Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Evoluția pieței auto second hand din România frânează în 2023. Creșterea preconizată pentru anul acesta este de doar 1 – 2%, la un volum care, însă, ar putea depăși, pentru prima oară în istorie, 320.000 de autovehicule second hand înmatriculate, potrivit unei analize Instant.ro, prima platformă din România bazată pe AI care intermediază vânzări de mașini second hand.

O altă premieră, și cea care dă cel mai mare impact din 2023 în piața de autovehicule rulate din România este prețul. Vehiculele second hand au atins anul acesta cel mai mare preț din toate timpurile. Costul mediu al mașinilor second hand a crescut cu aproximativ 18% față de anul 2022, la peste 12.800 de euro. Astfel, practic, mașinile second hand s-au scumpit, în medie, cu peste 1.850 de euro în 2023 față de 2022.

Creșterile de preț au la bază o contracție a ofertei de autovehicule second hand în piața din România, combinată cu o inflație mai mare, dar și cu o ofertă redusă de mașini noi disponibile pentru ridicare imediată. Iar timpii de așteptare în creștere pentru livrarea mașinilor noi au determinat reorientarea românilor către achiziția de mașini la mâna a doua.

Majorările de preț sunt și mai mari atunci când vine vorba de categoria de mașini căutată cel mai mult de români: autovehicule mai noi de 10 ani și cu mai puțin de 150.000 rulați. Trendul de creștere aici este mai accelerat, prețul mediu urcând la 21.450 de euro în 2023, versus 17.880 de euro, un an mai devreme, creșterea depășind aici 20%.

Românii preferă mai degrabă benzina decât motorina

Anul 2023 a marcat, în același timp, și o schimbare semnificativă în preferințele consumatorilor români pentru tipul de motor. În pofida predominanței dieselului, anul 2023 a marcat o creștere notabilă a interesului pentru motoarele pe benzină, acestea fiind percepute ca fiind mai fiabile.

Iar în contextul preocupărilor de mediu, cererea pentru mașinile electrice și hibride a crescut  considerabil, indicând o schimbare în atitudinea consumatorilor față de sustenabilitate.

Dacia, Tesla și Volkswagen conduc segmentul de vehicule electrice second-hand, arătând o adaptare a pieței la noi tehnologii. La nivelul întregii piețe, Volkswagen, BMW, Audi, Renault și Mercedes, urmate de Ford și Skoda au fost anul acesta mărcile de mașini rulate preferate de români. Ford Kuga a devenit mai popular în 2023 decât Ford Mondeo, spre exemplu.  La fel și Audi Q5, care este acum pe locul al doilea, în fața modelelor Audi A3 sau A6.

Modelele Dacia sunt preferate de români cu precădere atunci când vine vorba de achiziția unei mașini noi. Pe segmentul second hand, însă, Dacia Duster se vinde mai bine în comparație cu Dacia Logan, iar modelele SUV de la Hyundai (Tucson și Santa Fe) și Toyota RAV 4 au prins avans față de berlinele vândute de aceleași mărci, precum i20, i30, respectiv Avensis și Corolla. Totodată, Mașinile Nissan au înregistrat o creștere semnificativă în preferințele consumatorilor, așteptându-se ca această tendință să continue și în 2024.

Anul acesta s-au schimbat și preferințele în materie de volum. Tot mai mulți români care optează pentru achiziția unei mașini rulate se îndreaptă către SUV-uri (Sport Utility Vehicle), datorită îmbinării spațiului util al unui break cu capacități pentru teren accidentat.

Siguranța mașinii, tot mai importantă pentru români

Prin preferința în creștere către autovehicule rulate cu o vechime mai mică, românii arată o altă schimbare în comportamentul de consum, punând accent mai mare pe siguranța mașinii, pe tehnologie, fiabilitate și prestigiul mărcii. Iar în contextul prețurilor volatile la carburanți, consumul urban a devenit un factor tot mai important.

Siguranța este și argumentul tot mai des luat în calcul de cei care sunt interesați de cumpărarea unei mașini, preferând platforme de încredere pentru finalizarea achizițiilor.