Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Retailul a susţinut economia în primele trei trimestre ale 2022, 36% din totalul închirierilor de spaţii industriale venind din partea jucătorilor din acest sector. Logistica şi comerţul electronic urmează în topul celor mai dinamice domenii, cu procente de peste 10%. Un nivel mai scăzut al cererii în perioada ianuarie-septembrie 2022 a fost pentru spaţii de producţie, însă se constată o revenire a segmentului, iar pentru 2023 estimările sunt optimiste. Pirelli, care îşi extinde depozitul de la Slatina, şi Deihl Controls, care construieşte o unitate de producţie în Braşov, sunt cele mai relevante nume pe segmentul de producţie, cele două companii active în industrii de referinţă în România – auto şi componente electronice – contractând 45.000 m2 de spaţii industriale pentru cele două proiecte, a declarat pentru revista Tranzit Rodica Târcavu, Partner, Head of Industrial & Logistics Agency, Cushman & Wakefield.

În Bucureşti, care continuă tradiţia de a fi polul cererii, merită menţionate trei tranzacţii importante din industria „fashion”, care depăşesc ca volum 170.000 m2: Pepco, LPP şi ePantofi.

Tranzacţiile mari au fost însă relativ puţine ca număr, majoritatea suprafeţelor căutate fiind de 2.000-5.000 m2, cererea venind de la companii din FMCG, distribuţie, retail, transport şi logistică. „Există şi câteva companii din domeniul distribuţiei care caută spaţii de 8.000-10.000 m2 sau mai mari. A fost o efervescenţă, companiile fiind în continuare preocupate pentru extinderea şi eficientizarea operaţiunilor logistice, astfel încât să asigure o acoperire cât mai bună a întregii ţării”, a explicat Rodica Târcavu.

Pandemia a divizat lumea retailului. Astfel, retailul alimentar, cel farma si de electroIT, sunt pe val in aceasta perioada in care oamenii sunt fortati de circumstante sa stea acasa si sa isi faca provizii. Comertul modern anunta cresteri de trafic si de vanzari, iar producatorii de carne, lactate, ape minerale sau produse de curatenie spun ca lucreaza la capacitate maxima. La polul opus se gasesc retailerii de moda, cosmetice si operatorii HoReCa, ale caror vanzari s-au prabusit cu 80-90%, dupa cum s-a aratat in videoconferinta ZF Retail 2020.

Perspectivele se vor schimba si dupa limitarea epidemiei. Consumatorii vor fi mai cumpatati si mai atenti pe ce isi cheltuie banii, vor migra de la branduri premium la medium si low, vor cumpara mai mult de acasa, asa ca pe partea castigatoare se vor afla discounterii supermarketurile si e-commerce-ul.
 
Desi peste 40% dintre companii au deja o deschidere spre adoptia de tehnologie sau se gandesc sa faca acest lucru, pentru cei activi in offline, perioada aceasta e provocatoare, pentru ca trebuie sa asigure salariile angajatilor, cashflow-ul si continuitatea in business. „Guvernul ar trebui sa sprijine acest sector puternic afectat. Avem nevoie de un set de masuri pe termen scurt si de un altul pe termen lung, pentru ca doar asa economia isi va reveni. Pentru retailerii care nu detin spatiile, chiriile sunt cele mai mari linii de cost, dupa resursa umana. In alte tari, statul a intervenit prin a ajuta comerciantii sa nu mai plateasca chirie. Totodata, statul a intervenit pentru ca bancile sa sprijine dezvoltatorii de centre comerciale care au imprumuturi“, a spus Anca Radu, operations manager for Romania, Pepco Retail.