Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

IRU, organizația mondială a transportului rutier, a lansat un plan de urgență în 17 puncte pentru autorităţile statelor membre,  pentru a aborda creșterea prețurilor la combustibil și impactul acestora asupra rețelelor de transport, a securității energetice și a planurilor de decarbonizare.

Prețurile la motorină au crescut cu 63% la nivel global din ianuarie 2021, fiind influenţate de războiul din Ucraina și fără a se putea face previziuni în legătură cu evoluţia viitoare. Scumpirea carburantului a afectat marjele cărăuşilor cu 9% în doar două luni, în condiţiile în care cei mai mulţi operează oricum cu puțin peste 3%.

Creșterea prețurilor la combustibil generează inflația în economia globală, iar lanțurile de aprovizionare se confruntă cu blocaje. Riscul tot mai mare ca micii operatori să intre în faliment va distruge rețelele de mobilitate și logistică  și va însemna că aceștia sunt mai puțin capabili să investească în vehicule noi pentru decarbonizare.

„Operatorii de transport rutier se confruntă cu o criză de numerar, în special cei 90% care sunt firme mici și mijlocii. Volatilitatea prețurilor la motorină și condițiile comerciale inflexibile înseamnă că au puțin spațiu de manevră, iar falimentele sunt în creștere. Acest lucru va afecta capacitatea și eficiența rețelei de transport rutier, impactând lanțurile de aprovizionare, inflația și economia în general.

Trebuie să acționăm acum”, a declarat Radu Dinescu, președintele IRU.

Planul de urgență al IRU include 17 acțiuni guvernamentale pentru a sprijini operatorii de transport rutier, în special în atenuarea volatilității prețurilor carburanților, dar și pentru a realinia proiecţiile privind decarbonizarea la noile realități ale creșterii insecurității energetice.

Printre măsuri, IRU solicită un mecanism de ajustare a accizei la carburanți pentru operatorii de transport comercial, pentru a oferi certitudine pe termen scurt și pentru a evita colapsul parțial al rețelelor de transport rutier și inflația. În Germania, în această lună, de exemplu, o reducere temporară a accizei cu 87% ar însemna ca un operator să iasă pe „zero” în loc să piardă bani.

Datorită diferențelor enorme, de până la 96%, IRU solicită, de asemenea, ca toate modurile de transport comercial să plătească aceeași taxă pe combustibil pentru a menține pe curs planurile de decarbonizare.

Pe fondul unei insecurități energetice mai mari și a unui dezechilibru tot mai mare între cererea și oferta de combustibil, toți combustibilii alternativi și cei existenți trebuie să rămână, de asemenea, în utilizare operațională. Guvernele ar trebui să revizuiască cu atenție politicile de decarbonizare, pentru a planifica o trecere treptată mai lină la combustibilii regenerabili, dincolo de vehiculele electrice cu baterii, și pentru a reduce distorsiunile pieței, cum ar fi taxarea utilizatorilor de drumuri și zonele cu emisii zero, care exclud opțiunile deja operaționale de combustibil cu emisii reduse de carbon, cum ar fi biomotorina și gazul natural lichefiat.

Rezoluția de urgență a fost adoptată de membrii IRU, cu contribuții din partea sectorului transportului rutier comercial din toate regiunile globale.