Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a înaintat Guvernului o propunere de plafonare a tarifelor RCA pentru o perioadă de 6 luni, atât pentru persoane fizice, cât şi juridice, în contextul creşterilor mari de preţuri apărute după falimentul City Insurance. Decizia vine după ce ASF a publicat ultimele tarife de referinţă pentru asigurările de răspundere civilă.

Ministerul Finanţelor şi ASF au lansat încă de vineri în consultare publică proiectul de hotărâre de Guvern pentru plafonarea tarifelor RCA.

Aceasta se va face în mod diferit pentru persoanele fizice şi pentru firme. În cazul acestora din urmă, formula de calcul propusă pentru tarifele de primă maxime este aceeaşi stabilită în prezent pentru asiguraţii RCA cu risc ridicat: tariful de referinţă pentru vehicul x factorul N (N=1,36) x coeficientul pentru clasa de bonus-malus aplicabilă vehiculului pentru care se solicită asigurarea.

Totodată, prin proiectul de HG, comisioanele de distribuţie se limitează la maximum 5% din prima brută încasată, iar depăşirea nivelului maxim al tarifului de primă se consideră contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 50.000 de lei.

În nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de hotărâre de Guvern se explică faptul că pe fondul creşterii tarifelor de primă în ultimele luni, un număr ridicat de asiguraţi RCA au ajuns să se încadreze în categoria asiguratului cu risc ridicat. Încheierea asigurării RCA pe baza mecanismului asiguratului cu risc ridicat se realizează însă pe baza unui proces care presupune parcurgerea mai multor etape, fapt ce poate genera întârzieri la încheierea poliţelor. Iar acestea din urmă trebuie evitate, întrucât vehiculele nu pot circula fără poliţă RCA valabilă. Nu în ultimul rând, trebuie ţinut cont de faptul că evoluţiile din piaţa RCA au impact rapid şi semnificativ asupra unor categorii largi de consumatori şi operatori economici şi pot genera dificultăţi în furnizarea bunurilor de larg consum către populaţie.

Plafonarea tarifelor RCA rămâne o măsură pe termen scurt, care nu va rezolva problema de fond, sunt de părere operatorii de transport şi reprezentanţi ai Parlamentului României.

Printre măsurile cele mai importante care se impun se numără verificarea eficientă şi sancţionarea autovehiculelor care circulă fără RCA valabil, precum şi transparentizarea calculului preţului poliţei RCA, respectiv verificarea datelor utilizate în acest sens de către societăţile de asigurare.

Parlamentul României a decis audierea publică a preşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Nicu Marcu, cu privire la motivul pentru care au crescut foarte mult în ultimele luni tarifele RCA.

Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002) salută acest demers şi solicită printr-un comunicat de presă ca audierea să fie publică, iar mass-media şi reprezentanţii asociaţiilor patronale să fie invitaţi.

APTE 2002 solicită Parlamentului să nu mai secretizeze audierile „celor responsabili de dezastrul de pe piaţa asigurărilor, care ne afectează în mod direct. Reamintim că sub pretextul falimentului City Insurance, conducerea ASF, prin acţiuni şi inacţiuni, a încurajat distorsiunile din piaţa asigurărilor obligatorii, încălcându-şi astfel rolul şi obligaţia legală de supraveghetor”.

„Din punct de vedere al APTE 2002, asociaţie patronală care reprezintă mai mult de 1.400 de companii de transport, ASF s-a dovedit parte a problemei şi nu credem că aceeaşi conducere poate reprezenta parte a soluţiei. În ultimele luni, costul poliţelor RCA s-a triplat pentru camioane, în condiţiile în care evoluţia preţului ar trebui să aibă în primul rând legătură cu istoricul daunalităţii şi să nu fie acceptată ca o consecinţă a lipsei reale de supraveghere şi care a generat falimentul celei mai mari companii de asigurări din România. Fraudele de la City Insurance, tolerate şi amplificate de ASF, în niciun caz nu pot justifica o primă RCA de până la de 3 ori mai mare, în condiţiile în care daunalitatea la nivelul sectorului rutier nu a înregistrat o astfel de dinamică”, a declarat Dorin Jurjuţ, vicepreşedintele APTE 2002.

Faptul că ASF susţine că nu poate interveni asupra nivelului primelor de asigurare reprezintă o incitare şi o favorizare a cartelizării câtorva societăţi de asigurare, se mai arată în comunicatul APTE 2002. În plus, având în vedere evoluţia daunalităţii din perioada pandemică ar fi trebuit să avem mai degrabă o ieftinire a asigurărilor RCA şi nu o explozie a preţurilor.