceramică, porțelan și ceară) vor fi obligate să fie reciclabile prin îndeplinirea unor criterii stricte.

Măsurile includ obiective minime privind conținutul reciclat al ambalajelor din plastic și obiective minime de reciclare în funcție de greutatea deșeurilor de ambalaje. Până în 2029, se va cere ca 90% din plasticul de unică folosință și din recipientele din metal pentru băuturi (de până la trei litri) să fie colectate separat, fie prin sisteme de garanție-returnare, fie prin alte soluții care să asigure atingerea acestui obiectiv de colectare.

Pentru ca acordul să poată intra în vigoare, este necesar ca Consiliul să-l aprobe oficial.

„Pentru prima dată într-o legislație de mediu, UE stabilește obiective de reducere a ambalajelor, indiferent de materialul utilizat. Noile norme încurajează inovarea și includ scutiri pentru microîntreprinderi. Interzicerea substanțelor chimice eterne în ambalajele alimentare este o mare victorie pentru sănătatea consumatorilor europeni. Solicităm acum tuturor sectoarelor industriale, țărilor UE și consumatorilor să contribuie la lupta împotriva excesului de ambalaje.”,

a declarat Raportoarea Frédérique Ries (Renew, Belgia).

Pe 12 martie, Parlamentul European (PE) a aprobat propunerea de revizuire a Directivei privind masele și dimensiunile camioanelor care circulă în UE, după ce comisia parlamentară pentru transport a adoptat noile valori limită. Iar asociația olandeză de transport și logistică TLN se declară mulțumită de forma propunerii și așteaptă cu nerăbdare următorii pași până la aplicarea ei. Unele dintre aspectele importante pentru care TLN a făcut lobby mai mulți ani se regăsesc în forma propunerii votate de PE: greutatea maximă a combinațiilor care fac transport transfrontalier va crește de la 40 la 44 t, va fi facilitată implementarea la nivel internațional a combinațiilor lungi (LHV) și vor crește lungimile și greutățile camioanelor cu emisii zero. În ceea ce privește cele 44 t, ele se aplică deocamdată în cazul combinațiilor cu emisii zero în toate statele membre UE și pentru propulsia fosilă numai în țările ce permit deja această greutate pentru transportul național, iar de la 1 ianuarie 2035 numai combinațiilor cu emisii zero.

Un acord în PE este un pas intermediar important, dar nu este sfârșitul drumului, așa cum amintește TLN. Și Consiliul Uniunii Europene (miniștrii transporturilor din UE) trebuie să dea un aviz. Or, unele țări sunt destul de conservatoare când vine vorba de aspecte precum combinațiile lungi sau creșterea greutății, deci nu este deloc sigur că toate propunerile din textul parlamentului vor ajunge și în revizuirea finală.

Următoarea ședință a Consiliului pentru Transport este pe 18 iunie 2024, dar încă nu este clar dacă dosarul va fi pe ordinea de zi atunci – el poate fi amânat pentru următoarea întâlnire. După ce Consiliul emite un aviz, Parlamentul și Consiliul pot iniția negocieri și în cel mai bun caz s-ar putea ajunge la un acord final înainte de sfârșitul anului. După aceea poate fi publicată modificarea propusă a Directivei, în prima jumătate a lui 2025. Dar dacă durează mai mult consultările asta s-ar putea întâmpla chiar și mai târziu de vara anului viitor. Intrarea în vigoare va fi la trei săptămâni după publicare, iar statele membre au de obicei doi ani la dispoziție pentru a se asigura că se conformează directivei – dar în acest caz este posibil, nu e încă sigur, ca perioada să fie redusă la un an.

Sursă foto: TLN