Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Uniunea Europeană lucrează la implementarea unui permis de conducere digital, iar propunerea a fost prezentată de Comisia Europeană în proiectele de modificare a Directivei 2006/126/CE privind drepturile de conducere. Deși este convenabilă pentru șoferii care, atunci când pleacă în străinătate, trebuie să-și amintească să ia cu ei permisul tradițional, propunerea va agrava problemele pe care le au deja angajatorii, așa cum constată asociația poloneză de transport și logistică TLP.

Această organizație primește din ce în ce mai des semnale cu privire la situațiile în care un șofer își pierde dreptul de a conduce un vehicul și nu informează firma angajatoare, fapt posibil pentru că are la bază o decizie virtuală de a i se reține permisul, fără să-i fie luat și documentul în format fizic.

Acest lucru are consecințe grave pentru transportatorul și managerii de transport din companie deoarece, de exemplu, un asigurător poate refuza să plătească despăgubiri în cazul în care sunt avariate un vehicul sau marfa transportată de un șofer care are permisul suspendat, sau transportatorul și persoanele care gestionează transportul în numele său își pot pierde dreptul de a desfășura o activitate comercială sau de a-și exercita profesia dacă în timpul unei inspecții rutiere se constată că permisul de conducere al șoferului respectiv nu este disponibil. Acest risc ar putea fi evitat dacă angajatorii ar putea primi informații de la Registrul Central al Șoferilor din Polonia (CEK) cu privire la suspendarea sau retragerea permisului de conducere al unui angajat. De aceea TLP i-a solicitat ministrului digitalizării din Polonia să vină cu un mecanism adecvat de transmitere automată de către CEK a informațiilor necesare către transportatori, aspect care va fi cu atât mai util în viitorul apropiat, când, ca urmare a modificărilor introduse de legislația UE, permisele de conducere tradiționale vor dispărea din circulație.

Comisia Europeană dorește să reducă vârsta de obținere a permisului de conducere a camioanelor la 17 ani, în anumite condiții. Acest lucru ar trebui să facă această profesie mai atractivă pentru tineri, ceea ce este necesar având în vedere deficitul de șoferi, a declarat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, cu ocazia prezentării miercuri la Bruxelles a acestor planuri. Cu toate acestea, șoferii de camion în vârstă de 17 ani ar trebui să fie întotdeauna însoțiți de un șofer de camion experimentat.

Transportul de marfă de la vârsta de 21 de ani

Vârsta la care un tânăr șofer de camion poate conduce singur mărfuri fără escortă va rămâne neschimbată la 21 de ani. Doar în cazul vehiculelor de siguranță și de stingere a incendiilor, precum și pentru cursele de testare și întreținere, șoferii de camion mai tineri vor putea conduce singuri. Astfel, Comisia Europeană nu răspunde cerințelor industriei de transport rutier, care solicită o scădere fundamentală a vârstei de obținere a permisului de conducere pentru camioane fără restricții.

În lunile următoare, Parlamentul European și miniștrii transporturilor din cadrul Consiliului UE vor trebui să discute propunerea Comisiei Europene. Acolo încă se mai pot face modificări. Propunerile Comisiei UE privind permisul de conducere pentru camioane reprezintă doar o parte a unui pachet global de măsuri pentru creșterea siguranței rutiere pe drumurile europene.

Condiții legale pentru a conduce un camion de la vârsta de 17 ani

Comisia propune ca șoferii de autoturisme să poată obține un permis de conducere de la vârsta de 17 ani. Cu toate acestea, și în cazul autoturismelor, tinerii șoferi ar trebui să poată conduce doar împreună cu un șofer experimentat. Permisele de conducere atât pentru șoferii de autoturisme, cât și pentru șoferii de camioane în vârstă de 17 ani ar urma să fie eliberate pentru o perioadă de probă de doi ani, timp în care șoferii ar urma să fie supuși unei reguli de alcoolemie zero.

Permisul de conducere digital urmează să apară

În plus, Comisia Europeană dorește să introducă un permis de conducere digital, valabil pe întreg teritoriul UE, care să poată fi stocat, de exemplu, pe un smartphone. Dacă se dorește, ar trebui să fie în continuare posibilă eliberarea de permise de conducere din plastic.

În cele din urmă, Comisia UE dorește să îmbunătățească urmărirea penală transfrontalieră a încălcărilor regulilor de circulație. În plus, șoferii cărora li s-a retras permisul de conducere într-o țară din UE nu ar trebui să aibă voie să conducă în nicio altă țară din UE.